ایران صادرکننده گندم می شود - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 100459
  پرینتخانه » اسلایدر, اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۴ |
در حالی که تا پیش از دولت سیزدهم، بیش از پنجاه درصد گندم از واردات تأمین می شد امروز «ایران» در حال رسیدن به مرز صادرات است؛

ایران صادرکننده گندم می شود

به تازگی معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سال گذشته میزان تولید گندم در کشور ۱۰ و نیم میلیون تن بوده است و یک میلیون تن واردات داشته‌ایم، خبر داد که در سال جاری به خودکفایی کامل تولید گندم خواهیم رسید و وارداتی نخواهیم داشت.
ایران صادرکننده گندم می شود

به تازگی معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سال گذشته میزان تولید گندم در کشور ۱۰ و نیم میلیون تن بوده است و یک میلیون تن واردات داشته‌ایم، خبر داد که در سال جاری به خودکفایی کامل تولید گندم خواهیم رسید و وارداتی نخواهیم داشت. علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه دومین سفر استانی رئیس جمهور به همراه هیئت دولت به استان قم بیان کرد: بخش کشاورزی مردمی‌ترین بخش اقتصادی کشور است؛ به طورحدودی ۱۰۰ درصد تولید کشور از سوی بخش خصوصی و با مشارکت مردم انجام می‌شود و وزارت جهاد کشاورزی تنها برنامه‌ریزی و پشتیبانی را برای تأمین نیاز کشور به امنیت غذایی انجام می‌دهد. وی با اشاره به موفقیت وزارت جهاد کشاورزی در تأمین امنیت غذایی، ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ که میزان تولید گندم کشور ۴ و نیم میلیون تن بود، هفت میلیون تن واردات گندم داشتیم که این میزان در سال ۱۴۰۱ با تولید ۷ و نیم میلیون تن گندم و ۳ میلیون تن واردات بوده است. وی با اشاره به لزوم جلوگیری از کوچک شدن اراضی با هدف ساماندهی تولید بیان کرد: مسئله کوچک شدن اراضی با بهره ‌وری منافات دارد، لذا برنامه اصلی ما این است که با همراهی و کمک علما، مسئولین و مردم از کوچک شدن اراضی با هدف ساماندهی تولید جلوگیری کنیم. به سبب افزایش تولید گندم در سال گذشته و همچنین اقدامات اثرگذار مجلس و نگاه ویژه دولت و وزارت جهادکشاورزی نسبت به تحقق خودکفایی گندم و بی نیازی از واردات به نظر می‌رسد در سال جاری افزون بر توقف واردات، تولید گندم نیز به میزان قابل توجهی افزایش یابد، برآورد آگاهان این عرصه تولید ۱۳/۵ میلیون تنی گندم در سال جاری است. پیش‌تر، مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی برآورد کرد ۱۳/۵ میلیون تن گندم در سال زراعی جاری تولید و حداقل ۱۰/۵ میلیون تن خریدتضمینی انجام شود. مطابق اظهار سهراب سهرابی، مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی برداشت نخستین خوشه های طلایی گندم از روزهای هفتم، هشتم و نهم فروردین در استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان آغاز شد و همچنان ادامه دارد. سهرابی با بیان این که در حال حاضر عملیات برداشت گندم در استان هایی مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، جنوب کرمان، جنوب استان فارس، ایلام و خوزستان آغاز شده و برداشت این محصول در کشور تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت. وی با اشاره به این که بیش از ۲۱ هزار دستگاه کمباین آماده ارائه خدمات به کشاورزان است، گفت: کشاورزان در برداشت محصول از کمباین هایی که معاینه فنی برایشان صادر شده است و ریزش کمتری دارند، استفاده کنند و در شب گندم برداشت نکنند. مشاور وزیر و مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت جهاد کشاورزی نیز روز شنبه، مورخ ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ بیان کرد که در سال جاری خرید تضمینی گندم ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت و حدود ۱۰/۵ تا ۱۱/۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری خواهد شد. به عقیده فعالان حوزه کشاورزی نیاز کشور حدود ۱۲ میلیون تن می‌باشد و پیش‌بینی‌ها حاکی از تولید ۱۳/۵  الی ۱۴ میلیون تن گندم می‌باشد. 
مازاد تولید می‌تواند علاوه بر تامین نیاز داخلی زمینه صادرات گندم و ارزآوری برای کشور را رقم بزند. براین اساس ضرورت دارد تا دولت زمینه تقویت تولید را همواره فراهم سازد و با استمرار حمایت از گندمکاران، هرساله تولید گندم را حفظ کند و با بی نیازی از واردات، به صادرکننده گندم تبدیل شود. 
در بررسی بیش‌تر این موضوع به گفت‌وگو با رحمت الله نوروزی، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی و علی اکبر علیزاده برمی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

علی اکبر علیزاده برمی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:
با استمرار افزایش تولید قادر به صادرات گندم خواهیم بود

علی اکبر علیزاده برمی، نماینده دامغان و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: اتفاق بسیارخوبی در مجلس یازدهم رخ داد و آن هم این بود که قانون خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی اصلاح شد. به موجب اصلاح این قانون، کشاورزان که صاحبان مال می‌باشند، در تصمیم‌گیری دخالت خواهند داشت و قیمت‌ها نیز حقیقی برآورد و از کشاورزان خریداری خواهد شد. 
وی‌ درخصوص افزایش تولید گندم در سال جاری افزود: به موجب مصوبه مجلس و اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی، تولید گندم از ۴/۵ میلیون (مطابق آخرین آمارسال ۹۹) به ۷ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ رسید و در سال ۱۴۰۱ نیز تولید ۱۰ میلیون رقم خورد. پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که در سال جاری تولید گندم به ۱۳ الی ۱۴ میلیون تن برسد. 
علیزاده با تاکید بر لزوم به روز بودن قیمت محصولات اساسی کشاورزی تصریح کرد: به موجب استمرار روند افزایش تولید ضرورت دارد تا چندین نکته مورد توجه قرار گیرد؛ نخست ضرورت دارد تا قانون اصلاح خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی به قوت اجرا شود و کشاورزان و گندم‌کاران همواره در تصمیم‌گیری‌ها دخیل باشند و اطمینان کسب کنند که قیمت محصولات‌شان به روز است و دولت خریدار محصولات آن‌ها خواهد بود. همچنین ضرورت دارد تا پول حاصل از خرید گندم نیز در موعد مناسب به کشاورزان پرداخته شود. 
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ضمن بیان اینکه با استمرار افزایش تولید قادر به صادرات گندم خواهیم بود، همچنین خاطرنشان کرد: اگر موضوعات تعیین کننده همچون تضمین خرید محصولات کشاورزان از سوی دولت و همچنین پرداخت به موقع مطالبات‌شان همواره در دستورکار قرار گیرد و استمرار یابد، در آینده نزدیک به صادرکننده برخی از محصولات کشاورزی از جمله گندم تبدیل خواهیم شد. 
او با اشاره به اقدام دولت در حوزه نظارت بر مصرف آرد و نیاز نان جامعه متذکر شد: دولت سیزدهم در حوزه کشاورزی اقدامات خوبی انجام داده و نحوه مصرف نان و آرد را مشخص کرده است و با طرح نانی‌نو نظارت هوشمند را فعال کرده است. این طرح در چندین مرحله اجرا شد و بدین موجب احتمال تخلفات اعتباری و نانوایی نیز بسیار کاهش یافته است.  وی در پایان این گفت‌وگو یادآور شد: خرید محصولات به قیمت روز، تحویل به موقع مطالبات گندمکاران و نظارت بر مصرف آرد و برآورد حقیقی نان موردنیاز جامعه می‌تواند میزان تولید را به صورت سالانه افزایش دهد و کشور را به یکی از صادرکنندگان محصولات اساسی کشاورزی تبدیل کند. 

رحمت الله نوروزی، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس :
ارز واردات گندم  صرف تقویت تولید داخل می‌شود

رحمت الله نوروزی، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس و نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار «رسالت» به لزوم استمرار روند افزایش تولید گندم پرداخت و در این باره اظهارکرد: یکی از اقدامات مجلس یازدهم، تشکیل شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی بود که به موجب آن نظر کشاورزان ارزیابی و قیمت حقیقی تعیین شد. خوشبختانه این مهم از ابتدا در کمیسیون و صحن مجلس با استقبال نمایندگان رو به رو شد و درنهایت امر نیز موجب شد تا تولید گندم در کشور افزایش یابد و خرید تضمینی در کشور بیش‌تر شود. 
وی با اشاره به اثرات تشکیل شورای قیمت گذاری  در افزایش تولید گندم و رسیدن به مرز خودکفایی افزود: با تشکیل شورای قیمت گذاری  محصولات اساسی کشاورزی در سال گذشته، کشاورزان گندم تولیدی خود را به دولت تحویل دادند و براین اساس ارز بسیاری که هرساله صرف واردات گندم می‌شد، کاهش یافت و صرف تقویت تولید داخل ‌و خرید گندم از گندمکاران داخلی شد. 
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی با تاکید بر لزوم استمرار برآورد حقیقی قیمت‌ محصولات اساسی کشاورزی تصریح کرد: ضرورت دارد تا همواره هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی برآورد شود و قیمت حقیقی درنظر گرفته شود. نماینده مردم  علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی، خودکفایی محصولات اساسی کشاورزی بوده است و در این راستا ضرورت دارد تا مهم افزایش تولید و خودکفایی گندم همواره در دستورکار قرار گیرد و مولفه‌های استمرار آن موردتوجه باشد. 
وی در پایان این گفت‌وگو با اشاره به مولفه‌های موردنیاز برای استمرار افزایش تولید گندم و  بی نیازی از واردات این محصول اظهارکرد: ضرورت دارد تا همواره حمایت‌های تولید مدنظر قرار گیرد و نیاز‌های ابتدایی کشاورزان در تولید محصولات اساسی کشاورزی همچون کود، بذر و سم فراهم گردد تا تولید تقویت شود و نسبت به واردات محصول بی نیاز شویم. ​​​​​​​

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.