بازار مسکن گره رکود اقتصاد را باز می‌کند - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 55787
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۶:۳۹ |
ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس:

بازار مسکن گره رکود اقتصاد را باز می‌کند

ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» بابیان اینکه بخش مسکن مولد سایر بخش‌های اقتصادی است، اظهار داشت: رکود بازار مسکن به معنای رکود غالب بخش‌های اقتصادی است. هر زمان بخش مسکن رونق یابد، بخش‌های اقتصادی دیگر هم رونق پیدا خواهد کرد. 
بازار مسکن گره رکود اقتصاد را باز می‌کند

گروه اقتصادی
ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» بابیان اینکه بخش مسکن مولد سایر بخش‌های اقتصادی است، اظهار داشت: رکود بازار مسکن به معنای رکود غالب بخش‌های اقتصادی است. هر زمان بخش مسکن رونق یابد، بخش‌های اقتصادی دیگر هم رونق پیدا خواهد کرد. 
وی افزود: تمرکز دولت سیزدهم برخلاف دولت دوازدهم و یازدهم بر روی رونق بازار مسکن است و این دولت به‌خوبی به این موضوع پی برده که گره‌ حل مشکلات اقتصادی کشور و زدودن رکود از اقتصاد، توسط بازار مسکن باز می‌شود؛ لذا به همین دلیل دولت سیزدهم برای تحقق وعده‌های اقتصادی خود نگاه ویژه‌ای به ایجاد گشایش‌ در زندگی مردم با ساخت مسکن دارد.
ابوترابی بابیان اینکه مجلس در راستای حمایت از برنامه‌های دولت در حوزه مسکن طرح جهش تولید مسکن را به تصویب رسانده است، گفت: اگر می‌خواهیم در حوزه مسکن، همه برنامه‌های دولت با موفقیت پیش برود و از شعار و وعده خارج شود، حتما باید از ظرفیت بخش خصوصی و انبوه‌سازی مسکن نیز استفاده کرد؛ زیرا بدون انبوه‌‎سازی و بدون حمایت از بخش خصوصی نمی‌توان مشکل مسکن و رکود بازار مسکن را حل کرد. 
ابوترابی معتقد است: سیاست‌‎های دولت قبل سبب شد تا ساخت  مسکن به‌شدت افت پیدا کند و تعادل میان عرضه و تقاضا را با اختلال مواجه سازد.
وی بابیان اینکه انبوه‌سازی در بسیاری از کشورها نتیجه مثبتی داشته است، گفت: به‌عنوان‌مثال در ترکیه، چین و مالزی سیاست انبوه‌سازی مسکن نتیجه مثبتی را رقم‌زده؛ طوری‌که علاوه بر ثبات بازار مسکن، نظر سرمایه‌گذاران خارجی را هم به خود جلب کرده است؛ بنابراین ما چاره‌ای نداریم جز اینکه به سمت انبوه‌سازی گام برداریم و باید دولت به‌خوبی این نکته را مدنظر قرار دهد که انبوه‌سازی یک علم است.
ابوترابی بر این موضوع تأکید کرد که برای انبوه‌سازی باید از فناوری‌ و دانش روز استفاده کرد و اگر ضرورت دارد باید دانش و فناوری را وارد کشور کرد زیرا به‌صورت سنتی و شیوه فکری گذشته نمی‌توان به بازار مسکن رونق بخشید.
وی به نقش بانک مرکزی و بانک‌‎های کشور در انبوه‌سازی و رونق دوباره بازار مسکن اشاره کرد و اظهار داشت: بانک‌ها طبق قانون بودجه و قانون جهش تولید باید ۲۰ درصد از اعتبارات یا سرمایه‌هایشان را به بخش مسکن وارد کنند و اگر بانکی از قوانین تخطی کند، برخورد قوه قضائیه امری مهم و ضروری به‌حساب می‌آید. 
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: بانک‌ها نقش مهمی در تزریق تسهیلات و اعتبارات به بخش مسکن برعهده دارند و قطعاً برای بانک تزریق ۲۰ درصد از نقدینگی خود به بخش مسکن خیلی مشکل نیست و به‌راحتی می‌توانند چنین اقدامی را انجام دهند.
ابوترابی ادامه داد: اگر بانک‌‎ها از ساخت مسکن حمایت جدی انجام دهند به‌طورقطع شاهد رشد و شکوفایی اقتصادی و ایجاد مشاغل بسیاری خواهیم بود. وی با موفق خواندن پروژه مسکن مهر در دولت احمدی‌نژاد گفت: این پروژه بسیاری از مردم را خانه‌دار کرد و اگر مسکن مهر توسط دولت روحانی ادامه می‌یافت امروز اتفاقات ناگوار در حوزه مسکن رخ نمی‌داد و خانه‌دار شدن به یک رؤیا برای مردم تبدیل نمی‌شد. متأسفانه دولت یازدهم و دوازدهم در بخش مسکن به‌هیچ‌وجه موفق نبود.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.