بازار ملتهب دلار به دنبال مُسکن - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 28968
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰ |
گزارش میدانی خبرنگار«رسالت» از حال و هوای خرید و فروش ارز در میدان فردوسی؛

بازار ملتهب دلار به دنبال مُسکن

ساعت در حدود 10 صبح روز چهارشنبه 19 شهریورماه است و قرار گرفتن دلار در مدار صعودی، خبرنگار «رسالت» را به میدان فردوسی کشانده است.  موقع عبور از ضلع شرقی میدان فردوسی اولین نکته‌ای که توجه هر رهگذری را جلب می‌کند حضور دلال‌هایی است که در حوالی میدان قدم می‌زنند و با دیدن عابرانی که از پیاده‌رو تردد می‌کنند، جمله «دلار می‌خریم» و یا «دلار داری» را بی‌معطلی بیان می‌نمایند.
بازار ملتهب دلار به دنبال مُسکن
نفیسه امامی 
ساعت در حدود ۱۰ صبح روز چهارشنبه ۱۹ شهریورماه است و قرار گرفتن دلار در مدار صعودی، خبرنگار «رسالت» را به میدان فردوسی کشانده است.  موقع عبور از ضلع شرقی میدان فردوسی اولین نکته‌ای که توجه هر رهگذری را جلب می‌کند حضور دلال‌هایی است که در حوالی میدان قدم می‌زنند و با دیدن عابرانی که از پیاده‌رو تردد می‌کنند، جمله «دلار می‌خریم» و یا «دلار داری» را بی‌معطلی بیان می‌نمایند.
 تعداد زیادی از فروشندگان یا دلال‌های ارز که از میدان به پاساژ تجارت جهانی در ابتدای خیابان فردوسی رسیده‌اند و گاهی تعدادشان از تعداد عابران پیاده بیشتر می‌شود و اکثرا یک ماشین‌حساب و دستگاه کارت‌خوان در دست دارند و مشتری دلار با ارقام بالا را به کوچه گل‌پرور در نزدیکی پاساژ جهانی هدایت می‌کنند!
همه صرافی‌ها هم در جواب این پرسش که نرخ دلار امروز چند است، می‌گویند قیمت‌ها بعد از ساعت ۱۱ صبح مشخص می‌شوند و بعدازآن فروش ارز خواهند داشت. اکثر صرافی‌های خیابان فردوسی قیمت دلار را برای فروش به مردم روی تابلو تا ساعت ۱۰.۳۰ صبح، ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان زده‌اند و روی شیشه آن‌ها کاغذی با این عنوان که خرید دلار تنها با ارائه اصل کارت ملی و شماره تلفن همراه ( سیم‌کارت) به نام فرد متقاضی امکان‌پذیر است، خودنمایی می‌کند، که البته از همین ابتدای روز اعلام شد طبق دستور بانک مرکزی، فروش ارز فقط با ارائه بلیت از طریق صرافی‌ها انجام می‌گیرد. ظاهرا بانک مرکزی این قانون را برای جلوگیری از افزایش دلال‌بازی در شرایط فعلی اتخاذ کرده است. 
 از زمانی که بازار ارز ملتهب شده است، بانک مرکزی طرح‌های مختلفی برای کنترل وضع موجود اجرا کرده، اما هیچ‌کدام از آن‌ها نسخه شفابخشی برای بازار پرالتهاب ارز نبوده‌اند.
تب‌وتاب بازار ارز و گران شدن نرخ دلار يکی از عوامل مهم تأثیرگذار در صعودی شدن قابل‌توجه قیمت‌هاست. هر زمان ارز با افزايش قيمت همراه می‌شود، کنترل ساير بازارها با مشکل روبه رو می‌گردد و تأثیرپذیری برخی از کالاها مانند طلا و خودرو از اين مسئله دوچندان می‌شود. 
یکی از دلال‌های خیابان فردوسی که هرروز در این محل مشغول خریدوفروش ارز است می‌گوید: از روز گذشته تا به الان دلار ۳۰۰ تومان بالا رفته و اکنون آن را به قیمت ۲۵ هزار تومان می‌خرم و ۲۵ هزار و ۳۰۰ تومان می‌فروشم، البته این نرخ فروش برای ارقام ۲ تا ۳ هزار دلار است و برای ارقام پایین‌تر باقیمت تابلوی صرافی‌ها یا درنهایت۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کند.
وی ادامه می‌دهد: ما دلار را در ارقام بالا فقط به کسانی که بشناسیم و قبلا از ما خرید کرده باشند می‌فروشیم، زیرا امکان دارد مأموران امنیتی در قالب خریدار باشند و برای ما مشکل ایجاد کنند. اکنون ارز نیما ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان است که فقط به نورچشمی‌ها و افراد خاص داده می‌شود و به مردم عادی نمی‌رسد. 
یکی دیگر از فروشندگان، سقوط بورس را در هفته‌های اخیر باعث بالا رفتن دلار می‌داند و می‌گوید: اگر همین وضعیت در بورس ادامه داشته باشد، تازه‌واردهای بورس سرمایه‌های خود را وارد بازارهای موازی می‌کنند و این موضوع نگران‌کننده است.
یکی از صرافی‌ها هم درباره روند صعودی که دلار در روزهای اخیر طی کرده است، می‌گوید: ما هم نمی‌دانیم دلیل اصلی بالا رفتن دلار چیست. شاید تقاضای بیش‌ازاندازه مردم باعث به وجود آمدن این روند شده است. 
یکی دیگر از صرافی‌ها در راسته خیابان فردوسی هم بیان می‌کند: ما هم دلیل بالا رفتن نرخ دلار را نمی‌دانیم و هیچ اطلاعی نداریم که آیا بازهم روند صعودی خواهد داشت یا خیر. هیچ اطلاع‌رسانی به صرافی‌ها در این مورد نمی‌شود. شب خوابیدیم و صبح بلند شدیم و متوجه بالا رفتن نرخ دلار شدیم. 
البته در ماه‌های اخیر با تشدید نوسانات ارزی، قیمت دلار رکورد ۲۶ هزار تومان را هم زد، ولی بعد از مدتی با ورود بانک مرکزی به بازار، قیمت‌ها تا کانال ۲۰ هزار تومان هم بازگشت و مدتی نیز در محدوده ۲۲ هزار تومان در نوسان بود، اما از روزهای گذشته بار دیگر نوسان صعودی در بازار ارز شکل‌گرفته است و قیمت ارز وارد کانال ۲۵ هزارتومانی شد.
کامران ندری کارشناس بازار ارز در گفت‌وگو با «رسالت» با اشاره به دلایلافزایش نرخ ارز می‌گوید: «مهم‌ترین دلایل افزایش فعلی در بازار ارز می‌تواند ناشی از محدودیت‌های عرضه آن باشد که باعث شده تزریق کمتری به بازار صورت بگیرد. ۲۶ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات طبق گفته بانک مرکزی بازنگشته است، درصورتی‌که ۳۰ تا ۴۰ درصد از آن میزان ارز به چرخه اقتصاد بازگردد، می‌تواند بازار را تحت تأثیر قرار دهد.»
ندری یکی دیگر از علل افزایش نرخ ارز را افت شاخص بورس عنوان می‌کند و می‌گوید: «کسانی که موفق شدند سهام خود را با سود یا ضرر بفروشند، ریال دریافت کردند، اما با توجه به بازدهی غیرقابل‌قبول ریال و نرخ پایین سپرده‌های بانکی، اقدام به خرید ارز کردند.»
این کارشناس ارز تصریح می‌کند: «افزایش قیمت سهام در بازار سرمایه با هیچ‌کدام از افزایش قیمت‌ها در بازارهای موازی یکسان نبود. شاخص سهام در سال قبل در مدت مشابه فعلی، ۳۵۰ هزار واحد بود و بعد از ریزش اخیر شاخص به یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار رسیده است که نشان‌گر صعود غیرمنطقی است، بنابراین افزایش قیمت سهام با بازدهی در بازارهای دیگر و عملکرد شرکت‌ها سنخیت نداشت و باید تعدیل می‌شد. این تعدیل باعث افت شدید در بازار سرمایه گردید و بسیاری سرمایه‌های خود را به خرید ارز اختصاص دادند.»
ندری ادامه می‌دهد: «در شرایط فعلی ارز دارایی پر ریسکی است و احتمال دارد نتایج انتخابات آمریکا در آبان ماه نرخ آن را تحت تأثیر قرار دهد. کسانی که تمایل ندارند بازار سرمایه دچار اصلاح شود و قیمت سهام واقعی گردد، جوی را ایجاد می‌کنند که انتظار بالا رفتن نرخ ارز را در میان مردم به وجود بیاورند و در کوتاه‌مدت عده‌ای را به سمت بازار ارز سوق دهند.» 
این کارشناس ارزی در پایان پیش‌بینی خود این طور بیان می‌کند: «اگر ما از سوی عرضه ارز مشکل جدی نداشته باشیم و نسبت به هفته‌های قبل وضعیت بدتری پیدا نکنیم، افزایش نرخ ارز می‌تواند موقتی باشد.» 
در کشور ما خواسته یا ناخواسته نرخ بسیاری از کالاها به ارز وابسته هستند. حتی اگر تولید کالایی ارتباطی به نرخ ارز نداشته باشد، اثر روانی آن باعث بالا رفتن قیمت کالا می‌شود، بنابراین ناگفته پیداست که نرخ دلار تأثیر مستقیمی بر قیمت همه کالاها و به دنبال آن خدمات می‌گذارد.
 هنوز شوک ناشی از جهش دلار به ۲۰ هزار تومان بر قیمت کالاهای مصرفی توسط مردم هضم نشده است که صحبت از دلار ۲۶ هزارتومانی زده می‌شود. بدون شک شلوغی، ازدحام و بی‌سامانی که این روزها در حوالی میدان فردوسی مشاهده می‌شود، آینه تمام‌قد اوضاع بازار ارز است که معلوم نیست بانک مرکزی نسخه‌ای برای بهبود این وضعیت دارد یا خیر.
نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.