بازار مسکن باید شفاف شود - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 106403
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 25 مهر 1403 - 8:55 |
مجتبی یوسفی عضو هیئت‌رئیسه مجلس بیان کرد:

بازار مسکن باید شفاف شود

مجتبی یوسفی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون عمران در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» در پی افزایش جمعیت مستأجران و لزوم به‌کارگیری برنامه صحیح برای تعدیل قیمتی بازار اجاره‌بها مطرح کرد: کنترل بازار مسکن نیازمند به‌کارگیری روش‌های تجربه‌شده‌ می‌باشد که در دنیا نیز مرسوم است.
بازار مسکن باید شفاف شود

مجتبی یوسفی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون عمران در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» در پی افزایش جمعیت مستأجران و لزوم به‌کارگیری برنامه صحیح برای تعدیل قیمتی بازار اجاره‌بها مطرح کرد: کنترل بازار مسکن نیازمند به‌کارگیری روش‌های تجربه‌شده‌ می‌باشد که در دنیا نیز مرسوم است. در بخش بلندمدت و طرف عرضه تنها یک روش نظارتی مطرح است که سبب خروج بازار مسکن از وضعیت تورمی‌ می‌گردد و آن‌هم این است که عرضه و تقاضا با ساخت‌وساز و رونق تولید به تعادل برسد. شرح و بیان سایر روش‌ها در بخش رونق عرضه تنها آدرس غلط دادن است. رونق ساخت و اثرات آن در دنیا تجربه‌شده است و در کشور جمهوری اسلامی ایران نیز طی سال‌هایی که بازار مسکن به بحران موجود نرسیده بود، این روش تجربه‌شده است. 
عضو کمیسیون عمران مجلس دوازدهم افزود: تعادل عرضه و تقاضا بارونق ساخت، اجرای تعهدات و پرداخت تسهیلات در کنترل بازار مسکن اهمیت فراوانی دارد اما در این مسیر دولت باید تصدی‌گری خود را کاهش دهد و نقش تسهیل‌گری بدارد. 
 نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون تصریح کرد: اجرای دقیق سامانه‌های املاک و اسکان و ثبت معاملات نقش مهمی در کنترل و بهبود بازار مسکن دارد و می‌بایست به قوت در دستورکار قرارگیرد. همچنین اجرای ماده ۵۴ مکرر مالیات (مالیات بر خانه‌های خالی و فعالیت سوداگران) اثرات قابل‌توجهی را به همراه خواهد داشت. توأمان با موارد مذکور می‌بایست به اجرای دقیق قانون اجاره‌بها پر‌داخت و کوشید تا ساماندهی بازار عملیاتی گردد. 
وی همچنین خاطرنشان کرد: پرداخت و ارائه تسهیلات در جایگاه کوتاه‌مدت مهم و ضروری است و به معیشت اجاره‌نشینان کمک خواهد کرد اما می‌بایست درصدد اقدامات اساسی و بلندمدت بود. 
او متذکر شد: وضعیت حال حاضر بازار مسکن خوب نیست و به‌موجب رکود در بازار مسکن، قیمت اجاره‌بها افزایش قابل‌توجهی را طی یک سال گذشته تجربه کرده است. شایان‌ذکر است تا بگوییم که اقدامات خوبی در دوره فعالیت شهید آیت‌الله رئیسی شروع شد. به‌عنوان‌مثال قانون جهش تولید مسکن در مسیر اجرا قرار گرفت و بیش از ۲/۵ میلیون نفر در طرح‌های نهضت ملی مسکن قرار گرفتند و یا زمین شان تأمین گشت یا اینکه د‌رمسیر‌پرداخت تسهیلات قرار گرفتند. استمرار چنین سیاست‌هایی اهمیت فراوان دارد و باید بپذیریم که امروز بیش از ۶۵ درصد هزینه سبد خانوار به بخش مسکن اختصاص می‌یابد. خود را در جایگاه فردی ببینیم که قرار است سالیانه نقل‌مکان کند و ناچار است از یک منطقه متوسط به سمت نقاط حاشیه‌ای و پیرامونی شهر برود. 
وی یادآور شد: نقل‌مکان به نقاط حاشیه‌ای موجب شکل‌گیری مشکلات بسیار برای خانوارها خواهد شد. اینکه پدر خانواده یا سایر اعضای خانواده ناچار شوند برای شغل خود مسافت بسیاری را طی کنند و همواره در مسیر راه باشد، امری بسیار دشوار است و عامل مشکلات متعددی خواهد بود. 
یوسفی در پایان این گفت‌وگو همچنین ادامه داد: تسهیل ساخت‌وساز با کمک بخش خصوصی و ایجاد نقش برای انبوه‌سازان گامی حائزاهمیت است و دولت می‌بایست با اجرای قوانین، شفافیت در حوزه مسکن را عملیاتی سازد تا بازار مسکن از رکود فعلی خود خارج گردد. 

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.