بازارسازی ایران در پالایشگاه‌های فراسرزمینی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 72960
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۶:۰۳ |
رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:

بازارسازی ایران در پالایشگاه‌های فراسرزمینی

رمضانعلی سنگدوینی،‌‌عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با‌ خبرنگار‌ «رسالت» با بیان این‌که یکی از راهکارهای مهم در زمینه خنثی‌سازی تحریم‌ها فروش تضمینی نفت در پالایشگاه‌های فراسرزمینی است، بیان کرد: محصولاتی که به صورت خام تولید می‌شوند با‌ محصولات فرآوری شده متفاوت‌اند و مقادر عایدی متفاوتی را نیز‌ رقم می‌زنند.
بازارسازی ایران در پالایشگاه‌های فراسرزمینی

گروه اقتصادی
رمضانعلی سنگدوینی،‌‌عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با‌ خبرنگار‌ «رسالت» با بیان این‌که یکی از راهکارهای مهم در زمینه خنثی‌سازی تحریم‌ها فروش تضمینی نفت در پالایشگاه‌های فراسرزمینی است، بیان کرد: محصولاتی که به صورت خام تولید می‌شوند با‌ محصولات فرآوری شده متفاوت‌اند و مقادر عایدی متفاوتی را نیز‌ رقم می‌زنند. افزون براین ظرفیت پالایش و فرآوری تمام نفت خام تولید شده درکشور وجود ندارد و می‌توان به منظور پیشبرد اهداف و پالایش نفت خام از پالایشگاه‌های فراسرزمینی بهره گرفت. وی افزود: صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران نیروهای فنی و متخصصی را داراست که می‌توانند این ظرفیت‌ها را کامل‌ کنند و در حوزه پالایشگاه‌های فراسرزمینی نیز عملکردی مثمرثمر‌ داشته باشند. به تازگی وزیر نفت به همراه تیم او به کشورهایی‌ همچون اروگوئه و ونزوئلا سفرکردند. این کشورها ظرفیت پالایشگاهی‌شان خالی است و می‌شود با تکمیل ظرفیت آن‌ها محصولات فرآوری را دریافت کرد. به این معنا که نفت خام را در اختیار آن‌ها قرار دهیم و در مقابل فرآورده تحویل‌ بگیریم. سنگدوینی تصریح کرد: کشورهای آمریکای‌ جنوبی نیازمند این نوع از‌ محصولات هستند و دراین راستا می‌توانیم محصولات خود را‌ به آن‌‌ها بفروشیم. با‌چنین رویکردی می‌توان خنثی‌سازی تحریم‌ها را به سهولت رقم زد و با استفاده از خدمات فنی، مهندسی و پیش‌فروش نفت، سهامدار پالایشگاه فراسرزمینی شد.عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی‌ همچنین خاطرنشان کرد: بدیهیست که تمام ظرفیت‌های لازم ازجمله سرمایه‌گذاری اولیه بالا برای این‌که نفت را استخراج و در پالایشگاه‌ها تبدیل به فرآورده و ارزش افزوده کنیم، نداریم اما با دانش و خدمات 
فنی و مهندسی که در کشور داریم، می‌توانیم با سایر کشورهای ارتباط برقرار کنیم و از ظرفیت آن‌ها و خدمات خود بهره کافی را ببریم. او متذکر شد: برنامه‌ریزی‌های خوبی دراین حوزه صورت گرفته و در حال اجراست. این روابط می‌تواند اتفاقات خوبی را در کشور به همراه داشته باشد. خوشبختانه در صنعت انرژی کشور از خدمات فنی، مهندسی و فناوری‌ مطلوبی برخوردار هستیم و می‌توانیم در داخل کشور و حتی خارج از کشور از آن استفاده کنیم.سنگدوینی یکی از راهکارهای مهم در زمینه خنثی‌سازی تحریم‌ها را بحث فروش تضمینی نفت در پالایشگاه‌های فراسرزمینی عنوان و تشریح کرد: با پیش‌فروش نفت به پالایشگاه‌های فراسرزمینی و استفاده از توانمندی‌های پالایشگاهی و فنی داخل، تمامی ظرفیت‌ پالایشگاه‌ها به کار گرفته می‌شود. به عبارت دیگر‌  سهامدار این پالایشگاه‌ها محسوب خواهیم شد و  می‌توانیم درآمد قطعی ارزی و غیرقابل تحریم داشته باشیم.نماینده مردم گرگان و آق‌قلا ابراز‌کرد: ظرفیت تولید بنزین درکشور بسیار بالاست و در شرایط‌ کنونی قادر به تولید ۱۱۰ میلیون لیتر هستیم. از طرفی دیگر اگر نیاز‌ به مصرف‌ بالا در کشور داشتیم، می‌توانیم از ظرفیت‌های فراسرزمینی استفاده و نیاز داخلی را‌ تأمین کنیم و سپس ظرفیت تولید داخلی کشور را افزایش دهیم. وی گفت: در سفر به باکو به همراه‌ وزیر نفت، ایران را‌ کشوری مقتدر به ویژه در حوزه نفت و گاز‌ دیدم. درارتباط با کشورهای همسایه و سایر کشورها می‌توانیم از ظرفیت‌ پالایشگاه‌های فراسرزمینی استفاده کنیم اگرچه که کشورهای همسایه هزینه کمتری را به سبب هم مرز‌بودن رقم خواهند زد.او متذکر شد: در شمال‌ کشور‌ پالایشگاهی وجود ندارد. به پیشنهاد وزیر نفت مقرر شد تا نفت خام را در اختیار کشورهای همسایه همچون آذربایجان بدهیم و در مقابل از شمال بنزین دریافت کنیم و سپس از خلیج فارس بنزین ارسال‌ کنیم.‌ با‌توجه به آنکه نیروهای فنی و مقتدری دراین حوزه داریم، می‌توانیم از این ظرفیت‌ها بهره بگیریم و صنایع داخلی و بخش خصوصی درون کشور و خارج از کشور را توسعه ببخشیم. نکته مهم این است که بخش خصوصی چه در داخل کشور و چه در خارج کشور‌نیازمند امنیت سرمایه‌گذاری هستند. بنابراین باید امنیت سرمایه‌گذاری‌شان را فراهم سازیم. فردی که سرمایه‌گذاری می‌کند باید نسبت به هزینه خود اطمینان کافی داشته باشد. با تقویت این حوزه می‌توانیم اتفاقات خوبی را در حوزه محصولات نفتی رقم بزنیم.
 وی یادآور شد: به تازگی با سفر وزیر نفت به کشورهای حوزه‌آمریکای لاتین، قراردادهای میان کشور ایران و سران آن‌ها منعقد شد که در آینده نتیجه‌اش را خواهیم دید. این قراردادها باعث می‌شود از دانش فنی و ظرفیت‌ها به خوبی استفاده شود.عضو کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: قراردادی که میان جمهوری اسلامی ایران و کشور ونزوئلا بسته شده است، می‌تواند به هر دو طرف بهره کافی را بدهد. به عنوان مثال اگر ظرفیت پالایشگاه ونزوئلا خالی باشد و یا بیست یا سی درصد ذخایر داشته باشد، ایران می‌تواند آن را به هشتاد درصد افزایش دهد و سهامدار نفت آنجا باشد. در کنار این می‌توانیم نفتی را که در آنجا به فرآورده تبدیل می‌شود، به خود آن‌ها بفروشیم و برای کشور ارزآوری کنیم. همچنین کشور ونزوئلا زمین‌های کشاورزی و ذخایر غلات خوبی دارد، ما می‌توانیم در این زمینه‌ها هم مراودات مفید و سودمندی داشته باشیم.نماینده مردم در مجلس با اشاره به این‌که بازارسازی ایران در پالایشگاه‌های فراسرزمینی می‌تواند صد درصد تحریم‌ها را بی‌اثر کند، بیان کرد:
 در حقیقت ما توانایی سهامداری در کشوری که از منابع انرژی نفت، گاز بهره‌مند است را داریم و می‌توانیم در زمان نیاز به فرآورده پالایشگاهی، از سهم خود به کشور وارد کنیم و نیازمان را برطرف و تحریم‌ها را خنثی کنیم.وی در پایان این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: نیروهای انسانی کشور بسیار مقتدر هستند. افتخار می‌کنیم که وزارت نفت و دانشگاه نفت چنین نیروهای انسانی را پرورش داده که اکنون دنیا از استعدادهای آن‌ها بهره مند می‌شود. وظیفه ما در مقابل این افراد این است که آن‌ها را حفظ کنیم و اجازه ندهیم که کشورهای همسایه و سایر کشورها برای آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.