باج سبیل عربستان به آمریکا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 21756
  پرینتخانه » اقتصادی, بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۸:۱۵ |
بررسی دلایل خروج نظامیان آمریکایی از عربستان و باج‌خواهی از سعودی‌ها ؛

باج سبیل عربستان به آمریکا

واشنگتن در گفته اخیر خود بیان کرده، که با  خروج عناصر و نیروهای خود از عربستان به دنبال کاهش نیروهای نظامی در خلیج‌فارس است. این ادعای مقامات آمریکایی، دست‌ودل سعودی‌ها را لرزانده است.
باج سبیل عربستان به آمریکا

|سارا عسکری| 
واشنگتن در گفته اخیر خود بیان کرده، که با  خروج عناصر و نیروهای خود از عربستان به دنبال کاهش نیروهای نظامی در خلیج‌فارس است. این ادعای مقامات آمریکایی، دست‌ودل سعودی‌ها را لرزانده است. بن سلمان که با حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی به یمن حمله کرده، عدم حمایت نظامی آمریکا را برای خود فاجعه‌ای بزرگ و در نهایت قبول شکست در جنگ یمن می‌داند. بنابراین در حالی بعد از شیوع ویروس کرونا عربستان با کاهش شدید قیمت نفت مواجه شده و زیان بسیار دیده است اما برای حفظ حمایت ترامپ و جلوگیری از ننگ شکست در یمن به آمریکا باج خواهد داد. ولیعهد بی‌فکر سعودی، از زمان روی کار آمدن خود همواره به آمریکا باج داده تا از وی و تثبیت قدرتش در میان شاهزادگان دیگر حمایت کند. سیاست‌های غلط سعودی‌ها موجب تحقیر بیشتر عربستان در جهان و تبدیل شدن آن به گاو شیرده برای آمریکا شده است. جنگ یمن، کودک کشی، کاهش قیمت نفت، اقتصاد نابه سامان، عدم حمایت مردم و مسئولان عربستان تنها تعدادی از دستاوردهای خاندان سعودی است. در آینده مشخص خواهد شد که شیر این گاو شیرده چه مقدار برای آمریکا چرب خواهد بود.
 «رسالت» در این باره با جعفر قناد باشی، کارشناس مسائل بین‌الملل و غرب آسیا و حسن هانی زاده، کارشناس مسائل منطقه و غرب آسیا به گفت‌وگو پرداخت.
خروج آمریکا از عربستان به منظور باج‌خواهی از سعودی‌هاست
جعفر قناد باشی، کارشناس بین‌الملل و غرب آسیا در گفت‌وگو با  «رسالت» با اشاره به باج‌خواهی آمریکا از عربستان بیان کرد:«آمریکایی‌ها همواره با ادعای خروج نظامیان خود از عربستان به دنبال باج‌خواهی از سعودی‌ها به‌ویژه در دوران ترامپ  بوده‌اند. اما احتمال می‌رود که بیان خروجشان از خلیج‌فارس نشانه این بوده که مقامات آمریکایی احساس ناامنی و خطر کرده‌اند.»
وی افزود: «همچنین با  توجه به مخالفت‌های داخلی و تهدید پایگاه‌های نظامی مقامات آمریکایی به این نتیجه رسیده‌اند که هرچقدر حضورشان در منطقه کمتر باشد، با مشکلات کمتری مواجه می‌شوند. از سویی دیگر کاهش درآمدهای نفتی باعث شده  که سعودی‌ها توانایی پرداخت مالی به آمریکایی‌ها را نداشته باشند. بنابراین مقامات آمریکایی با مطرح کردن چنین موضوعاتی درصدد جلوگیری از بهانه‌تراشی سعودی‌ها می‌شوند.»
این کارشناس مسائل بین‌الملل و غرب آسیا تصریح کرد: «اختلافات پیش‌آمده بین آمریکا و مقامات سعودی بر سر خریدوفروش نفت نیز علت باج‌خواهی آن‌ها است. کاهش شدید قیمت نفت که به دلیل به توافق نرسیدن میان روسیه و عربستان بود به سعودی‌ها و نیز آمریکا به عنوان فروشندگان نفتی دنیا ضربه وارد کرد. این مشکل نیز مزید بر علت شد تا آمریکایی‌ها به دنبال چاره برای کمبود درآمد خود باشند.»
بن سلمان همواره در برابر آمریکا ذلیل بوده است 
قناد باشی توضیح داد: «عربستان از زمان روی کار آمدن ملک سلمان و بعد از آن ولیعهدی بن سلمان شیوه خفت‌بار و ذلیلانه ای در برابر آمریکا اتخاذ کرد. در دوران بن سلمان بزرگ‌ترین قرارداد نظامی و سیاسی جهان با آمریکا بسته شد، و در این همین زمان آمریکایی‌ها عربستان را گاو شیرده نامیدند. اما عربستان با بی‌توجهی به توهین آن‌ها برای حفاظت از خود به آمریکا باج می‌دهد.» 
او در ادامه گفت: «همچنین ترامپ ادعا کرد که اگر عناصر خود را از عربستان خارج کند رژیم سعودی
 ۲ هفته بیشتر دوام نخواهد آورد. بن سلمان به دلیل اینکه به مردم و نیروهای امنیتی خود متکی نبوده، مجبور به تکیه کردن به ترامپ است.»
قناد باشی با بیان علت عدم وابستگی عربستان به اروپایی‌ها اشاره کرد: «عربستان به صورت سنتی ساخته انگلیس است. آمریکا و انگلیس از زمان‌های دور مانند کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ ایران به دنبال دخالت در منطقه بوده و با یکدیگر همکاری می‌کردند. در مسائل عربستان نیز انگلیسی‌ها همواره با آمریکایی‌ها همراه بودند.» 
انگلیس از پشت پرده بازی را به دست گرفته، اما آمریکا رو بازی می‌کند
 وی بیان کرد: «بنابراین تفاوت آمریکا با انگلیس این است که انگلیس از پشت پرده بازی را به دست گرفته، اما آمریکا رو بازی می‌کند، انگلیس به دلیل جنایت سعودی‌ها به‌ویژه در یمن  حمایت  خود را مخفی کرده تا در جهان و نیز در کشور خود مهجور نباشد. همین علت است که نقش انگلیس را کمرنگ‌تر جلوه می‌دهد.»این کارشناس مسائل بین‌الملل و غرب آسیا در پایان تأکید کرد: «بن سلمان دارای ویزا و تحصیل‌کرده آمریکا است. لابی‌های آمریکایی و صهیونیستی علت دیگر تمایل ولیعهد سعودی به همکاری و مشورت با آمریکایی‌ها بوده که نتیجه این لابی با یهودی‌ها را می‌توان کشتار مردم یمن دانست.»
سیاست‌های غلط ولیعهد عربستان قیمت نفت را به شدت کاهش داد
حسن هانی زاده، کارشناس مسائل منطقه و غرب آسیا در گفت‌وگو با «رسالت» با اشاره به باج دادن سعودی‌ها به آمریکا بیان کرد:«باسیاست‌های غلط محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که منجر به کاهش شدید قیمت‌ نفت شده، اختلاف‌نظر شدیدی میان کاخ سفید و عربستان بروز کرده است. این اختلافات زمانی آشکار شد که ترامپ در تماس تلفنی با محمد بن سلمان، وی را توبیخ کرد» وی افزود: «واشنگتن با بیان اینکه اگر سعودی از سیاست‌های نفتی آمریکا حمایت نکند، آن‌ها پاتریوت های خود را از عربستان خارج خواهند کرد، به دنبال فشار مضاعف بر این کشور هستند. این اقدام ترامپ ،یک نوع پروپاگاندای انتخاباتی است، زیرا وی در اوضاع کرونایی آمریکا نتوانسته کشور را مدیریت کند و با کاهش نیروهای نظامی در عربستان به دنبال به دست آوردن اعتبار از دست رفته خود است.»
ترامپ برای پیروزی در انتخابات مجبور به اتخاذ تصمیمات جدیدی است
این کارشناس مسائل منطقه و غرب آسیا تصریح کرد: «ناتوانی مقامات آمریکایی در کنترل و درمان و ارائه خدمات مناسب به بیماران کرونایی دلیلی بر بیشتر شدن شانس پیروزی رقیب دموکرات‌ ترامپ شده است. جو بایدن با انتقاد شدید از سیاست‌های غلط ترامپ به دنبال جلب نظر مردم و مسئولان آمریکایی می‌باشد. رئیس‌جمهور فعلی آمریکا برای فرار از شکست مجبور به اتخاذ تصمیمات جدید برای به دست آوردن رأی مردم است.»
او در ادامه گفت: «همچنین کاهش قیمت نفت و اختلاف‌نظر میان ترامپ و بن سلمان بر موضوع پروپاگاندا بودن خروج نیروهای آمریکایی از عربستان صحه می‌گذارد. سعودی‌ها برای حفظ تاج‌وتخت به شدت از کاهش حمایت‌های آمریکا نگران هستند، به همین دلیل به خواسته‌ها و فشارهای آمریکا تن خواهند داد.» 
پیروزی دمکرات‌ها در انتخابات به نفع عربستان نخواهد بود
هانی زاده توضیح داد: «محمد بن سلمان ناچار به همراهی با سیاست‌های آمریکا است زیرا پیروزی جو بایدن رقیب ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ به نفع آن‌ها نخواهد بود پس تمام تلاش خود را حتی شده با باج دادن به ترامپ برای پیروزی وی انجام خواهد داد. اگر دموکرات‌ها پیروز انتخابات باشند به دلیل مخالفت آن‌ها با سیاست‌های ولیعهد سعودی آینده تیره‌وتاری در انتظار عربستان خواهد بود.»این کارشناس مسائل  منطقه و غرب آسیا در پایان تأکید کرد: « اروپایی‌ها با عربستان روابط مالی و اقتصادی دارند اما هیچ زمان به دنبال حمایت نظامی از سعودی‌ها نبوده به همین دلیل بن سلمان بیشتر دست به دامن آمریکایی‌ها شده است. اما به دلیل هم سو بودن سیاست‌های واشنگتن با ریاض در زمان نزدیکی به انتخابات آمریکا عربستان با یک حرکت قیمت نفت را بالا می‌برد تا ترامپ با استفاده از این برگ برنده در انتخابات پیروز شود.»

نویسنده : سارا عسکري‌‌ |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.