اوج گیری قیمت نفت با کاهش محدودیت های کرونایی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 52616
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۶:۳۰ |
قیمت طلای سیاه به بالاترین میزان از سه سال قبل رسید

اوج گیری قیمت نفت با کاهش محدودیت های کرونایی

قیمت نفت خام برنت دیروز با رسیدن به قیمت ۸۵ دلار و ۷۳ سنت به بالاترین حد خود از اکتبر ۲۰۱۸ و قیمت شاخص دبلیوتی‌آی به بالاترین سطح خود از اکتبر ۲۰۱۴ رسید.
اوج گیری قیمت نفت با کاهش محدودیت های کرونایی

نفیسه امامی 
قیمت نفت خام برنت دیروز با رسیدن به قیمت ۸۵ دلار و ۷۳ سنت به بالاترین حد خود از اکتبر ۲۰۱۸ و قیمت شاخص دبلیوتی‌آی به بالاترین سطح خود از اکتبر ۲۰۱۴ رسید. عامل مهم در افزایش قیمت نفت، افزایش تقاضای جهانی به علت کاهش محدودیت‌های  ناشی از همه‌گیری ویروس کروناست، ضمن این‌که بیشتر تولیدکنندگان برق به‌جای استفاده از گاز و زغال‌سنگ گران‌قیمت، به نفت کوره و گازوئیل روی آورده‌اند.
با بازگشایی اقتصادها پس از ماه‌ها قرنطینه ناشی از شیوع کرونا و کاهش عرضه، قیمت انرژی در سراسر جهان افزایش‌یافته است هرچند هنوز بازار نفت همچنان با تردیدها و نااطمینانی‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا روبه‌رو است. علاوه بر این رویارویی با ماه‌های سرد سال و استفاده بیشتر از سوخت‌های فسیلی به‌عنوان متغیر دیگری بر رشد قیمت نفت اثر گذاشته است.
بازگشایی تدریجی صنایع و رشد میزان مصرف سوخت با افزایش مسافرت‌ها گمانه‌ها را از رسیدن نفت به بشکه‌ای صد دلار در آینده بالابرده است. شرکت بزرگ تجارت کالای ترافیگورا پیش‌بینی کرده که احیای تقاضای جهانی نفت می‌تواند سبب شود قیمت آن تا پایان سال ۲۰۲۲ به ۱۰۰ دلار برای هر بشکه برسد. 
از سوی دیگر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه که یکی از بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده نفت جهان است در اظهارنظری اعلام کرده  قیمت نفت می‌تواند از سطوح کنونی فراتر رود و صعود قیمت هر بشکه به ۱۰۰ دلار کاملا ممکن است.
رشد قیمت نفت هم با افزایش نرخ گاز همراه شده است به‌طوری‌که قیمت پایه گاز اروپایی امسال بیش از ۳۵۰ درصد افزایش‌یافته و بالای ۳۱ دلار به ازای هر واحد  mmBtu معامله می‌شود. پیش‌بینی می‌شود دلایلی مانند سردتر شدن هوا ممکن است قیمت گاز را به ۱۰۰ دلار به ازای هر واحد mmBtu یا بالاتر برساند. 
 قیمت نفت به‌طور روانی بالا رفته است
سعید ساویز، کارشناس نفت در گفت‌وگو با «رسالت» با اشاره به رسیدن قیمت نفت به بالاترین رقم خود از زمان شیوع کرونا گفت: با افزایش مسافرت‌ها و کاهش محدودیت‌های کرونایی، پتانسیل برای تقاضای مصرف نفت افزایش پیداکرده و منجر به شکل گرفتن انتظار تورمی در بازار شده است. بازار نفت در حال حاضر با احتمال کاهش عرضه مواجه شده و به همین علت آمریکایی‌ها و چینی‌ها ذخیره استراتژیک نفت دارند تا جلوی ایجاد انتظار تورمی را بگیرند و از آن به‌عنوان ضربه‌گیر در برابر انتظارات تورمی استفاده کنند. 
ساویز ادامه داد: با توجه به بازگشت تدریجی صنایع و کارخانه‌ها به روال سابق و ایجاد انتظار تورمی، قیمت نفت به‌طور روانی بالا رفته است زیرا هنوز تقاضا برای خرید خیلی افزایش نیافته و کمبودی احساس نمی‌شود. 
وی درباره احتمال رسیدن نفت به بشکه‌ای صد دلار طی یک سال آینده گفت: پیش‌بینی درباره این مسئله تا حدودی مشکل است چون سهم استفاده از انرژی‌های نو و بازیگران بازار مشخص نیست بنابراین اظهارنظر در این مورد فقط حدس و گمان است و نمی‌توان پیش‌بینی قطعی از قیمت نفت تا سال آینده داشت.
وی تصریح کرد: بالا رفتن قیمت نفت بیش از این مقدار به نفع کشورهای غربی نیست چون آن‌ها به‌تدریج سرمایه خود را از نفت خارج می‌کنند و به سمت استفاده از انرژی‌های نو می‌روند. اگرچه این روند به آهستگی در حرکت است اما منافع سرمایه‌گذاران همواره درنظر گرفته می‌شود. 
ساویز با اشاره به‌احتمال بازگشت ایران به بازار جهانی نفت و تأثیر آن بر قیمت‌های جهانی گفت: در صورت لغو تحریم‌های نفتی کشور، در حدود ۳ میلیون بشکه به بازار عرضه می‌شود که بدون تردید بر قیمت‌ها اثر می‌گذارد. ورود مجدد ایران به بازار بر قیمت‌ها مؤثر است درحالی‌که حذف ایران از بازار تأثیرگذار نبود چون به‌قدری بازار ظرفیت افزایش عرضه داشت که عدم حضور کشور را پوشش می‌داد. ورود ایران به بازار به معنای جنگ بیشتر برای به دست آوردن سهم بیشتر، کاهش قیمت و رقابت بر سر به دست آوردن مشتری خواهد بود. 
این کارشناس اقتصادی عامل اصلی در تعیین قیمت نفت را از دو سال گذشته شیوع کرونا عنوان کرد و افزود: با شیوع پاندمی شاخص ترس از تعطیلی صنایع و کاهش مصرف سوخت، تأثیر بالایی بر کاهش قیمت‌ها گذاشت. شاخص ترس و اشتیاق عوامل تعیین‌کننده‌ای در نرخ فروش نفت هستند و بازار اکنون به سمت اشتیاق در حال حرکت است مگر اینکه گونه جدیدی از ویروس کرونا جهش پیدا کند، تاکنون هم احتمال جهش سویه لامبدا تا حدودی جلوی افزایش تقاضای بازار را گرفته است.
وی درباره نقش اوپک پلاس در بالا بردن قیمت نفت و اقداماتی که در این زمینه انجام گرفته است، گفت: اوپک پلاس بیشتر به دنبال افزایش میزان فروش نفت است و کشور امارات هم در این خصوص تلاش زیادی کرد. اوپک پلاس سیاست‌های صحیحی برای افزایش قیمت نفت نداشت و مدیریتی در آن جهت انجام نگرفت بلکه بیشتر به سمت فروش بالاتر حرکت می‌کرد. اوپک پلاس علی‌رغم اینکه شعار عدم افزایش عرضه نفت در بازار را می‌دهد، اما در عمل عکس آن فعالیت می‌کند.
ساویز با اشاره به بروز مشکلات اخیر در تأمین انرژی در اروپا و حرکت به سمت استفاده از انرژی‌های جایگزین گفت: استفاده از انرژی‌های نو و انرژی‌های فسیلی در نقطه‌ای باید به تعادل برسد. نمی‌توان به‌یک‌باره جلوی استفاده از انرژی فسیلی را گرفت، بلکه باید در کنار استفاده از سوخت‌های فسیلی از انرژی‌های جایگزین هم استفاده کرد. اکنون‌که اروپا در تأمین سوخت با مشکل مواجه شده باید به فکر ایجاد تعادل در این شرایط باشد. 
وی اضافه کرد: با ایجاد تقاضا قیمت محصول مشخص می‌شود و اروپا درصدد بود با حرکت به سمت استفاده از انرژی‌های جایگزین، تقاضای خرید سخت‌های فسیلی را کاهش دهد اما نتوانست این کار را انجام دهد. این اتفاق باعث شد نقش مهم نفت در بازار خود را نشان دهد و تنش‌هایی که در اروپا شکل گرفت توانست به بالا رفتن قیمت نفت کمک کند. 
ساویز درباره بالا رفتن قیمت جهانی نفت و تأثیر آن در فروش نفت کشورمان گفت: وضعیت میزان فروش نفت کشور به علت وجود تحریم‌ها مشخص نیست و نمی‌توان خیلی درباره آن اظهارنظر کرد و قیمت تعیین نمود. در شرایط تحریم به علت وجود واسطه‌های مختلف برای فروش، نفت با قیمت کمتری به دست ایران می‌رسد و مجبور به دادن تخفیف‌های زیاد به خریداران می‌شود. 

نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.