اولویت در پیمان های اقتصادی جذب سرمایه گذار خارجی است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 91388
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۶:۵۲ |
رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی:

اولویت در پیمان های اقتصادی جذب سرمایه گذار خارجی است

رمضانعلی سنگدوینی، نماینده مردم گرگان و آق‌قلا و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: طی سال جاری نتایج دیپلماسی حائز اهمیتی همچون عضویت در سازمان همکاری شانگهای و پیمان بریکس رقم خورد.
اولویت در پیمان های اقتصادی جذب سرمایه گذار خارجی است

رمضانعلی سنگدوینی، نماینده مردم گرگان و آق‌قلا و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: طی سال جاری نتایج دیپلماسی حائز اهمیتی همچون عضویت در سازمان همکاری شانگهای و پیمان بریکس رقم خورد. این گروه‌ها متشکل از کشورهای بزرگی همچون چین، روسیه و برزیل و… می‌باشند. به‌تازگی عربستان نیز در پیمان بریکس عضویت پیداکرده است. حضور چنین کشورهایی مبرهن می‌سازد که این پیمان‌ها از منظر تجاری و اقتصادی دارای اهمیت فراوان می‌باشند و توأم با تقویت روابط، بهبود اقتصادی را نیز برای یکدیگر در پی خواهند داشت. 

وی افزود: تعامل در حوزه اقتصادی با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و پیمان بریکس می‌تواند جولان اقتصادی اروپا و آمریکا به‌ویژه در حوزه ارزی را کاهش دهد. 
سنگدوینی با اشاره به کاهش ارزش دلار در ابعاد بین‌المللی تصریح کرد: کاهش اثر و جولان دلار به سبب حضور جمهوری اسلامی ایران، چین، روسیه و برزیل امکان‌پذیر خواهد بود چراکه این کشورها دارای قدرت اقتصادی قابل‌توجه می‌باشند. 
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: مادامی‌که یک توافق‌نامه همچون توافق ۲۵ ساله با کشور چین به امضا می‌رسد و عضویت در سازمان همکاری شانگهای و پیمان بریکس محقق می‌گردد، باید درصدد عملیاتی شدن نتایج مثبت باشیم. فراموش نکنیم که تنها امضای یک توافقنامه کافی نیست و می‌بایست کوشید تا آثار مثبت آن مبرهن گردد. منظور از نمایش آثار مثبت تنها اقدامات عملیاتی در حوزه نفت و گاز نیست بلکه کلیه بخش‌ها در حوزه روابط تجاری و همچنین کالاهای نفتی و غیرنفتی است. 

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا متذکر شد: پیمان‌ها‌ی اخیر می‌توانند موجب بهبود بخش کشاورزی کشور شوند؛ به‌طورمثال قزاقستان یکی از کشورهای بزرگ تولیدکننده در بخش غلات می‌باشد. این کشور همچنین در کریدور آسیا قرار دارد و به‌راحتی می‌تواند موجب تقویت و گسترش سطح ارتباطات شود. افزون بر قزاقستان، چین، عربستان و برزیل نیز چند کشور تولیدکننده قابل‌توجه می‌باشند که فواید بسیاری خواهند داشت. 
او یادآور شد: افزایش شرکای تجاری و اقتصادی و همچنین حضور در پیمان‌هایی همچون سازمان همکاری شانگهای و بریکس بیان‌گر آینده اقتصادی خوب است. بی‌شک اتفاقات خوبی در حوزه تجاری و اقتصادی رقم خواهد خورد مشروط بر آنکه همواره درصدد عملیاتی شدن و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها باشیم. 

سنگدوینی گفت: وزارت خارجه جمهوری اسلامی در حوزه روابط سیاسی و تجاری بسیار موفق عمل کرده است. خوشبختانه در حوزه تبادل و روابط با کشورهای همسایه و دوست توانسته‌ایم به تقویت سطح همکاری‌ها دست پیدا کنیم و ارتباطات اقتصادی و تجاری حائز اهمیتی را رقم بزنیم. 

او با تأکید بر حضور پویا در پیمان‌های اقتصادی بیان داشت: ضرورت دارد تا در پیمان‌های اقتصادی فعالانه عمل کنیم. فراموش نکنیم که دارای ذخایر و منابع خوبی در حوزه نفت، گاز، بخش کشاورزی و … می‌باشیم که می‌توانیم از مسیر این منابع ظرفیت‌های خوبی را فراهم‌سازیم. 

سنگدوینی می‌افزاید: جمهوری اسلامی در حوزه تولیدات زنجیره پتروشیمی توانایی بسیاری دارد و قادر به تولید نفت، گاز و بنزین می‌باشد. بی‌شک مجموع این ظرفیت‌ها جمهوری اسلامی ایران را به کشوری بزرگ در دنیا تبدیل کرده و حال ضرورت دارد تا با اقدامات فعالانه از این ظرفیت‌ها به‌خوبی بهره کسب کنیم و سرمایه‌گذاران خارجی را به مشارکت داخلی ترغیب سازیم. 
وی در پایان این گفت‌وگو بیان داشت: گفتنی است که در بخش منابع انسانی بسیار غنی هستیم و نیروهای فنی مهندسی زبردست را دارا می‌باشیم. اکنون تولید پالایشگاه‌ها و تکمیل خطوط نفت و گاز کشور با ۹۰ درصد نیروی داخلی انجام می‌گردد. افزون بر این موارد شرکت‌های تولیدکننده و پیمانکاری وجود دارد که هریک می‌توانند گامی مؤثر در راستای سرمایه‌گذاری باشند. ضرورت دارد تا امنیت موردنیاز این شرکت‌ها را  فراهم‌سازیم و زیرساخت‌های جذب سرمایه‌گذاران خارجی را رقم بزنیم.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.