اولتیماتوم پکن به کاخ سفید - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 56746
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۶:۳۰ |
وزیر خارجه چین از آمادگی کشورش برای مقابله با آمریکا می‌گوید

اولتیماتوم پکن به کاخ سفید

  منازعه چین و آمریکا بر سر تایوان به نقطه اوج خود نزدیک می‌شود. مقامات پکن، بارها اعلام کرده‌اند که پاسخ سختی به مداخله‌گرایی کاخ سفید در تایوان و دریای چین خواهند داد. وزیر امور خارجه چین اخیرا  تأکید کرد: پکن از رویارویی با ایالات‌متحده هراسی ندارد، اما اگر منفعت متقابل در کار باشد همکاری می‌کند و رقابت هم باید مثبت باشد.
اولتیماتوم پکن به کاخ سفید

گروه  بین‌الملل
  منازعه چین و آمریکا بر سر تایوان به نقطه اوج خود نزدیک می‌شود. مقامات پکن، بارها اعلام کرده‌اند که پاسخ سختی به مداخله‌گرایی کاخ سفید در تایوان و دریای چین خواهند داد. وزیر امور خارجه چین اخیرا  تأکید کرد: پکن از رویارویی با ایالات‌متحده هراسی ندارد، اما اگر منفعت متقابل در کار باشد همکاری می‌کند و رقابت هم باید مثبت باشد.
 وزیر خارجه چین چه گفت؟
وانگ یی، وزیر امور خارجه چین طی مراسمی در پکن گفت: مشکلات در مناسبات ایالات‌متحده – چین از طرف آمریکایی‌ها به سطح«محاسبات نادرست استراتژیک» رسیده است.این صحبت‌های وانگ‌یی در سایت وزارت خارجه چین منتشر شده است.
وزیر خارجه چین همچنین با اشاره به تمایل کشورش برای تحت کنترل گرفتن تایوان گفت: این جزیره «سرگردان»است و عاقبت به خانه بازمی‌گردد و نباید همچون مهره شطرنج با آن بازی شود.او ادامه داد:
 علت تنش‌های کنونی تلاش‌های دولت تایوان برای «اتکا به ایالات‌متحده برای رسیدن به استقلال» است و ایالات‌متحده و دیگر کشورها تلاش دارند تا  از تایوان برای کنترل کردن چین استفاده کنند. 
وانگ‌یی گفت: همین اقدامات فاسد و معیوب هستند که وضعیت کنونی را تغییر داده‌اند و صلح در تنگه تایوان را تضعیف و اجماع جامعه بین‌المللی و هنجارهای اساسی روابط بین‌المللی را نقض کرده‌اند. در واکنش به آن، چین اقدامات متقابل قدرتمندی اتخاذ کرده است تا به خودسری کسانی که به دنبال استقلال رسمی تایوان هستند، ضربه بزند. تایوان یک جزیره  سرگردان است که درنهایت به خانه بازمی‌گردد، نه یک‌مهره شطرنج که دیگران از آن استفاده کنند. چین باید دوباره متحد شود و این‌طور خواهد شد.
  اتحاد چین و روسیه در مقابل آمریکا 
از سوی دیگر، روزنامه ترکیه‌ای   «اورنسل» در مورد اتحاد میان چین و روسیه عنوان داشت که روابط پکن و مسکو در سال‌های اخیر همواره رو به افزایش بوده است، اما به نظر می‌رسد دو کشور برای رسیدن به هدفی خاص و بزرگ تلاش می‌کنند.تحولات اخیر روابط دو کشور ثابت می‌کند که مسکو و پکن به‌سوی تشکیل اتحادی نظامی-سیاسی و اقتصادی در مقابل ناتو حرکت می‌کنند. در ادامه این گزارش آمده است، پوتین در آینده نزدیک برای شرکت در مراسم افتتاح بازی‌های المپیک زمستانی به چین سفر و با مقامات این کشور به‌منظور توسعه روابط همه‌جانبه گفت‌وگو می‌کند.روسیه و چین هر دو خطر افزایش فعالیت‌های نظامی آمریکا در تایوان و اوکراین را احساس می‌کنند و ازاین‌رو در تلاش هستند تا اتحاد منسجم و قدرتمند را در مقابل ناتو ایجاد کنند.
از همان ابتدای دوران ریاست جمهوری ترامپ، بسیاری از اقتصاددانان آمریکایی معتقد بودند ترامپ بدون این‌که زمینه لازم را برای بازگشت صنایع برون‌سپاری شده در خارج از مرزهای آمریکا به داخل خاک این کشور ایجاد کرده باشد، دست به جنگ اقتصادی با این کشور زده است. ازاین‌رو سیاست حمایت گرایی ترامپ نمی‌تواند تأثیری بر تقویت صنایع داخلی و درنتیجه، جبران کسری تجاری این کشور داشته باشد. آلن تنسون، تاجر معروف آمریکایی که در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته به حمایت از ترامپ برخاسته بود، تأکید داشت: وضع تعرفه‌های تنبیهی ۴۵درصدی (مطابق وعده‌های انتخاباتی ترامپ) برای کالاهای چینی تأثیری ندارد و برعکس، مداخله ناشیانه‌ای در اقتصاد ایالات‌متحده آمریکا خواهد بود. درحال حاضر و پس از شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰، این هشدارها پررنگ‌تر شده است. بی‌دلیل نیست که رئیس‌جمهور جدید ایالات‌متحده، درصدد تغییر زمین‌بازی منازعه با پکن (از جنگ اقتصادی به جنگ منطقه‌ای و راهبردی) است.
  چینی‌ها بارها به آمریکا هشدار داده‌اند
نکته مهم‌تر این‌که چینی‌ها هنوز از ابزارهای ویژه خود در تقابل اقتصادی با ایالات‌متحده آمریکا استفاده نکرده‌اند. چین نزدیک به یک تریلیون دلار از بدهی‌های خارجی ایالات‌متحده آمریکا را در تملک خود دارد. از سوی دیگر، چینی‌ها همواره بزرگ‌ترین برندگان و خریداران مزایده‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا بوده‌اند. همین مسئله سبب شده است تا برخی اقتصاددانان آمریکایی نسبت به عواقب تقابل اقتصادی با پکن هشدار دهند. آن‌ها معتقدند که منازعه اقتصادی واشنگتن و پکن محدود به حوزه صادرات و واردات نخواهد ماند و به دیگر حوزه‌ها نیز کشیده خواهد شد. با توجه به تملک بخش زیادی از بدهی‌های خارجی آمریکا توسط چین، پکن می‌تواند از این ابزار در منازعه اقتصادی با دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکا استفاده کند.
 شاخصه‌ها و مؤلفه‌هایی که دلالت برافزایش تصاعدی قدرت نظامی چین در نظام بین‌الملل دارد، واشنگتن را بر آن داشته تا هر چه سریع‌تر، اقداماتی علنی و عملیاتی را در حیاط‌خلوت پکن (تایوان، تبت، هنگ کنگ و دریای چین) آغاز کند.
گرچه چین درحال‌حاضر رتبه سوم قدرت نظامی جهان را دارد اما این کشور هم‌اکنون نیز در برخی از شاخص‌ها مانند کشتی‌سازی از آمریکا جلو است و در نظر دارد تا اواسط قرن جاری به یک ارتش «مدرن و در کلاس جهانی» تبدیل شود.به عبارت بهتر، میان رشد اقتصادی و رشد نظامی چین، نوعی تناسب زمانی معنادار وجود دارد. همین مسئله، بایدن و دیگر سیاستمداران آمریکایی را بیش از هر زمان دیگری نگران ساخته است. ارتش آزادی‌بخش خلق چین (PLA) بزرگ‌ترین نیروی نظامی جهان است و دومین بودجه بزرگ دفاعی جهان را دارد. ارتش چین یکی از سریع‌ترین نیروهای مدرنیزه و سومین قدرت نظامی جهان به‌حساب می‌آید.گزارش گلوبال فایر پاور، پایگاه ویژه رصد قدرت‌های نظامی جهان براساس آمار سال ۲۰۲۱ میلادی و بر اساس تعداد نظامیان در حال خدمت، نیروهای احتیاط، نیروهای هوایی، زمینی و دریایی و تعداد فرودگاه‌های قابل‌استفاده نشان می‌دهد ارتش‌های آمریکا، روسیه و چین به ترتیب در رتبه‌های اول، دوم و سوم قرار دارند.بر اساس این گزارش، جمعیت چین یک میلیارد و ۳۹۴میلیون نفر است که از این تعداد ۷۵۳میلیون نفر نیروی انسانی فعال هستند.شمار نیروهای نظامی در حال خدمت چین سه میلیون و ۳۵۵هزار و نیروهای احتیاط آن ۵۱۰ هزار نفر هستند.

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.