امیدهایی که به مجلس گره‌خورده‌اند - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 29200
  پرینتخانه » اقتصادی, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۷:۲۹ |
گزارشی از جلسه غیرعلنی دیروز مجلس درخصوص بازار بورس و نوسانات ارز؛

امیدهایی که به مجلس گره‌خورده‌اند

چندی‌پیش، نمایندگان پارلمان از جلسه غیرعلنی مجلس در روز (یک‌شنبه) با حضور وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس‌کل بانک‌مرکزی برای بررسی وضعیت بازار بورس و نوسانات قیمت ارز خبر دادند که این جلسه صبح دیروز به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد.
امیدهایی که به مجلس گره‌خورده‌اند

حانیه مسجودی
چندی‌پیش، نمایندگان پارلمان از جلسه غیرعلنی مجلس در روز (یک‌شنبه) با حضور وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس‌کل بانک‌مرکزی برای بررسی وضعیت بازار بورس و نوسانات قیمت ارز خبر دادند که این جلسه صبح دیروز به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد.
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی پس از پایان جلسه غیرعلنی یک‌شنبه و در آغاز جلسه علنی اظهار داشت: در جلسه‌ای که بیش از دو و نیم ساعت ادامه پیدا کرد  جلسه عمدتا متمرکز به مسائل حوزه بازار سرمایه و بورس بود.
 مجلس مصمم است از سرمایه مردم در بورس صیانت کند
قالیباف خاطرنشان کرد: مردم مطمئن باشند که مجلس شورای اسلامی مصمم است که حمایت و تقویت لازم و تثبیت را در بازار سرمایه و بورس انجام دهد و تلاش کند تا هدایت نقدینگی در بازار بورس به سمت مسائل تولیدی برود. ضمن‌این‌که حتما باید سرمایه و پول مردم در بورس به درستی صیانت شود و این موضوع از اولویت‌های مجلس است و دراین‌راستا حتما کمک‌هایی که لازم باشد به دولت به منظور تثبیت بورس انجام خواهیم داد.
وی گفت: در دو هفته قبل بحث افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی را در مجلس بررسی کردیم؛ لایحه دوفوریتی افزایش سرمایه شرکت‌های دولتی در بورس چندی پیش در مجلس یازدهم و کمتر از ۲۳-۲۲ روز نهایی شده و تصویب شد. این در حالی است که همین موضوع می‌تواند موجب عمق‌بخشی، هدایت و تثبیت نقدینگی بورس و اموال مردم شود.
اوایل سال جدید و پس از شیوع فراگیر ویروس کرونا در سطح کشور بود که بازارهای مختلف ازجمله بورس و ارز دچار رکود شدند و رئیس‌جمهور  با تأکید براین‌که بازار سرمایه می‌تواند منبع خوبی برای سرمایه‌گذاری مردم باشد، بر ورود مردم به این بازار تأکید کرد و بورس را نقطه امیدی دانست که دراین‌شرایط خاص اقتصادی کشور، موجب افزایش حضور مردم در اقتصاد شد.
دقیقا پس‌ازاین اظهارات بود که کاربران فضای مجازی، از آینده و روزهای منفی بازار بورس ابراز نگرانی کردند.
همان‌طور که شاخص این بازار به سمت بالا حرکت می‌کرد، کارشناسان بر حباب‌های غیرواقعی مثبت بازار تأکید و به سرمایه‌گذاران خردی که دارایی‌های خود را از بانک‌ها خارج و به بورس واریز کرده، هشدار می‌دادند و درنهایت روزهای منفی و قرمز این بازار مهر تأییدی بر سخنان آنان شد. 
درحال‌حاضر هفته‌های متمادی است که شاخص بازار بورس منفی و کسانی که به توصیه رئیس‌جمهور و دولتی‌ها به امید سود بیشتر به این بازار ورود کردند با ضررهای هنگفتی مواجه شده و می‌توان گفت امروز به جلسات و پیگیری‌های مجلس شورای اسلامی امید بسته‌اند.
پس از اتمام نشست غیرعلنی مجلس با حضور وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس‌کل بانک‌مرکزی برای بررسی وضعیت بازار بورس، نشست علنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه با حضور ۲۳۱ نماینده و به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد که رئیس مجلس پس‌از اتمام جلسه غیرعلنی تأکید کرد:‌ لازم است در بحث بورس به تصمیمات جدید رسیده و آن را موردتوجه قرار دهیم که امروز این تصمیمات در مجلس گرفته شد و وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس و مجموعه شورای عالی بورس که در روز پنج‌شنبه جلسه‌ای داشته و من در جریان مباحث آن نشست بوده و مصمم هستیم که این کار را پیش ببریم.
وی بابیان این‌که یکی از موضوعاتی که امروز جمع‌بندی شد، بحث بازار گردانی در بورس بود که این موضوع یکی‌از نکات مهم و جدی است که باید از دو روش به این موضوع توجه کنیم؛ اول این‌که باید متغیرهای در بورس را موردتوجه قرار دهیم مانند حجم مبنا و حداقل سفارش و ضریب اعتباری سهام در کارگزاران و سقف استفاده از اعتبار در بازار سرمایه که مجلس مصمم است در کارهای کارشناسی و نظارتی خود در بورس به این موضع توجه کند.
وی همچنین اظهار کرد: ‌در موضوع بازار گردانی موضوع جدی و اساسی که تصمیم‌گیری شد و حتما از همین امروز در بورس باید دنبال شود و ان‌شاءالله اجرایی خواهد شد آن است که بخشی از شرکت‌های موجود در بورس که اکثرا حقوقی و دولتی هستند در زمان اوج بازار، درآمدهایی را داشتند که بخشی از این درآمدها به هردلیلی از بازار بورس خارج شد و از ظرفیت بورس کم شد.
رئیس مجلس خاطرنشان کرد:‌ ما در مجلس مصمم هستیم که آن شرکت‌هایی که این اتفاق رخ داده و همه آن‌ها شرکت‌هایی هستند که دولتی بوده و مدیریت دولتی دارند مکلف هستند که این وجوه را به بازار بورس بازگردانند و این بازار را تقویت کرده و بازار گردانی در بورس به‌درستی پیش رود و کسی در بورس خارج از این موضوع لیدری بورس را انجام ندهد که همین موضوع امروز در مجلس جمع‌بندی شد و به‌صورت جدی آن را پیش خواهیم برد.
با این حال عده‌ای از فعالان اقتصادی و رسانه‌ای نگران هستند که سرنوشت بازار بورس نیز به سرنوشت تصمیمات کنکوری دچار شود که مجلس برای تعویق تاریخ کنکور سراسری تأکید داشت و وزرای مربوطه و نمایندگان از تعویض تاریخ این آزمون خبردادند اما ستاد ملی مبارزه با کرونا یک‌شبه تصمیم خود را تغییر داد. 
بنابراین آیا دولت برای به کرسی نشاندن حرف خود در تقابل با مجلسی که تمام توان خود را همراهی و همکاری با آن‌ها گذاشته است، بورس را به سرنوشت کنکور دچار می‌کند؟
با این حال طبق سخنان رئیس مجلس امید است که در این هفته شاهد تحول در حوزه بورس باشیم.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.