ایران در مسیر رفع سوء تفاهمات، سه سند مهم به طرف‌های مذاکره‌ ارائه کرده است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 56421
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۶:۰۱ |
حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل:

ایران در مسیر رفع سوء تفاهمات، سه سند مهم به طرف‌های مذاکره‌ ارائه کرده است

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «رسالت» ضمن اشاره به مذاکرات هسته‌ای بیان کرد: هفتمین دور مذاکرات هسته‌ای با کشورهای 1+4  از ۸ آذرماه آغاز شده است. به نظر می‌رسد تاکنون روند مذاکرات مثبت بوده است، زیرا تیم مذاکره‌کننده ایرانی با چهار کارگروه مختلف تخصصی مذاکرات را آغاز کرده است.
ایران در مسیر رفع سوء تفاهمات، سه سند مهم به طرف‌های مذاکره‌ ارائه کرده است
گروه سیاسی
حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «رسالت» ضمن اشاره به مذاکرات هسته‌ای بیان کرد: هفتمین دور مذاکرات هسته‌ای با کشورهای ۱+۴  از ۸ آذرماه آغاز شده است. به نظر می‌رسد تاکنون روند مذاکرات مثبت بوده است، زیرا تیم مذاکره‌کننده ایرانی با چهار کارگروه مختلف تخصصی مذاکرات را آغاز کرده است.
وی تشریح کرد: ازطرفی سه سند مهم در طول مذاکرات وین ازطرف هیئت ایران به ۱+۴ ارائه شده که دو  سند آن مورد پذیرش قرار گرفته است. سندهایی مربوط به‌ضرورت ارتباط پیوسته بین ایران و جامعه جهانی و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای که ایران آمادگی خود را برای ادامه همکاری برای سازمان اعلام کرده و موردپذیرش غرب قرارگرفته است.
هانی زاده ادامه داد: سند دیگر در مورد ضرورت لغو تحریم‌های اعلام و اعمال‌شده از سال ۲۰۱۸ تاکنون بوده است که تروئیکای اروپا یعنی انگلیس فرانسه و آلمان به این نتیجه رسیدند تحریم‌های مذکور ظالمانه بوده و خروج آمریکا از توافقنامه برجام در سال ۲۰۱۸ باعث نقض برجام شده است. بنابراین آمریکا در این دور از مذاکرات ناقض برجام شناخته شده و باید تمام تحریم‌هایی که در طول سه سال اخیر اعمال‌شده لغو شود.
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: سند دیگر مربوط به مسئله فنی نیروگاه اتمی کرج است. کشورهای اروپایی حساسیت فوق‌العاده‌ای بر سانتریفیوژهای تأسیسات هسته‌ای کرج داشتند که این یک مسئله فنی پیچیده است و گروه فنی در حال ارائه توضیحات لازم پیرامون سلامت تأسیسات هسته‌ای کرج هستند. به همین دلیل مذاکرات مدتی متوقف ماند و کشورهای اروپایی به پایتخت‌های خود بازگشتند و پس از آغاز دور جدید مذاکرات، بحث بیشتری از طرف اروپا برای رفع تحریم‌های ایران به وجود آمد.
هانی زاده معتقد است که کارگروهی که تشکیل و هیئت ایرانی به وین اعزام شدند کاملا تخصصی و توانمند هستند و می‌توانند بعد از پایان مذاکرات، خروجی قابل‌قبولی به نفع ملت ایران رقم بزنند.
  رفتارهای پارادوکسی اروپا ناشی از فشار آمریکا و لابی صهیونیستی است
وی همچنین به رفتار متناقض اروپا و آمریکا در مواجهه با دخالت‌های اسرائیل اشاره کرد و گفت: رفتار کشورهای اروپایی تابع کشورهای آمریکا و لابی صهیونیستی است. متأسفانه لابی صهیونیستی در این مذاکرات وارد عمل شده و سعی کرده از ابتدای گفت‌وگوها تأثیر بگذارد. هرچند که تیم رئیس‌جمهور آمریکا نگاه مثبتی نسبت به رژیم صهیونیستی ندارد و سفر اخیر وزیر خارجه این رژیم غاصب به کشورهای اروپایی نیز برای تأثیرگذاری بر روند مذاکرات برجامی وین با شکست مواجه شد، ما شاهد هستیم که تروئیکای اروپایی تحت‌فشار آمریکا اظهارات متناقض و رفتار پارادوکسی از خود نشان می‌دهند.
این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در انتها خاطرنشان کرد که بااین‌حال روند مذاکرات مثبت ارزیابی می‌شود و پیش‌بینی می‌کنم تا پایان سال جاری میلادی، خروجی قابل قبولی از مذاکرات وین به دست بیاید.
|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.