ایران و عراق در مسیر برادری ملی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 64216
  پرینتخانه » اسلایدر, بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰ |
حسین امیر عبداللهیان در نشست خبری با همتای عراقی خود از لغو روادید و گسترش همکاری‌های تجاری و گردشگری گفت

ایران و عراق در مسیر برادری ملی

وزیر امور خارجه در نشست خبری با وزیر امور خارجه عراق در پاسخ به سؤال ایرنا درباره آزاد سازی منابع ارزی مسدود شده در کشورهای منطقه گفت: توافق اولیه در خصوص آزادسازی مطالبات مالی ایران در یکی از بانک‌های خارجی به دست آمده است.
ایران و عراق در مسیر برادری ملی

وزیر امور خارجه در نشست خبری با وزیر امور خارجه عراق در پاسخ به سؤال ایرنا درباره آزاد سازی منابع ارزی مسدود شده در کشورهای منطقه گفت: توافق اولیه در خصوص آزادسازی مطالبات مالی ایران در یکی از بانک‌های خارجی به دست آمده است.
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا،  حسین امیرعبداللهیان در دیدار فواد حسین وزیر امور خارجه عراق گفت: توافقی درباره آزادسازی مطالبات مالی ایران نزد یکی از بانک‌های خارجی به وجود آمده و  اخيرا هیئتی از یکی از کشورها برای پیگیری مراحل اجرایی آن در تهران بود و مذاکراتی را با مقامات بانک مرکزی، اقتصادی و وزارت خارجه انجام دادند و درخصوص زمان و چگونگی آزادسازی این مبالغ توافق اولیه‌ای به عمل آمد. امیرعبداللهیان افزود:  درباره موضوعات دوجانبه گفت و گو کردیم که از جمله آن موضوعات تأکید بر اهمیت لغو روادید زمینی بین دو کشور بود.
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: امیدواریم در آینده نزدیک با توجه به فاصله گرفتن دو کشور از بحران و شرایط حاد ویروس کرونا قادر باشیم رفت و آمدهای اتباع دو کشور را از طریق مرزهای زمینی گسترش دهیم. صنعت توریسم میان دو کشور می‌تواند نقش مهمی در توسعه هرچه بیشتر مناسبات ایفا کند.
امیرعبداللهیان بیان کرد: امیدواریم طرف عراقی این موضوع را که اتباع دو کشور بتوانند با خودروهای شخصی و خانواده‌های خود به استان‌های دو کشور سفر سیاحتی و زیارتی داشته باشند، پیگیری کند. وی تصریح کرد: در ماه‌های آینده می‌توانیم روابط دو کشور را در عرصه‌های مختلف گسترش دهیم. در هفت ماه گذشته دولت آیت‌الله رئیسی، حجم مبادلات تجاری و همکاری‌های دو کشور ،چهار و نیم برابر افزایش پیدا کرده است.
وزیر امور خارجه گفت: در این دیدار بر نقش مهم منطقه‌ای عراق تأکید و از نقش دولت عراق برای ایجاد تفاهم منطقه‌ای قدردانی کردیم. همچنین بر اهمیت گفت‌وگوهای منطقه‌ای تأکید و از تلاش‌های دولت عراق برای از سرگیری گفت‌وگوهای ایرانی – سعودی استقبال کردیم.
امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: امیدواریم منطقه ما شاهد ثبات، امنیت، پیشرفت و رفاه هرچه بیشتر باشد.
وی یادآور شد: همچنین در این دیدار بر تحولات و استقبال از برقراری آتش بس در یمن و تأکید بر لغو محاصره انسانی و گفت‌وگوهای یمنی – یمنی اتفاق نظر داشتیم. وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: بر این موضوع که در سوریه بخش‌هایی از خاک این کشور در اشغال پایگاه‌های نظامی است مخالفت خود را اعلام می‌کنیم چرا که مردم سوریه باید در سایه استقلال و حاکمیت و تمامیت ارضی نسبت به آینده خود تصمیم‌گیری کنند.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: در این دیدار درخصوص آخرین تحولات در افغانستان بحث و گفت‌وگو کردیم و از تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان هم حمایت می‌کنیم.
وی با بیان اینکه اتفاق ناگواری در مقابل سفارت ایران در کابل و سرکنسولگری در هرات رخ داد، اظهار کرد: دولت مرکزی افغانستان با اعزام والی هرات مراتب ناخرسندی و محکومیت این اقدام را به صراحت اعلام کردند. وزیر امور خارجه کشورمان گفت: امروز هم جمع بزرگی از مردم و گروه‌های سیاسی افغانستان با حضور مقابل نمایندگی‌های ایران با تقدیم گل نشان دادند دشمنان مشترک دو کشور قادر نیستند با توطئه‌افکنی موجب بروز مشکلات و ناامنی در مرزهای مشترک و روابط دو کشور شوند. امیرعبداللهیان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران شناسایی هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان را منوط به تشکیل دولت فراگیر در این کشور می‌داند.
به زعم برخی، پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی در اربیل عراق می‌توانست برای رابطه این دو کشور خطرناک و مخرب باشد. اما کوتاه شدن دست اسرائیل از منطقه به هر نحوی موجب استحکام روابط کشورهای منطقه است و هیچ عاملی برای وحدت غرب آسیا مزاحم‌تر از رژیم اشغالگر نیست. گذشته از این امنیت مرزهای کشور ضرورتی غیرقابل قمار است. 
به گزارش ایرنا؛ چهاردهه تلاش شبانه‌روزی برای حراست از مرزهای ایران با وجود تمام تحریم‌ها و کارشکنی‌ها و تحمیل هشت سال جنگ و بیست سال تحریم، اکنون جمهوری اسلامی را در نقطه‌ای از معادلات بین‌المللی قرار داده است که اجازه هیچ‌گونه تعرضی به خاک و مرزهایش را از سوی هیچ کشور و منطقه‌ای نمی‌دهد و در صورت وقوع چنین تعرضی در زمان و مکانی که تشخیص دهد، پاسخ خواهد داد. این قاعده در دکترین جمهوری اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب بارها و با ادبیات مختلف بیان و مورد تاکید قرار گرفته است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سال ۸۶ در دیدار با کارگزاران نظام به موضوع تهدیدات رئیس‌جمهور وقت آمریکا علیه ایران اشاره و تصریح کردند: «آن کسانی که تهدید می کنند، این را باید فهمیده باشند، حالا هم بفهمند؛ تهدید نظامی ایران و تعرض نظامی به ایران به صورت بزن و در رو، دیگر ممکن نیست. هر کس تعرضی بکند، به شدت عواقب آن تعرض دامنگیر او خواهد شد». رهبر انقلاب سال ۹۴ و در دیدار با معلمان و فرهنگیان سراسر کشور هم بار دیگر به این موضوع اشاره و خاطرنشان کردند: «گفتم دوران بزن‌ودررو تمام شده؛این‌جور نیست که شما بگویید می زنیم و درمی رویم؛ نخیر، پاهایتان گیر خواهد افتاد و ما دنبال می کنیم. این‌جور نیست که ملّت ایران رها کند کسی را که بخواهد به ملّت ایران تعرّضی بکند؛ ما دنبال خواهیم کرد». 
این نگاه در هر برهه زمانی که زیاده‌خواهی‌ها امنیت ملی ایران را مورد تهدید قرار داد، در قامت دفاع از آن خود را نشان داد. حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکا در «عین‌الاسد» در عراق پس از شهادت سپهبد قاسم سلیمانی و حمله به مقرهای رژیم صهیونیستی در منطقه اسناد مستندی از «پایان دوران بزن و دررو» است. 
 تمامیت ارضی عراق در گرو امنیت ایران
نگاه واقع‌بینانه به تحولات منطقه از یک‌سو و تجربه سال‌ها ایستادن بر خطوط قرمز، جمهوری اسلامی را به این باور رسانده است که در حراست از مرزهای خود باید قاطع بوده و هیچ اغماض و مسامحه‌ای نداشته باشد و هرگونه تحرکی ضدمنافع و امنیت خود در منطقه را برنتابد. به ویژه اگر همسایگانش در ایجاد آن تحرک نقش مستقیم یا غیرمستقیم ایفا کنند. به همین دلیل است که در مواجهه با برخی اقداماتی که از سوی همسایه غربی خود؛ عراق و اقلیم کردستان آن صورت گرفت، قاطعانه‌ترین رویکرد را پیش گرفت و اجازه نداد رژیم صهیونیستی بیش از این اربیل را بازیچه خود قرار دهد. سپاه پاسداران انقلاب بامداد ۲۲ اسفند ماه سال گذشته، ۲ پایگاه سازمان اطلاعات و عملیات ویژه(موساد) رژیم صهیونیستی در اربیل عراق را موشک‌باران کرد. 

حضور «فواد حسین» وزیر خارجه عراق در رأس هیئتی سیاسی در تهران، به فاصله یک ماه از این رویداد، فرصت مناسبی برای ابراز نگرانی ایران از برخی تحرکات بود. جمهوری اسلامی از یک‌سو درباره ماجراجویی‌های ناتمام تل‌آویو در منطقه آگاه است و از سوی دیگر ضمن حفظ اقتدار خود؛ تلاش می‌کند تا همسایگان را از بازیچه شدن به دست این رژیم برحذر دارد. آنچه رئیس‌جمهور در دیدار روز پنج شنبه ۲۵ فروردین، با وزیرخارجه عراق، مورد تاکید قرار داد، بر همین مبنا است. آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» در دیدار با فواد حسین بر انتظارات جدی تهران از کشورهای همسایه به ویژه عراق اشاره و تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران برادری خود را نسبت به همسایگان در عمل ثابت کرده و دوست دوران رزم بوده و نه فقط دوست دوران بزم، و لذا انتظار داریم کشورهای همسایه نیز نسبت به توطئه‌های دشمنان هوشیار باشند و عراق اجازه هیچ‌گونه حضور مخلّ امنیت جمهوری اسلامی ایران را چه در مناطق تحت کنترل دولت فدرال چه در نواحی تحت هدایت اقلیم کردستان را ندهد».  رئیس شورای عالی امنیت ملی با یادآوری پیام یکی از مقامات ارشد اقلیم کردستان عراق به  وی مبنی بر اینکه اگر حاج قاسم سلیمانی نبود اقلیم کردستان نبود اشاره کردند که متاسفانه اقلیم دچار غفلت‌هایی شده است ولی جمهوری اسلامی ایران تحرکات رژیم صهیونیستی را با دقت تحت نظر دارد و همکاری با این رژیم کودک‌کش قابل پنهان کردن نیست و به هیچ‌عنوان اجازه نمی‌دهیم که آنها از طریق هیچ کشوری از جمله عراق، امنیت منطقه را به خطر بیندازند». 
این موضع در دیدار وزیر امورخارجه ایران با همتای عراقی خود هم تکرار شد و «حسین امیر عبداللهیان» تأکید کرد: «ایران نمی‌تواند بپذیرد از مرزهای خود از سوی آمریکا، رژیم صهیونیستی و عناصر تروریست و تجزیه طلب تهدید شود و امنیت‌اش در مخاطره قرار گیرد». سردار «اسماعیل قاآنی» فرمانده سپاه قدس هم ضمن یادآوری مسئولیت همسایگی در قبال امنیت ایران؛ تصریح کرد: «خودمان هم دست بسته نیستیم. اگر به منافع این نظام در هر کجای عالم تعرضی صورت بگیرد، پاسخ جدی خواهیم داد. ما خوب می‌دانیم شما کجا هستید. در اربیل خیلی از کسانی که در کنارتان زندگی می‌کردند، نمی‌دانستند پایگاه شماست اما تحت رصد ما بودید. بنابراین هرکجا که تشخیص بدهیم حتما برخورد جدی با رژیم صهیونیستی می‌کنیم و آن‌ها کوچکتر از آن هستند که با ما هماوردی کنند».
فرمانده نیروی قدس سپاه خاطرنشان کرد: «اگر ملاحظاتی می‌کنیم، ملاحظات ماست نه از قدرت شماست. ما دارای فهم انقلابی هستیم و می‌دانیم که کی و کجا با شما برخورد کنیم. ما ملاحظاتی انسانی داریم و مثل شما نیستیم».

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.