اولین انتقام ترامپ از جمهوری‌خواهان - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 37710
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۷:۱۳ |

اولین انتقام ترامپ از جمهوری‌خواهان

ترامپ در آستانه حذف کامل از معادلات سیاسی آمریکا قرار دارد! اگرچه او از کاخ سفید خارج شده است، اما دموکرات‌ها و برخی جمهوری‌خواهان سعی دارند در همین هفته، وی را به سبب اقدامات خود پس از پایان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نوامبر 2020، به صورت دائمی از حضور در مسند قدرت( و هرگونه فعالیت سیاسی ) محکوم کنند. با این حال، ترامپ قصد دارد حتی در صورت محرومیت از سوی سنا، از طریق اطرافیانش حزب جدیدی را در ایالات متحده تأسیس کند! حزبی که قطعا تأسیس آن بیشتر از همه به ضرر جمهوری‌خواهان خواهد بود. 
اولین انتقام ترامپ از جمهوری‌خواهان

محمد مهرعلی
ترامپ در آستانه حذف کامل از معادلات سیاسی آمریکا قرار دارد! اگرچه او از کاخ سفید خارج شده است، اما دموکرات‌ها و برخی جمهوری‌خواهان سعی دارند در همین هفته، وی را به سبب اقدامات خود پس از پایان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۲۰، به صورت دائمی از حضور در مسند قدرت( و هرگونه فعالیت سیاسی ) محکوم کنند. با این حال، ترامپ قصد دارد حتی در صورت محرومیت از سوی سنا، از طریق اطرافیانش حزب جدیدی را در ایالات متحده تأسیس کند! حزبی که قطعا تأسیس آن بیشتر از همه به ضرر جمهوری‌خواهان خواهد بود. 
منابع خبری در آمریکا تأکید کرده اند که  دونالد ترامپ  قصد دارد حزب سیاسی تازه‌ای به‌نام «میهن‌پرست» تشکیل دهد.نشریه وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه نوشت که ترامپ  با شماری از متحدان و همسنگران خود درباره تشکیل حزب سیاسی گفت‌وگو و اعلام کرده است در راستای شعار سیاسی‌اش یعنی «نخست آمریکا» مایل است حزب تازه را «حزب میهن‌پرست» بنامد.این خبر در حالی اعلام می‌شود که شماری از جمهوری‌خواهان از نقش دونالد ترامپ در تحریک مهاجمانی که در ششم ژانویه به ساختمان کنگره آمریکا یورش بردند به‌شدت انتقاد کرده‌اند.
اما آنچه سبب می‌شود جمهوری‌خواهان بیش از دموکرات‌ها از خبر تشکیل حزب «میهن‌پرست» نگران باشند، آن است که آرائی که به صندوق حزب احتمالی دونالد ترامپ ریخته خواهد شد، به قیمت لاغر شدن بدنه رأی‌دهنده جمهوری‌خواهان تمام خواهد شد.از سوی دیگر کارشناسان می‌گویند: با حضور دو حزب کهنه‌کار و قدرتمند در عرصه سیاست آمریکا تشکیل حزب سیاسی تازه برای رئیس جمهوری که با کناره‌گیری از قدرت بیش‌ازپیش به‌انزوا می‌رود، کار آسانی نیست.چنانكه شبکه یورونیوز گزارش داده است، گرچه تشکیل احزاب سیاسی تازه در ایالات متحده بی‌سابقه نیست اما این احزاب ثالث، باتوجه به آرا  ناچیزشان، هیچ‌گاه نتوانسته‌اند نقش تأثیرگذاری در سیاست این کشور داشته باشند.
در هر حال، تأسیس حزب جدید ترامپ( حزب میهن پرست)، به معنای تیرخلاص بر پیکره جمهوری‌خواهان خواهد بود. در این صورت، قطعا دموکرات‌ها خواهند توانست تا یک دهه یا حتی بیشتر، قدرت را در کاخ سفید و کنگره در دست داشته باشند. برخی تحلیلگران معتقدند: ترامپ تنها کسی است که به سبب بهره مندی از پایگاه اجتماعی در میان طرفدارانش( از جمله ملی گرایانافراطی و سفید پوستان ) و بهره مندی از ثروت لازم ( جهت تأسیس رسانه و ساختارهای تبلیغاتی-سیاسی جدید) قدرت تأسیس یک حزب جدید را خواهد داشت. آنچه مسلم است این‌که جمهوری‌خواهان، قطعا در مقابل چنین اقدامی خواهند ایستاد، اما چگونه؟! به نظر می رسد تنها راه ممکن برای جلوگیری از تأسیس حزب جدید ترامپ، استیضاح وی در کنگره باشد! 
همان گونه که می دانیم، مطابق قانون آمریکا رئیس جمهور این کشور پس از خروج از قدرت هم می تواند استیضاح شود. نتیجه این استیضاح( در صورتی که رأی بیاورد)،ممنوعیت مادام العمر فعالیت رئیس جمهور استیضاح شده از حضور در قدرت و معادلات سیاسی ، اجرایی و حزبی می باشد. به عبارت بهتر، در صورتی که کنگره برای همیشه ترامپ را از بازگشت به قدرت منع کند، او دیگر قدرت تأسیس حزب جدیدی را نخواهد داشت. با این حال ترامپ می تواند از اطرافیانش ( مانند مایک پمپئو ) که منع قانونی برای تشکیل حزب ندارند ، بخواهد تا تحت نظارت وی ، حزب متبوعش را تأسیس کنند.در اینجا، هدف ترامپ بازگشت به قدرت نیست، بلکه ایجاد بحران و چالش جدی برای سیاستمداران آمریکایی( مخصوصا جمهوری‌خواهان) می باشد. 

نویسنده : محمد مهرعلی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.