انزوای بی‌سابقه صهیونیست‌ها - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 101003
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۶:۱۷ |
صدور حکم توقف جنگ در رفح توسط لاهه

انزوای بی‌سابقه صهیونیست‌ها

دیوان بین‌المللی دادگستری مستقر در لاهه که رکن اصلی قضائی سازمان ملل محسوب می‌شود حکم داد اسرائیل بایستی عملیات نظامی خود در رفح را متوقف کند.طبق حکم این دادگاه رژیم اسرائیل علاوه بر این بایستی گزارش‌هایی در خصوص اقدامات انجام‌شده برای اجرای دستورات صادرشده تقدیم این دادگاه کند.
انزوای بی‌سابقه صهیونیست‌ها

دیوان بین‌المللی دادگستری مستقر در لاهه که رکن اصلی قضائی سازمان ملل محسوب می‌شود حکم داد اسرائیل بایستی عملیات نظامی خود در رفح را متوقف کند.طبق حکم این دادگاه رژیم اسرائیل علاوه بر این بایستی گزارش‌هایی در خصوص اقدامات انجام‌شده برای اجرای دستورات صادرشده تقدیم این دادگاه کند.یک رسانه عبری زبان اعلام کرد كه کاخ سفید دیگر مخالف تهاجم گسترده به رفح نیست و حداقل مخالفت خود را با این تهاجم تلطیف کرده است.شبکه ۷ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد  كه ایالات متحده بعد از آن كه اسرائیل تلاش‌هایی برای کاهش شمار قربانیان غیر نظامی انجام داده، مخالفت خود را با توسعه عملیات نظامی در رفح کاهش داده است.
براساس این گزارش که با برداشتی از گزارش بلومبرگ صورت گرفته تأکید شده است: در جریان جلساتی که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در اسرائیل داشت، برنامه‌های اسرائیل برای تعامل با غیرنظامیان در جریان تهاجم نظامی گسترده به رفح مورد بررسی قرار گرفت و تلاش شد تا به نحوی این طرح‌ها ارائه شوند که نظر آمریکا نیز در این زمینه لحاظ  گردد.
به نوشته این رسانه عبری زبان، انتشار اخباری در رابطه با خروج هزاران نفر از فلسطینیان از رفح طی چند هفته اخیر به آمریکا برای اتخاذ این تصمیم کمک کرده است.یک رسانه عبری چند روز پیش گزارش داده بود کاخ سفید دیگر مخالف تهاجم گسترده به رفح نیست و حداقل مخالفت خود را با این تهاجم تلطیف کرده است. 
 حمله جنون آمیز صهیونیست‌ها به مدارس سازمان ملل 
ارتش اشغالگر یک مدرسه وابسته به آژانس امداد رسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی (آنروا) را در منطقه الشوکه در شرق شهر رفح تخریب کرد.از سوی دیگر هلال احمر فلسطین زنگ خطر را درباره تمام شدن سوخت بیمارستان‌ها به صدا درآورد و در بیانیه‌ای اعلام کرد: بیمارستان‌ها در غزه فقط چند روز دیگر سوخت دارند و پس از آن به علت نبود سوخت قادر به امداد رسانی نیستند.منابع بیمارستانی در بیمارستان شهدا الاقصی نیز اعلام کرد که این بیمارستان فقط سه روز دیگر بیشتر سوخت ندارد.این منابع بیان کردند که اخیرا  ۱۵۰۰۰ لیتر رسیده و بیمارستان فعالیتش را از سرگرفته است. برای تداوم روند فعالیت روزانه ۴ تا ۵ هزار لیتر سوخت نیاز است.
منابع مذکور افزودند که این بیمارستان طی ساعات گذشته شرایط بغرنجی داشت و نزدیک بود که شمار زیادی از بیماران و مجروحان به علت قطع برق شهید شوند.«عبداللطیف قانوع» سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی حماس تأکید کرد که گذرگاه زمینی رفح همواره گذرگاهی فلسطینی مصری بوده و همین گونه هم خواهد بود. عبداللطیف قانوع خاطرنشان کرد که دشمن صهیونیستی مسئولیت کامل تعطیلی گذرگاه رفح در جریان عملیات نظامی علیه ملت فلسطین را بر عهده دارد.وی گفت که حمله به رفح موجب تعمیق بحران انسانی در نتیجه ممانعت از ورود کمک‌ها و کالاها و محروم کردن ملت فلسطین از تردد و سفر و درمان در خارج شده است.گفتنی است ارتش رژیم صهیونیستی اخسیرا در ادامه تجاوزات خود علیه غزه، گذرگاه رفح را به اشغال خود درآورده و بر اساس اعلام منابع عبری دو سوم محور فیلادلفیا در خط مرزی فلسطین و مصر را نیز به اشغال خود درآورده است.
 سنوار؛ نماد ناکامی صهیونیست‌ها
در این میان، اکثریت قریب به اتفاق تحلیلگران صهیونیست، از یحیی سنوار به عنوان نماد ناکامی و شکست رژیم اشغالگر قدس در جنگ غزه یاد می کنند . مردی که معادلات بین المللی را به نفع محور مقاومت تغییر داد. سنوار با طراحی عملیات طوفان الاقصی توانست به رویای شکست ناپذیری صهیونیست هادر ۷۰ سال گذشته پایان دهد. حالا او تبدیل به کابوسی برای صهیونیست ها شده است و اسم او نماد شکست پذیری صهیونیست ها در جامعبین المللی مطرح می شود. رسانه های غربی از سنوار به‌عنوان معمار رویدادها معرفی می کنند. یحیی سنوار خواب و خوراک صهیونیست‌ها را چند ماهی می‌شود به هم ریخته است؛ مردی که اگر اسرائیل می‌دانست اینگونه آنها را به مرداب می‌کشد هیچ وقت در جریان «وفا الاحرار» او را در سال ۲۰۱۱ آزاد نمی‌کرد؛ رهبر حماس در غزه که آمریکا و اسرائیلی‌ها در‌به‌در دنبال وی هستند و می‌دانند تا امضای او نباشد هیچ آتش‌بسی اجرایی نمی‌شود و به تبع آن اسیرهای اسرائیلی‌ رها نخواهند شد. چند روز بعد از عملیات «طوفان الاقصی» اسم یحیی سنوار جهانی شد. هر روز اسرائیلی‌ها از وی گزارش و یادداشت می‌نویسند. حتی سراغ بازجوی صهیونیست او رفته‌اند تا بتوانند اطلاعاتی از وی منتشر کنند. ۲۰ سال را در زندان‌های اسرائیل بود و زبان ‌عبری را به‌راحتی صحبت می‌کند. آخرین تصویری که از او منتشر شد توسط اسرائیلی‌ها بود که معتقدند در خان‌یونس بوده و این شهر را زیر و رو کردند ولی اثری از سنوار نیافتند.اکنون آمریکایی‌ها نیز برای پیدا کردن سنوار بسیج شده‌اند تا بتوانند اسرائیل را متقاعد کنند جنگ را پایان بدهد. مقامات کنونی و پیشین آمریکا به شرط آنکه نام‌شان فاش نشود به پایگاه خبری میدل‌ایست‌آی گفتند كه این کشور تلاش‌های خود را در سرتاسر منطقه برای یافتن سنوار ۶۱ ساله گسترش داده است. یکی از مقامات آمریکایی که حق اجازه گفت‌وگو در این باره را ندارد، به شرط آنکه نامش فاش نشود، گفت دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا حتی احتمالاتی را بررسی می‌کند که شاید سنوار به شبه‌جزیره سینا در مصر رفته و از آنجا احتمالا به لبنان یا سوریه نقل مکان کرده است.
کاخ سفید، پایگاه خبری میدل‌ایست‌آی مستقر در بریتانیا را به «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا ارجاع داده اما ظاهرا او اطلاعاتی را درباره یحیی سنوار به اشتراک نگذاشته است. مقامات کنونی و پیشین آمریکا به اطلاعات خاصی اشاره نکردند اما گفتند یک عامل بحث‌برانگیز این است که اطلاعات آمریکا درباره محل استقرار سنوار ناکافی و قدیمی است. به گفته این مقامات، دولت بایدن تقریبا همیشه یک ماه از یافتن محل استقرار سنوار عقب است.  «بروس ریدل» مقام سابق سیا که پیش‌تر به  ۴ رئیس‌جمهور ایالات متحده پیرامون امنیت ملی مشاوره داده است، به میدل‌ایست‌آی گفت: عدم شفافیت درباره آخرین مکان سنوار  بسیار بد  است. او در پاسخ به زمان‌بندی مربوط گفت: «یک ماه به این معناست که شما به اطلاعات آنی و لحظه‌ای حتی نزدیک هم نیستید.»
مقامات مذکور همچنین گفتند: «کشف موقعیت مکانی سنوار فوریت و جایگاه جدی در جامعه اطلاعاتی ایالات متحده پیدا کرده است، زیرا دولت بایدن معتقد است این اقدام می‌تواند اسرائیل را تحت فشار قرار دهد تا با اعلام «پیروزی کامل» به جنگ خاتمه دهد.» 
سنوار با تاکتیک‌های پیچیده اسرائیل را وارد مرداب غزه کرد و اکنون تنها اوست که باید امضای آخر را برای آتش‌بس بزند. برخی اسرائیلی‌ها اعتقاد دارند جنگ غزه پایانی ندارد و باید فعلا در آن بمانند. یک نظامی ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی از لشکر ۹۸، کماندویی که در حال حاضر در جبالیا مستقر است، به نشریه وال‌استریت‌ژورنال گفت: حماس با شدت بیشتری حمله می‌کند و روزانه سلاح‌های ضدتانک بیشتری را به سوی سربازانی که در خانه‌ها پناه گرفته‌اند، همچنین خودروهای نظامی اسرائیل شلیک می‌کند.

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.