اهل هیئت پای کار دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 26362
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۷:۵۶ |
بررسی بیانات مقام معظم رهبری در خصوص چگونگی برگزاری مراسم عزاداری محرم؛

اهل هیئت پای کار دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا

محرم امسال متفاوت‌ترین محرمی می‌باشد که شاید تا به امروز در تاریخ وجود داشته است. درحالی‌که ویروس منحوس کرونا تمامی فعالیت‌های زندگی بشر امروز را تحت تأثیر خود قرار داده هیچ‌کس گمان نمی‌کرد محرم، این ماه عزیز هم تحت تأثیر کرونا قرارگرفته و برای برگزاری آن دستورالعمل و پروتکل نوشته شود.
اهل هیئت پای کار دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا
حسن شجاعی- دبیر گروه فرهنگی
محرم امسال متفاوت‌ترین محرمی می‌باشد که شاید تا به امروز در تاریخ وجود داشته است. درحالی‌که ویروس منحوس کرونا تمامی فعالیت‌های زندگی بشر امروز را تحت تأثیر خود قرار داده هیچ‌کس گمان نمی‌کرد محرم، این ماه عزیز هم تحت تأثیر کرونا قرارگرفته و برای برگزاری آن دستورالعمل و پروتکل نوشته شود. آخر  محرم با چارچوب و قاعده بیگانه است، محرم دلی است، هرکس به وسعت دلش در آن سهم دارد، چطور می‌شود این شوق و شور را محدود کرد و چگونه دل طاقت دارد بیان عطش عزای حسینی را محدود نماید. اما در دوره آخرالزمان باید فراگرفت هر آنچه تا به امروز ناشدنی بود و باید تمرین کرد تحمل و صبوری را تا صاحب‌الامر خود گره از کار دنیا بازنماید.
بااین‌که در ابتدایی‌ترین روزهای شیوع کرونا تصور این بود که کووید ۱۹ تنها در فصل سرما جولان خواهد داد و گرمای تابستان حسابش را خواهد رسید اما نشد آنچه باید می‌شد و تابستان ۹۹ در داغ‌ترین روزهایش همچنان شاهد جولان این ویروس در اقصی نقاط جهان است. در این ایام، ماه مبارک رمضان را با هزار دل‌سوخته پشت سر گذاشتیم و نتوانستیم آن‌چنان‌که بایسته و شایسته بود از برکاتش بهره‌مند شویم. شب‌های قدر را بافاصله گذاری اجتماعی به پایان بردیم و تنها دل‌خوش به کمک‌های مؤمنانه شدیم تا شاید کمی از غم دوری از مساجد و حسینيه ها
و اماکن مقدسه کم شود. اما هیچ‌گاه تصور نمی‌کردیم محرم ۱۴۴۲ هجری قمری این‌گونه از راه برسد. درحالی‌که ستاد ملی کرونا برگزاری مراسم ماه محرم امسال را با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مجاز اعلام کرد اما به‌واسطه قرمز شدن بسیاری از مناطق کشور ،دل‌نگرانی‌ها از شیوع کرونا به دلیل تجمعات هیئت‌ها افزایش یافت.
در این زمینه حتی رهبر فرزانه انقلاب نیز طی سخنان مهم خود در روز عید قربان بر رعایت دستورات ستاد ملی کرونا تأکید فرمودند و بیان داشتند:« عزاداری محرم باید بر اساس ضوابط ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزار شود. در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که کارشناسان و ستاد ملی کرونا اعلام می‌کنند؛ بنده به توصیه این عزیزان عمل می‌کنم. توصیه من به مردم این است که ببینیم ستاد ملی کرونا چه می‌گوید و در مسئله عزاداری به گفته این ستاد عمل کنیم. اگر وضعیتی که داریم را شل بگیریم، فاجعه بزرگی رخ خواهد داد.»
سخنان ایشان باعث عکس‌العمل‌های بسیاری از سوی مداحان و متولیان مذهبی کشور شد و همگی بر این نکته تأکید کردند که پیرو فرمان‌برداری از منویات رهبری، در برابر تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا تابع خواهند بود.
سید مجید بنی‌فاطمه مداح اهل‌بیت(ع) در پی سخنان مقام معظم رهبری در خصوص برگزاری جلسات محرم با انتشار پستی در فضای مجازی گفت: «رهبر عزیزتر از جان ما؛ فرمایش حضرتعالی پیرامون چگونگی پاسداشت عزای حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام و تعظیم شعائر حسینی، مطابق معمول، فصل‌الخطاب است.»
میثم مطیعی مداح اهل‌بیت(ع) نیز با انتشار تويیتی در فضای مجازی اظهار کرد: «سلامت مردم بیش از دیگران، برای هیئتی‌ها مهم است .ما تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم؛ اما یک حرف بزنید، نه مثل تجربه روز عرفه که نهاد (آ) صبح یک‌چیز بگوید، ظهر نهاد (ب) یک‌چیز، عصر همه خلاف هم! عید غدیر نزدیک است. اگر نظری دارید اولا  بین خودتان جمع‌بندی کنید و ثانیا زودتر اعلام کنید.»
محمدرضا بذری مداح سرشناس شمال کشور نیز در خصوص برگزاری عزاداری محرم و لزوم تبعیت از تصمیمات ستاد ملی کرونا با انتشار تويیتی اظهار کرد: «بیانات امروز حضرت آقا در مورد ‎عزاداری محرم بار دیگر به ما گوشزد کرد که بچه شیعه امام‌حسینی، باید نماد عقلانیت باشد. هیئت‌ها می‌توانند امسال و در شرایط ‎کرونا با ابتکار خود، الگویی جدید برای برگزاری تجمعات در شرایط بحرانی، به جامعه جهانی ارائه کنند.»
سید رضا نریمانی مداح اهل‌بیت(ع) هم اظهار کرد: «سلامت مردم برای ما خیلی خیلی مهم و واجب است، از طرفی ما تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم، فقط چند نکته باید مدنظر قرارگرفته شود. اولا، در تصمیم‌گیری برای محرم، حتما  از متخصصین استفاده شود. دوما ،هرچه زودتر شرایط و پروتکل‌های محرم را اعلام کنید که ما فرصت فراهم کردن شرایط را داشته باشیم. سوما، اگر تصمیمی گرفته و اعلام شد، به‌هیچ‌عنوان تغییر نکند و مثل دعای عرفه تصمیم گرفته و اعلام‌شده، لغو نگردد.»
این اظهارات درحالی‌ ابراز می‌شود که همه منتظر تصمیمات نهایی ستاد ملی کرونا در این زمینه هستند. البته این ستاد پیش‌ازاین در بیانیه شماره یک خود در این زمینه تصمیماتی را اعلام کرده بود.  رهبری به‌خوبی از فضای خطرناک کشور آگاه هستند
برای بررسی این موضوع از جهات مختلف در ابتدا گفت‌وگویی با دکتر «مینو محرز» متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی مبارزه با کرونا صورت دادیم. وی بابیان این‌که به هر صورت برگزاری تجمعات به هر شکل بدون رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی موجب افزایش شیوع کرونا شده و مشکلات زیادی را برای کشور به دنبال خواهد داشت گفت: برای اعلام تصمیمات جزئی‌تر ستاد ملی کرونا جلسات متعددی در حال برگزاری است و انتظار می‌رود هرچه زودتر این تصمیمات به اطلاع مردم برسد.
وی ضمن تقدیر از بیانات مقام معظم رهبری در خصوص رعایت مصوبات ستاد ملی کرونا در ایام محرم بیان داشت: ایشان به‌خوبی از فضای خطرناک موجود در کشور آگاه هستند و در این زمینه همواره تأکیددارند که مصوبات ستاد باید موردتوجه قرار گیرد و امیدوارم بیانات ایشان در جهت کاهش شیوع بیماری تأثیر لازم را داشته باشد.
این عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا ادامه داد: تأکید ما در ایام محرم در کنار رعایت فاصله اجتماعی، ماسک زدن و شستن دست‌ها و پرهیز از تجمعات است زیرا شواهد و قرائن نشان می‌دهد که همه‌گیری کرونا در سایه این تجمعات به‌ویژه در فضاهای بسته رخ می‌دهد و اگر این مسئله رعایت نشود فاجعه بزرگی رخ خواهد داد. محرز در ادامه به نقش مسئولین هیئت‌ها در مدیریت برگزاری مراسم عزاداری محرم امسال اشاره کرد و یادآور شد: اگر در این زمینه با ستاد ملی کرونا هماهنگی لازم صورت گیرد می‌توان شاهد پیشگیری از همه‌گیری کرونا شد و در این زمینه متولیان هیئت‌های مذهبی وظیفه دشواری دارند و باید برای مردم لزوم فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را یادآور شوند. ضمن این‌که رسانه‌ها نیز وظیفه مهمی در این خصوص دارند و باید مردم را از خطرات تجمعات زیاد و بدون رعایت فاصله‌گذاری آگاه سازند تا ان شاءالله با کمترین تلفات از این دوران عبور کنیم.
وی در پایان گفت: کشورهای بزرگی مثل آمریکا که ازنظر بهداشتی و ثروت در دنیا حرف اول را می‌زنند به دلیل بی‌توجهی به توصیه‌های کادر درمانی و مسئولان بهداشتی کشورشان دچار بالاترین زیان‌ها از بابت کرونا شدند درحالی‌که اگر سیاستمداران این کشورها از نخستین روزها به این نگرانی‌ها توجه می‌کردند امروز شاهد تلفات بالای انسانی در این کشورها نبودیم.

 در کنار ستاد ملی کرونا قرار داریم
در ادامه این گزارش پای صحبت‌های حاج مهدی سماواتی مداح و ذاکر اهل‌بیت نشستیم و وی نیز در این زمینه توجه به ضوابط و دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا را فصل الخطاب فعالیت‌های هیئت‌ها در ماه محرم عنوان کرد و گفت: قطعا مداحان و مؤمنین و مذهبی‌ها از فرامین رهبری و ستاد ملی مبارزه با کرونا تبعیت خواهند کرد و اجازه نخواهند داد این ویروس منحوس موجبات آزردگی مردم را فراهم آورد.
وی با اشاره به این‌که پیشنهاد ما برای برگزاری مراسم محرم امسال رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و برگزاری مراسم در محیط‌ها و فضاهای باز است، یادآور شد: قبور معطر شهدای گمنام ، بوستان‌ها، ورزشگاه‌ها، محوطه دانشگاه‌ها، فضای بیرونی اماکن متبرکه و  سایر فضاهای باز و بزرگ می‌توانند با رعایت فاصله اجتماعی، محل مناسبی برای برگزاری مراسم عزاداری محرم امسال باشند ضمن این‌که اعتقادداریم متولیان هیئت‌ها خود در صف نخست رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی قرار دارند و این موضوع را در ماه مبارک رمضان در مساجد ، هیئت‌ها و اماکن مذهبی به‌خوبی به نمایش گذاشتند.
سماواتی خاطرنشان کرد: یقین دارم با استعانت از حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام ان شاءالله کرونا از کشور رخت خواهد بست اما باید در رعایت الزامات برگزاری مراسم نیز حساسیت‌های لازم و دغدغه‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا که از متخصصان کشور تشکیل‌شده نیز لحاظ شود.
این ذاکر اهل‌بیت با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص نحوه برگزاری مراسم ماه محرم امسال گفت: تبعیت از فرامین رهبری، فصل الخطاب همه ماست و توجه به تلاش‌ها و زحماتی که کادر درمان در این ایام متحمل شده‌اند حتما مداحان و ذاکرین اهل‌بیت نیز تلاش خواهند کرد تا طبق دستورات ستاد ملی کرونا عمل نمایند و در کنار این عزیزان قرار داشته باشند تا به لطف خدا و توسل به اهل‌بیت ویروس کرونا از بین برود.

 جلوه‌های عزاداری را غیرمتمرکز کنیم
مهدی لسانی پژوهشگر و کارشناس فرهنگ و رسانه نیز در گفت‌وگو با «رسالت» بابیان این‌که محرم ته‌نشین شده در دل و روان هر ایرانی است و جداشدگی و افتادگی بین آن‌ها نخواهد بود،
خاطرنشان کرد: در این ایام کرونایی نکته‌ای که باید موردتوجه قرار گیرد نحوه مدیریت تبلور احساسات مردم و عطش آن‌ها در ابراز ارادت به ساحت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام است تا بتوان هم از معارف این ماه بهره‌مند شد و این‌که بتوان در این فضا شور حسینی را تداوم بخشید.
وی ادامه داد: در این زمینه یک وظیفه مردمی متصور است و وظیفه دیگر بر دوش حاکمیت است. اتفاقا در این ایام کرونایی فرصتی مهیا شده تا مجالس و معارف حسینی از تمرکز در یک نقطه به تمرکز در فضاهای مختلف توسعه پیداکرده و این الگو بیش از همیشه توسعه یابد. یکی از این اقدامات برپایی هیئت‌های خانگی است که برمبنای آن از تمرکز صرف در هیئت‌ها به سمت‌وسوی برپاداشتن هیئت‌های خانگی حرکت کنیم و جلوه‌های عزاداری غیرمتمرکز را در خانه داشته باشیم.
یک تبلور دیگر استفاده از ظرفیت‌های بصری و هنری در جامعه است. یکی همین پوشیدن لباس مشکی مردم در سطح شهر است. یا استفاده از طرح‌ها و شمایل‌های منتسب به ایام عزاداری؛ حتی طرح‌هایی بر روی ماسک‌ها ایجاد شود که حال و هوای محرم را در جامعه نشان دهد.
لسانی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر رسانه‌های مختلفی در سطح شهر می‌توانند پیام عاشورا را در جامعه طنین‌انداز نمایند و همان‌طور که عرض کردم می‌توان از این ظرفیت‌ها استفاده کرد. خودروهایی که در سطح شهر تردد می‌کنند می‌توانند پیام عاشورایی را بر بدنه خود داشته باشند و برای عابران به نمایش بگذارند یا در داخل خودروها روضه‌های مختلف شنیده و استفاده شود.بالاخره در عصر حاضر انواع رسانه‌ها وجود دارند که می‌توان از ظرفیت آن‌ها برای تبلیغ پیام عاشورا استفاده کرد. استفاده از تبلیغات محیطی نیز یکی از این راه‌هاست که وظیفه حاکمیت محسوب می‌شود تا از آن برای تکثیر و ترویج پیام قیام امام حسین علیه‌السلام استفاده نماید. ضمن این‌که خیلی از این هیئت‌ها در فضای مجازی فعال هستند و می‌توانند از این فرصت در زمینه فراگیری پیام عاشورا استفاده کنند.
این پژوهشگر فرهنگی تأکید کرد: رسانه‌های امروزی بخشی رسمی و تحت کنترل حاکمیت هستند و بخشی   غیررسمی و در اختیار عموم مردم. به همین دلیل تأکیددارم که از این دو ظرفیت می‌توان به نحو احسن برای ترویج فرهنگ عاشورا استفاده نمود. به‌ویژه در این ایام کرونایی که اعتقاددارم اگر از این دو ظرفیت به‌درستی استفاده شود جاافتادگی بین مردم و فرهنگ عاشورا ایجاد نخواهد شد. تنها مشکلی که در این روزها وجود دارد این است که رابطه حسی عزادار با امام حسین علیه‌السلام به آن صورتی که در فضای واقعی وجود دارد به وجود نمی‌آید. به عقیده من هرچه این عطش دلی افزایش یابد می‌تواند حس آفرین باشد و رابطه عاشق و معشوق را تقویت نماید. اگر این حس درونی ایجاد شود آن حسی که از محیط بر انسان مستولی می‌شود کمتر خواهد شد و به انسان کمک می‌کند تا شناخت بهتری از مولایش داشته باشد. این روزها هرچه به ابتلائات آخر الزمان نگاه می‌کنیم می‌بینیم که اتفاقات عصر حاضر مانع بودن محیط را بیشتر می‌کند درحالی‌که برای حضور در رکاب ولی امر حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف نیازمند نفوس آماده هستیم تا بتوانیم سربازانی شایسته برای ایشان باشیم. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.