امربه‌معروف و نهى از منکر؛ ریشه ایمان الهی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 30739
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۷:۵۳ |
بازخوانی درس‌های قیام عاشورا در آستانه اربعین حسینی(1)

امربه‌معروف و نهى از منکر؛ ریشه ایمان الهی

کرونا هرآنچه اراده کرده انجام داده و اجازه نداده که عاشقانه‌های ما رنگ و بوی همیشگی داشته باشند. آن از ماه رمضان و شب‌های قدرش و این از محرم و عزاداری‌هایش و حالا اربعین. دلمان عزاداری و اشک و آه آن سال‌هایی را می‌خواهد که بی کرونا به خیابان می‌آمدیم و به حضرت ارباب عرض ادب داشتیم. گفتیم اربعین که برسد کرونا می‌رود، اما نرفت و افسوس و حسرتمان را تداومی تازه بخشید و امروز که تنها چند روز به اربعین سال 1442 هجری قمری مانده ما مانده‌ایم و دستورالعمل‌هایی که ما را از پیاده‌روی اربعین منع می‌کند.
امربه‌معروف و نهى از منکر؛ ریشه ایمان الهی
حسن شجاعی- دبیر گروه فرهنگی
کرونا هرآنچه اراده کرده انجام داده و اجازه نداده که عاشقانه‌های ما رنگ و بوی همیشگی داشته باشند. آن از ماه رمضان و شب‌های قدرش و این از محرم و عزاداری‌هایش و حالا اربعین. دلمان عزاداری و اشک و آه آن سال‌هایی را می‌خواهد که بی کرونا به خیابان می‌آمدیم و به حضرت ارباب عرض ادب داشتیم. گفتیم اربعین که برسد کرونا می‌رود، اما نرفت و افسوس و حسرتمان را تداومی تازه بخشید و امروز که تنها چند روز به اربعین سال ۱۴۴۲ هجری قمری مانده ما مانده‌ایم و دستورالعمل‌هایی که ما را از پیاده‌روی اربعین منع می‌کند.
اما حتما حکمتی است در این نرفتن‌های موقتی و شاید، باید پخته‌تر و آماده‌تر شد برای ظهور منجی و این مانع و ایستایی، شاید امتحانی باشد برای آن روز موعود.
حالا که فرصت حضور درراهپیمایی اربعین فراهم نیست، اما راه و منش سیدالشهدا که تعطیل نشده و باید از این فرصت برای تبیین دوباره سیره خون خدا گفت. گفت و گفت و گفت تا جان از سرچشمه زلال مظلومیت و حقانیتش سیراب شود.
در این هفته تا روز اربعین تلاش خواهیم کرد تا بار دیگر از ارزش‌های حسینی و الگوهای قیام کربلا بگوییم و برای خود و شما یادآوری کنیم آنچه نیازمند یادآوری هرروزه‌اش هستیم.
در این شماره بنا داریم تا از اولین انگیزه قیام حسینی برای شما بگوییم؛ از نخستین نیازی که حضرت سیدالشهدا برای آن به‌پا خاستند و منتج به حادثه کربلا شد.
فریضه امربه‌معروف و نهى از منکر تنها در تذکرات افراد عادى نسبت به بعضى گناهان جزئى خلاصه نمی‌شود، بلکه قیام بر ضد حکومت ستمگر و تلاش براى اصلاح ساختار سیاسى جامعه و تشکیل حکومتى بر اساس حق و قرآن نیز از مصادیق امربه‌معروف و نهى از منکر است. هرگاه در جامعه‌ای این فریضه مهم اجرا نشود و افراد در قبال پیاده شدن این امر خطیر احساس مسئولیت نکنند، مرگ آن جامعه حتمى خواهد بود. پس از رحلت پیامبر (ص)، به این تکلیف مهم آن‌چنان‌که شایسته بود عمل نشد و درنتیجه دین به ضعف گرایید و فاسقان و فاجران بر اوضاع مسلط شدند. در چنین شرایطى امام حسین (ع) براى برپایى این عنصر اساسى دست به قیام زد. از دیدگاه اسلام، هیچ عملى نمی‌تواند با دو فریضه امربه‌معروف و نهى از منکر، برابرى کند و امت اسلامى، مادامى بهترین امت‌هاست که به این دو واجب شرعى عمل کند. قرآن کریم دراین‌باره می‌فرماید: کنتم خیر امه اخرجت للناس تأمرون بالمعروف و تنهون عن المنکر و تؤمنون باللّه.« شما بهترین امتى بودید که پدید آمدید ازاین‌جهت که امربه‌معروف و نهى از منکر می‌کنید و به خدا ایمان‌دارید.» در آیه شریفه، امربه‌معروف و نهى از منکر در کنار ایمان به خدا قرارگرفته و این نشانه اهمیت و عظمت این دو فریضه بزرگ الهى و بیانگر این است که این دو واجب، ضامن گسترش ایمان در میان جامعه بشرى هستند و با به اجرا درنیامدن این دو فریضه ریشه ایمان در دل‌ها سست می‌شود و پایه‌های آن فرومی‌ریزد.
برای بررسی بیشتر این موضوع پایصحبت‌های حجت‌الاسلام والمسلمین خراسانی از مدرسان حوزه نشستیم و  گفت‌وگویی ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید؛
وی در ابتدا بابیان این‌که حكومت حسینی حكومت پویا و پرطراوت است، گفت: به نظر من هرسال که از قیام عاشورای امام حسین علیه السلام می‌گذرد نیازمند بازنگری، ارزیابی و اصلاح برنامه‌های خودمان با آن وجود مقدس هستیم و باید از فرهنگیان، نخبگان دینی و علمی و حوزه‌های علمیه كمک بگیریم تا فرهنگ عاشورا در وجودمان نهادینه شود.حجت‌الاسلام‌والمسلمین خراسانی با تأکید بر این نکته که باید فرهنگ نظارت عمومی و كنترل اجتماعی را در حوزه امربه‌معروف و نهی از منکر تقویت کرد، افزود: موضوعی كه قرآن و ارزش‌های توحیدی و امام حسین علیه‌السلام از آن به امربه‌معروف و نهی از منكر یاد می‌كند و هنگام حركت از شهر پیامبر آن را مطرح كرد و هفته اول ماه محرم هرسال به هفته امربه‌معروف و نهی از منكر معروف شد، هدف‌گذاری انقلاب عاشوراست و امام علیه‌السلام خود را ملزم به انجام این دو فریضه می‌داند. درواقع فلسفه این دو فریضه مشاركت مردم در عرصه‌های اجتماعی – سیاسی، تحكیم فرهنگ دموكراتیک و مردم‌سالاری، جلوگیری از تکروی و خودكامگی حكومت‌های ظالم و پالوده ساختن محیط اجتماعی- سیاسی از انواع آلودگی‌ها و بیماری‌های مزمن استكبار جهانی و یزیدیان در هر عصر و زمان است. ازاین‌جهت با نظام سیاسی سكولار متفاوت و با نظام‌های توتالیتر متضاد است. به همین دلیل فلسفه قیام عاشورا حاوی پیام‌های اختلافی و انسان‌سازی است.
این استاد حوزه در پایان خاطرنشان کرد: ارزش‌ها و آرمان‌های الهی امام حسین علیه‌السلام باید در بین همه اقشار جامعه تشریع و تبیین شود، زیرا ایشان باهدف جلوگیری از انحراف سیاسی جامعه با تمام دارایی خود قیام كردند، وگرنه هیچ امیدی به نهی‌پذیری یزید فاسد نداشتند. انحراف سیاسی جامعه كوفه و مغرور و فریفته شدن آن‌ها سبب تنها ماندن نماینده امام علیه‌السلام شد، لذا امروز هم می‌بایست با مبارزه در مقابل انحرافات و ایستادگی در كنار ولایت‌فقیه زمان، زمینه‌ساز تشرف آقا امام زمان (عج) باشیم. عاشورا به‌عنوان نماد ایستادگی حق در مقابل باطل است و امربه‌معروف و نهی از منكر از اهداف قیام عاشورا به شمار می‌رود. این فریضه الهی مربوط به همه روزهای سال است و تنها به محرم و اربعین اختصاص ندارد. خون پاک امام حسین علیه‌السلام و یارانش هیچ‌وقت پایمال نمی‌شود و عشق به كربلا نیز همیشه روشن و فروزان خواهد ماند. 
نویسنده : حسن شجاعی - دبیر گروه فرهنگی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.