انشقاق یا تقسیم کار؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 27764
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۸:۰۱ |
گزارش «رسالت» از دلایل مخالفت کشورهای اروپایی با تصمیم ایالات‌متحده؛

انشقاق یا تقسیم کار؟

نیمه‌شب پنج شنبه،30 مردادماه بود که وزارت‌امورخارجه‌آمریکا درخواست واشنگتن برای بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را به شورای امنیت ارائه کرد. 
انشقاق یا تقسیم کار؟

گروه سیاسی
نیمه‌شب پنج شنبه،۳۰ مردادماه بود که وزارت‌امورخارجه‌آمریکا درخواست واشنگتن برای بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را به شورای امنیت ارائه کرد. 
ترامپ که در هفته‌اخیر با ردشدن قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران با شکست مواجه شده بود، از تلاش برای به کرسی نشاندن اهداف خود دست نکشید، اما همان‌طور که انتظار می‌رفت با اعلام درخواست رسمی آمریکا برای فعال شدن مکانیسم ماشه یا (اسنپ بک) تروئیکای اروپایی به‌سرعت علیه این اقدام موضع گرفتند. 
پس‌ازآن‌که آمریکا درجلسه هفته گذشته شورای امنیت و رد شدن پیش‌نویس قطعنامه علیه ایران با شکست و مخالفت اعضا روبه‌رو شد، ترامپ موضع خود را اعلام کرد و گفت که قصد دارد مکانیسم ماشه را هرچه‌سریع‌تر فعال کند. 
بااین‌حال وزارت‌امورخارجه‌آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد زمانی‌که آمریکا شکایت خود را علیه ایران تسلیم شورای امنیت کرد، این نهاد ۳۰روز وقت خواهد داشت قطعنامه‌ای را برای تمدید تحریم‌ها تصویب کند که درغیراین‌صورت تحریم‌ها خودبه‌خود بازخواهدگشت. 
این درحالی‌است که تنها کشورهای عضو برجام می‌توانند درمورد تخلف ایران شکایت کنند و درصورت شکایت طی دوره‌ای ۳۰روزه شورای‌امنیت فرصت دارد قطعنامه‌ای درمورد شکایت صادر کند. ازآنجاکه آمریکا حق قانونی و امکان استفاده از ابزارهای برجام را ندارد، انتظار می‌رود باوجود مخالفت رسمی اعضای شورای امنیت( ۱۳ کشور از ۱۵ کشور حاضر) فعال‌سازی مکانیسم ماشه متوقف شود، چراکه فعال‌شدن اسنپ بک به‌معنای مرگ برجام است و کشورهای عضو این قرارداد به‌ویژه اروپا خواستار حفظ آن هستند و در نامه‌ای رسمی مخالفت خود را با این اقدام اعلام کردند. حتی جدای از کشورهای بزرگ عضو شورای امنیت، پنج عضو دیگر این شورا اعم از نمایندگی‌های آفریقای جنوبی، تونس، نیجر و سنت وینسنت درخواست آمریکا برای فعال‌کردن مکانیسم ماشه علیه ایران را فاقد شرایط لازم قانونی دانستند. 

نویسنده : گروه سیاسي |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.