«ام اس» در کمین افراد زودرنج و مضطرب - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 38931
  پرینتخانه » اجتماعی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۶:۲۱ |
اثرات تشخیص زودهنگام و قابل کنترل «ام اس» بررسی شد؛

«ام اس» در کمین افراد زودرنج و مضطرب

امروزه استرس و فشار روحی یکی از عوامل تشدیدکننده بیماری ام اس است و با توجه به افزایش فشارهای اقتصادی که منجر به افزایش فشار روحی می‌شود، انتظار می‌رود تعداد بیماران مبتلا افزایش یابد. این بیماری تنها یک مشکل پزشکی نیست بلکه به یک معضل اجتماعی نیز تبدیل‌شده است. متأسفانه به دلیل این‌که این بیماری اکثرا قشر جوانی که آماده ورود به بازار کار، اشتغال و ازدواج هستند را درگیر می‌کند، باید بیشتر موردتوجه جامعه قرار گیرد. 
«ام اس» در کمین افراد زودرنج و مضطرب
گروه اجتماعی 
امروزه استرس و فشار روحی یکی از عوامل تشدیدکننده بیماری ام اس است و با توجه به افزایش فشارهای اقتصادی که منجر به افزایش فشار روحی می‌شود، انتظار می‌رود تعداد بیماران مبتلا افزایش یابد. این بیماری تنها یک مشکل پزشکی نیست بلکه به یک معضل اجتماعی نیز تبدیل‌شده است. متأسفانه به دلیل این‌که این بیماری اکثرا قشر جوانی که آماده ورود به بازار کار، اشتغال و ازدواج هستند را درگیر می‌کند، باید بیشتر موردتوجه جامعه قرار گیرد. 
در همین زمینه، «نوید محجوبی»، بیمار مبتلابه ام اس تأکید می‌کند، ابتلا به این بیماری بیشتر در کمین افراد زودرنجی است که در زندگی بسیار درگیر اضطراب و عصبانیت و خودخوری می‌شوند و یا از مشکلات عاطفی خصوصا در سنین جوانی رنج می‌برند. وی این بیماری را دیر درمان اما قابل‌کنترل دانسته و به  «رسالت» می‌گوید:«این بیماری به این شرط که زود تشخیص داده شود قابل‌کنترل است مخصوصا با داروهایی که روز به روز پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای در آن‌ها انجام می‌شود. می‌توانم بگویم صدها نوع ام اس وجود دارد اما چند نوع آن در بین پزشکان تثبیت‌شده است.  اولین نوع ام اس بسیار خفیف است که اصلا کسی متوجه نمی‌شود شخص به بیماری مبتلاست و فرد کاملا عادی است. دومین نوع ام اس خوش‌خیم است که آن نیز تقریبا مشخص نیست، اما بهتر است در هر دو مورد چنانچه دارویی تجویز شد حتما به‌درستی استفاده شود.  یکی دیگر از این نوع‌ها پیش‌رونده ثانویه است که در آن حمله بسیار سختی به فرد بیمار دست می‌دهد اما رفته‌رفته با استفاده از دارو که همراه با یکسری مکمل ازجمله ویتامین‌ها تجویز می‌شود، منحنی پیشرفت بیماری سیر نزولی پیدا می‌کند. نوع دیگر پیش‌رونده اولیه است که  این نوع متأسفانه فرد را رفته‌رفته دچار معلولیت بیشتری کرده و افراد مبتلابه آن را ناگزیر به استفاده از صندلی چرخ‌دار، واکر یا عصا می‌کند.» 
حفظ روحیه مثبت، شاه‌کلید مبارزه با ام اس
این بیمار، حفظ روحیه و مثبت اندیشی را در مقابله با ام اس بسیار مهم دانسته و عنوان می‌دارد:« فرد بیمار باید بتواند روحیه خود را از طریق مثبت اندیشی و صحبت‌های درونی ارتقا بخشد و مدام به این فکر کند که روز به روز بهتر خواهم شد. فکر منفی بسیار قوی است و در برابر فکر مثبت همیشه ضریب ۲ دارد.  قبول دارم مثبت اندیشی کار سختی است اما با تمرین شدنی است. من از زمانی که به این بیماری مبتلا شده‌ام تاکنون چند کتاب نوشته‌ام، تحصیلات خود را به مقطع کارشناسی ارشد ارتقا دادم. همه این‌ها با سختی‌های زیادی همراه بود اما خواستم و شد.  اولین نکته در مرحله نخست پی بردن به بیماری عدم ترس است.  ترس به این معناست که شما ۵۰ درصد به این بیماری بهاداده‌اید. به‌عنوان فردی که بیش از ۲۰ سال تجربه‌ام اس نوع متوسط را دارم به‌صراحت و قاطع این نکته را می‌گویم که  ام اس باروحیه مثبت در کنار کاردرمانی، مصرف درست دارو و فیزیوتراپی و حتی ماساژ درمانی در استخر آب گرم قابل‌کنترل است. البته در کنار داروهای شیمیایی که پزشک تجویز می‌کند، با مشورت وی می‌توان از داروهای طب سنتی نیز بهره برد. مصرف گرمی جات مخصوصا دارچین بسیار خوب است. » 

 لزوم کمک گرفتن از مشاور
وی با تأکید بر این‌که بهره‌گیری از مشاور برای قبول این بیماری و مبارزه هر چه‌بهتر با آن بسیار مفید است، عنوان می‌دارد: « باید هر کاری را در زندگی با مشاوره انجام داد. من زمانی که تصمیم گرفتم باوجوداین بیماری ازدواج کنم با مشاور صحبت کردم و او راه را به من نشان داد. این‌که من اصلا با شرایطی که دارم می‌توانم ازدواج کنم و حال که به این مهم تمایل دارم چه‌کارهایی باید انجام بدهم. در شرایطی که بسیاری از بیماران زمانی که به ام اس مبتلا می‌شوند تازه شروع ازهم‌پاشی زندگی مشترکشان می‌شود، من معتقدم با عشق و درک متقابل می‌توان مشکلات را حل کرد و فرد بیمار با حمایت‌های همسر خود به زندگی ادامه دهد. بیماری ‌ام اس می‌تواند سخت‌ترین بیماری باشد و از طرفی بهترین بیماری باشد. همه‌چیز بستگی به نوع نگاه ما دارد.» 

 برنامه‌های خوب حمایتی انجمن ام اس
محجوبی برنامه‌های حمایتی انجمن ام اس را بسیار خوب ارزیابی کرده و بیان می‌دارد: « انجمن ام اس برنامه‌های بسیار خوبی برای بیماران دارد و بسیاری از داروهای بیماران به‌جز مکمل‌ها رایگان است. البته این‌طور نیست که شما به داروخانه بروید و سریع دارو را بگیرید و به خانه بیایید، طبیعتا باید یک نامه از انجمن ام اس بگیرید و یکسری مراحل را طی کنید، اما درهرصورت با راه‌های خوبی که وزارت بهداشت پیش روی بیماران قرار داده است، دسترسی‌ها راحت‌تر شده است. مستمری برای بیماران نیز طبق قوانین بیمه است. درصورتی‌که فرد بیمه داشته باشد یا خود را در همان ابتدا یک مقدار بیمه کرده باشد و زیر ۱۰ سال سابقه کار داشته باشد با حداقل حقوق ازکارافتاده‌اش می‌کنند. البته خود انجمن ام اس نیز برای افراد بیمه عمر گذاشته است که می‌توانند از آن استفاده کنند. » 
|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.