اولویت های دولت رئیسی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 48737
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۶:۳۴ |
راهکارهای رفع مشکلات معیشتی توسط کابینه سیزدهم واکاوی شد

اولویت های دولت رئیسی

مدت‌هاست که مردم از مشکلات اقتصادی به ستوه آمده‌اند. از اینکه قیمت‌ها ثبات ندارد و لحظه‌ای نرخ مواد غذایی و کالاهای ضروری افزایش می‌یابد، اتفاق ناخوشایندی است که مردم به آن گله‌مند هستند.
اولویت های دولت رئیسی

 سعید امینی
مدت‌هاست که مردم از مشکلات اقتصادی به ستوه آمده‌اند. از اینکه قیمت‌ها ثبات ندارد و لحظه‌ای نرخ مواد غذایی و کالاهای ضروری افزایش می‌یابد، اتفاق ناخوشایندی است که مردم به آن گله‌مند هستند. واقعا این نوع گلایه‌ها بحق است و نباید نسبت به آن موضع گرفت. هرچند آستانه تحمل مردم افزایش داشته اما اقتصاد و معیشت مسئله‌ای است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت یا به زبان طنز در خصوص آن سخن گفت. مردم از اینکه طی این سال‌ها دولت‌ها نتوانسته‌اند، تورم را مهار کنند و برای تناسب میان دخل‌وخرج زندگی آن‌ها چاره‌ای بیندیشند ناراحت هستند. مردم انتظار نداشتند رئیس‌جمهورشان در خصوص افزایش قیمت بنزین بگوید از این افزایش قیمت بی‌خبر بوده یا اینکه انتظار ندارند، معاون اول رئیس‌جمهور، ارزی را تخصیص دهد که بعدها منشأ رانت و فساد شود.
تورم، بیکاری، گرانی و کسری بودجه؛ هدیه دولت روحانی
اینکه می‌گویند دولت سیزدهم مسیر بسیار سخت و دشواری را پیش رو دارد، واقعا بیراه نیست. خرابی‌هایی که دولت تدبیروامید به بار آورده، چنان زیاد است که دولت رئیسی باید از جان و دل تلاش کند تا این ویرانه‌های اقتصاد را ترمیم و از نو بسازد. همان‌طورکه حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در روز مراسم تنفیذ خود گفته است؛ کشور با بیش از ۴۴ درصد تورم، رشد نقدینگی ۶۸۰ درصدی، سه برابر شدن بدهی‌های دولت از سال ۹۴ و کسری بودجه ۴۵۰ هزارمیلیاردی مواجه است که این آمار نشان‌دهنده شرایط نامناسب اقتصادی مردم است.
 ضرورت پرهیز از حواشی در دولت رئیسی
شرایط اقتصادی به حدی ناراحت‌کننده است که رهبر معظم انقلاب اسلامی از رئیس‌جمهور جدید خواسته‌اند هرچه سریع‌تر کابینه خود را تشکیل دهد و اولویت نخست کاری او، حل مشکل معیشتی مردم باشد. وقتی رهبر معظم انقلاب به رئیس دولت سیزدهم توصیه می‌کنند اولویت نخست او، تشکیل کابینه و حل مشکلات معیشتی باشد، این بدین معنی است که ابتدا سیدابراهیم رئیسی باید وزرای شایسته و جهادی را به کار گیرد و دوم اینکه دولت جدید نباید وقت خود را به حواشی و موضوعات بی‌ارزش یا کم‌ارزش تلف کند. 
یکی از آفت‌های دولت یازدهم و دوازدهم به خصوص دولت دوازدهم این بود که توقعات مردم را از برجام افزایش داد و تمام مشکلات کشور را به برجام گره زد و از سوی دیگر دولت دوازدهم برای اینکه کم‌کاری‌ها و عدم موفقیتش را توجیه کند، موضوعات غیرواقع مانند اصلاح قانون اساسی را مطرح کرد و به‌دنبال این بود تا بگوید اگر نمی‌تواند موفق شود به خاطر این است که اختیاراتش کافی نیست؛ درصورتی‌که بیشترین اختیارات اجرایی طبق قانون اساسی برعهده رئیس‌جمهور است، اما روحانی با تاکتیک زیرسؤال بردن قانون اساسی در جست‌وجوی راهی برای فرار از پاسخگویی بود. بنابراین رهبر انقلاب و مردم از دولت سیزدهم انتظار دارند که از حواشی به‌شدت پرهیز و با انجام رفتارها و اقدامات صادقانه به دنبال خدمت و رفع مشکلات معیشتی باشند.
دستور کارهای دولت سیزدهم 
دولت سیزدهم برای حل مشکلات اقتصادی ضروری است چند دستورکار داشته باشد و نباید از آن‌ها عبور کند. دستورکار اول کنترل قیمت کالاهای ضروری است. علی‌رغم اینکه دولت تدبیروامید ده‌ها میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی از سال ۹۷ تاکنون تخصیص داده است، شاهد افزایش چشمگیر قیمت این کالاها در این دوره زمانی به‌خصوص در یک‌سال‌ونیم اخیر بوده‌ایم. کارشناسان و تحلیلگران مسائل اقتصادی معتقدند تولد چنین ارزی شوم و برای اقتصاد بدیمن بوده است؛ لذا بنا به توصیه کارشناسان دولت سیزدهم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومان را باید متوقف سازد.
 کارشناسان اقتصادی بر این باورند دولت سیزدهم برای مهار روند چاپ بی‌رویه پول باید «فروش دارایی‌های دولتی با قیمت معقول»، «انتشار اوراق مشارکت» و «کاهش هزینه‌ها» را جدی بگیرد.دستورکار سوم دولت سیزدهم در راستای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم باید سروسامان دادن به وضعیت مسکن باشد. با کمال تأسف باید گفت که امروزه خرید خانه در کلانشهرها به یک افسانه تبدیل‌شده و مستأجران به زور می‌توانند هزینه اجاره و رهن مسکن را تأمین کنند چه برسد به اینکه بخواهند خانه‌ای بخرند. براساس گزارش وزارت راه و شهرسازی، حدود دوسوم درآمد اجاره‌نشین‌ها در کلانشهرها به این موضوع اختصاص می‌یابد. همچنین باید به این نکته اشاره کرد به‌تبع افزایش قیمت بی‌رویه اجاره‌بها و رهن مسکن، حاشیه‌نشینی به‌شدت افزایش پیدا کرده است. دولت سیزدهم طبق قانون مجلس و براساس وعده‌ای که داده باید سالانه یک‌میلیون واحد مسکونی بسازد تا مانع سوداگری در بازار مسکن شود و از سوی دیگر ضروری است هرچه سریع‌تر قانون دریافت مالیات از خانه‌های خالی به مرحله اجرا درآید.
جدی انگاشتن توسعه روابط با شرق و رفع تحریم‌ها
در کنار حل مشکلات اشاره‌شده، ضروری است که دولت سیزدهم توسعه روابط با شرق و رفع یا بی‌اثر ساختن تحریم‌ها را پیگیری کند. البته هرچند تا به امروز در مذاکرات وین نتایج مثبتی حاصل نشده، اما توصیه می‌شود دولت سیزدهم رفع تحریم‌ها را به صورت جدی در مذاکرات وین دنبال کند و تا زمانی‌که آمریکا تحریم‌های ظالمانه را لغو نکند، به تعهداتش به برجام بازنگردد.
براساس این گزارش؛ انتخاب سیدابراهیم رئیسی به عنوان هشتمین رئیس‌جمهور کشورمان در شرایطی رقم خورده که مردم در سخت‌ترین شرایط اقتصادی قرار دارند. مردم نه کاری به حواشی دارند و نه به موضوعات بی‌ارزش. انتظار مردم از رئیس دولت سیزدهم این است که او در تشکیل کابینه نهایت دقت را به خرج دهد و کابینه‌ای را روی کار بیاورد که از روحیه جهادی برخوردار باشد و برای حل مشکلات مردم به‌طور شبانه‌روزی تلاش کند. گره‌گشایی از وضعیت معیشتی مردم باید دغدغه نخست کابینه جدید باشد که انتظار هم می‌رود آقای رئیسی در چارچوب وعده‌های خود گام بردارد.

نویسنده : سعید امینی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.