التیام زخم کولبران در رأس برنامه های قالیباف - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 40345
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۶:۰۶ |
دستاوردهای نخستین روز سفر رئیس مجلس به کردستان بررسی شد

التیام زخم کولبران در رأس برنامه های قالیباف

بهارستان این روز‌ها در تلاش برای جبران کم‌کاری کسانی است قرار بود چرخ اقتصاد را بچرخانند، اما نه تنها نتوانستند بلکه این روز‌ها با اظهارات خود به زخم معیشتی مردم نمک هم می‌پاشند، اما بنا نیست درِ مدیریت کشور به همان پاشنه‌ای بچرخد که نتوانسته است چرخ اقتصاد را بچرخاند بلکه با تغییر پارادایم حاکم به قوای قضائیه و مقننه بناست نظارت‌های میدانی تقویت و با مدیریت از کاخ‌های گرانقیمت بالای شهر پایتخت خداحافظی شود.
التیام زخم کولبران در رأس برنامه های قالیباف

وحید عظیم‌نیا
بهارستان این روز‌ها در تلاش برای جبران کم‌کاری کسانی است قرار بود چرخ اقتصاد را بچرخانند، اما نه تنها نتوانستند بلکه این روز‌ها با اظهارات خود به زخم معیشتی مردم نمک هم می‌پاشند، اما بنا نیست درِ مدیریت کشور به همان پاشنه‌ای بچرخد که نتوانسته است چرخ اقتصاد را بچرخاند بلکه با تغییر پارادایم حاکم به قوای قضائیه و مقننه بناست نظارت‌های میدانی تقویت و با مدیریت از کاخ‌های گرانقیمت بالای شهر پایتخت خداحافظی شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی که از ۷ خرداد امسال ردای وکالت به تن کرده در تلاش است با سفر‌های استانی از نزدیک در جریان مشکلات منطقه‌ای مردم قرار بگیرد؛ مناطقی که هر کدام مشکلات خاص خودشان را دارند و نمی‌شود برای همه آن‌ها نسخه واحدی پیچید.
محمدباقر قالیباف صبح روز سه‌شنبه ۱۹ اسفند سفر ۲ روزه  از استان کردستان را آغاز کرد و بناست از پنج شهرستان این استان غیور در غرب کشورمان بازدید کند. رئیس مجلس پس از آنکه در فرودگاه سنندج مورد استقبال استاندار کردستان قرار گرفت، در تشریح سفرش به این استان، گفت: سفر به کردستان که یکی از مناطق پرظرفیت و متاسفانه مناطق محروم کشور نسبت به شاخص‌های توسعه‌ای به شمار می‌آید، براساس برنامه‌های نظارت میدانی در پروژه‌ها به ویژه نظارت بر پروژه‌های نیمه تمام پس از پایان بررسی لایحه بودجه که کار فشرده‌ای بود، صورت گرفت.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این سفر ۳ نفر از روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس ما را همراهی می‌کنند، افزود: در بازدید میدانی که در استان مستقر خواهیم بود، تقریبا به همه حوزه‌های استان سرکشی خواهیم داشت و موضوعات مدنظر را مورد بررسی قرار خواهیم داد. وی تصریح کرد: نشست با شورای برنامه ریزی و استاندار برای حل مشکلات کردستان از دیگر برنامه‌های این بازدید میدانی خواهد بود. همچنین برخی موارد که در استان به کندی پیش می‌رود نیز برای تسریع امور پیگیری خواهد شد.
قالیباف بیان کرد: توجه به موضوع 
محرومیت زدایی که در بودجه ۱۴۰۰ نیز به خوبی
 دیده شده یکی از محور‌های ما در استان خواهد بود. استان کردستان ظرفیت خوبی در حوزه صنایع به ویژه صنایع تبدیلی دارد و همین ظرفیت در حوزه کشاورزی نیز وجود دارد که به همین جهت روسای کمیسیون‌های کشاورزی و صنایع در این بازدید میدانی حضور دارند.
وی با بیان اینکه استان کردستان در حوزه آب شرب دچار مشکلاتی است، گفت: این مشکل در تامین آب مورد نیاز برای کشاورزی و آب شرب وجود دارد.
رئیس قوه مقننه کشورمان یکی دیگر از موضوعات مهم استان را مسائل مرزی و موضوع کولبر‌ها دانست و گفت: مسئله کولبری در استان یکی از زخم‌های کهنه در حوزه مرزی کشور چه در شمال غرب و چه در جنوب شرق به شمار می‌آید که همه این موضوعات ذکر شده با بهره گیری از نظرات کارشناسان استان و مشورت با وزرا و سازمان برنامه و بودجه مورد پیگیری قرار خواهد گرفت تا تحرک را در استان کردستان در سال ۱۴۰۰ شاهد باشیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی سپس، به صورت هوایی از شهرستان بانه بازدید کرد و  راهی شهرستان بانه شد. قالیباف همچنین در دیدار چهره به چهره با برخی از کولبران، گفت: موضوع رسیدگی به مرزنشینان و کو‌لبری بحث جدیدی نیست و این امر در جنوب شرق و شمال غرب مانند منطقه کردستان وجود دارد. وی تصریح کرد: تبادلات مرزی برای مرزنشینان است از این رو ابتدا باید تعریف مشخصی از مرزنشین تبیین و این امر ضابطه‌مند شود، سپس مشخص شود مرزنشین‌ها چه کسانی و در چه حاشیه‌ای از مرز هستند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به دلیل فعالیت در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین نیروی انتظامی نسبت به موضوع مرزنشین‌ها و کولبری آشنایی کامل دارم، افزود: جامعه مرزنشین باید معیشت زندگی‌اش را از مرز تامین کند، اما همه باید ضابطه مندی را بپذیریم و بر اساس آن کار کنیم. قالیباف اظهار کرد: قرار نیست افرادی از نقاط مختلف کشور اینجا بیایند و کار‌های غیرقانونی را تحت پوشش مرزنشینی انجام دهند در حالی که چنین اقداماتی قصد مرزنشینان نیست.
وی تصریح کرد: متاسفانه افرادی پیدا می‌شوند که می‌خواهند با پولشان منفعت زیادی ببرند؛ یعنی می‌خواهند مرزنشینان بار آن‌ها را بیاورند، اما این افراد منفعتش را ببرند؛ این مهم در حالی است که چنین افرادی کالا را وارد می‌کنند، در نتیجه تولید آسیب می‌بیند و اقتصاد را دچار مشکل می‌کنند که نهایتا منفعتش در جیب دلال‌ها می‌رود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید به گونه‌ای رفتار کنیم که مرزنشین منفعت اقتصادی خودش را ببرد، افزود: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) فرمودند کولبری را قاچاق نمی‌دانم، اما این مهم باید برای افراد مرزنشین باشد نه اینکه کالا‌های مجاز و کالا‌های غیرمجاز با همدیگر تلفیق شود.
قالیباف اظهار کرد: البته موضوع مربوط به سامان دادن و رسمی کردن بازارچه‌ها و ایجاد منطقه آزاد می‌تواند به این بحث کمک کند.
*درخواست کولبران از رئیس مجلس شورای اسلامی
در ادامه یکی از مرزنشینان در گفت‌وگو با رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: وقتی شما فرمانده نیروی انتظامی بودید، نه امنیت کشور دچار مشکل می‌شد و نه در مرز‌ها اتفاقی برای کولبران رخ می‌داد، همه می‌دانیم که برخورد قهری با مرز نشینان تبعات اجتماعی بسیار زیادی دارد.
وی خطاب به قالیباف، تصریح کرد: همیشه می‌بینم شما چطور از مستضعفین پشتیبانی می‌کنید، لذا عاجزانه می‌خواهیم به این موضوع رسیدگی شود.

نویسنده : وحید عظیم نیا |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.