افغانستان؛ دغدغه مشترک کشورهای اسلامی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 56681
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۶:۱۷ |
اجلاس وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی بررسی شد

افغانستان؛ دغدغه مشترک کشورهای اسلامی

روز گذشته هفدهمین اجلاس فوق‌العاده شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی با حضور 20 تن از وزیران امور خارجه و 10 تن از معاون‌های وزیران امور خارجه اعضای این سازمان از سراسر جهان اسلام در شهر اسلام‌آباد و در محل تالار مجلس شورای ملی این کشور برگزار شد.
افغانستان؛ دغدغه مشترک کشورهای اسلامی

گروه سیاسی
روز گذشته هفدهمین اجلاس فوق‌العاده شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی با حضور ۲۰ تن از وزیران امور خارجه و ۱۰ تن از معاون‌های وزیران امور خارجه اعضای این سازمان از سراسر جهان اسلام در شهر اسلام‌آباد و در محل تالار مجلس شورای ملی این کشور برگزار شد.
اجلاسی که در ادامه به اهمیت آن می‌پردازیم. نکته نخست آن است که این اجلاس در شرایطی برگزار می‌شود که چند ماه از تصرف کامل افغانستان توسط طالبان می‌گذرد و شرایط کمی آرام‌تر شده است. شرایطی که در اجلاس مذکور موردبحث کشورهای عضو قرار گرفت.
این نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی به دنبال افزایش نگرانی‌های فزاینده بین‌المللی در خصوص بحران انسانی در افغانستان و فوریت پیدا کردن رسیدگی به این وضعیت، اهمیت فوق‌العاده‌ای پیداکرده است.
علاوه بر اعضا و ناظران سازمان همکاری اسلامی، مقامات سازمان ملل، نهادهای مالی بین‌المللی (IFIs)، سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و طرف‌های غیر عضو در سازمان همکاری اسلامی ازجمله گروه P-۵، اتحادیه اروپا و کشورهای مهمی مانند آلمان و ژاپن، از دیگر دعوت‌شدگان به این اجلاس بودند.
 یادآوری تاریخی-تحلیلی اوضاع افغانستان
در این میان و به بهانه مباحث مطرح‌شده در این اجلاس برای پیدا کردن راهکار ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان، می‌توان مسائلی که این کشور را به شرایط فعلی رساند موردبررسی قرارداد. 
نخستین مسئله؛ نقش پررنگ آمریکا در ایجاد آشوب و جنگ‌های داخلی در افغانستان بود. هرچند آمریکایی‌ها در بدترین شرایط و ضعیف‌ترین حالت ممکن پس از ۲۰ سال اشغال، سرزمین افغانستان را با انبوهی از خاکستر ترک کردند، اما تأثیر و وعده‌های دروغین آن‌ها برای رساند افغانستان به قوی‌ترین اقتصاد منطقه را نباید از یاد برد.
اختلافات داخلی و قومی و قبیله‌ای که در سالیان دور بین مردم افغانستان دیده می‌شد توسط تروریست‌های آمریکایی شناسایی و همین مسئله راه نفوذ و رخنه آن‌ها برای از بین بردن منابع افغانستان بود. حال این کشور پس از تحمل ۲۰ سال آشوب، جنگ، گروهک‌های تروریستی و افراطی رسمی و غیررسمی، فقر و بی‌عدالتی با شرایطی روبه روست که دیگر امکان آزمون و تکرار خطاهای گذشته را ندارد. 
این نشست پس از تصرف افغانستان توسط طالبان می‌تواند راهکارهای بسیاری را جلوی پای سرپرستان فعلی این کشور قرار دهد. وزرای امور خارجه کشورهای اسلامی و سازمان‌های بین‌المللی در این اجلاس حضور یافته بودند و همین امر باعث بررسی راهکارها مختلف و پیدا شدن مسیر درست خواهد بود. ازجمله پیشنهادات وزیرامورخارجه کشورمان برای کمک به مردم افغانستان.
حسین امیر عبدالهیان، وزیر امور خارجه کشورمان نیز بامداد روز یک شنبه در رأس هیئتی سیاسی به‌منظور شرکت در هفدهمین نشست اضطراری وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی درباره افغانستان وارد اسلام‌آباد شد.
امیر عبداللهیان: طی ۱۰۰ روز گذشته بیش از ۱۳ محموله کمک‌های انسان دوستانه را به شهرهای مختلف افغانستان ارسال کرده‌ایم 
وی در ابتدا از «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی پاکستان برای فراخوانی و میزبانی این نشست تشکر کرد و گفت: آنچه ما را در اینجا گرد هم آورده است، بحران طولانی افغانستان است که روزبه‌روز بر ابعاد آن افزوده می‌شود.
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران از آغاز تحولات اخیر تلاش کرده  ضمن باز گذاشتن مرزهای خود، ترددهای انسانی و تجاری را تسهیل کند. همچنین طی صد روز گذشته بیش از ۱۳ محموله کمک‌های انسان دوستانه را به شهرهای مختلف افغانستان ارسال و مساعدت وسیعی را در قبال دولت و مردم افغانستان در راستای مبارزه با کووید ۱۹ ازجمله واکسیناسیون اتباع افغانستانی مقیم جمهوری اسلامی ایران به عمل‌آورده است.
امیر عبداللهیان همچنین پیشنهاداتی را برای کمک به مردم افغانستان مطرح کرد: 
نخست؛ کشورهای اسلامی، هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان و همه طرف‌ها را به تشکیل دولت فراگیر تشویق کنند.
دوم؛ مردم افغانستان نیازمند کمک‌های فوری بشردوستانه هستند. تشکیل صندوق مالی بین کشورهای اسلامی برای این هدف ضروری است.
سوم؛ آزادسازی دارایی‌های مالی افغانستان یک ضرورت است.
چهارم؛ بی‌تردید دول عضو سازمان ملل متحد و دبیر کل آن می‌توانند نقش مهمی در کمک به تشکیل دولت فراگیر و کمک به مردم افغانستان ایفا کنند و مانع از بروز یک فاجعه انسانی جدید شوند.
وی گفت:‌ ما امیدواریم که دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان تشکیل شود ( به‌زودی) تا نمایندگان دولت فراگیر افغانستان بتوانند در اجلاس بعدی سازمان همکاری اسلامی شرکت کنند و میز افغانستان در این سازمان خالی نماند.
 طالبان: حکومت جدید افغانستان را به رسمیت بشناسید
هرچند وزارت امور خارجه طالبان پیش از برگزاری نشست سازمان کشورهای همکاری اسلامی از کشورهای شرکت‌کننده در این نشست خواست که دولت این گروه را به رسمیت بشناسند.
«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی و معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان به رسانه‌ها گفت از این سازمان می‌خواهد که حکومت جدید افغانستان را به رسمیت بشناسند و روابط دیپلماتیک مناسب بر اساس اصول احترام متقابل، مطابق با موازین بین‌المللی برقرار شود. مجاهد گفته است مردم افغانستان پس از پایان یک جنگ ویرانگر برای بازسازی زیربناها نیاز به کمک جهانی دارند. نکته‌ای که از میان صحبت‌های سران طالبان و کشورهای منطقه توجهات را به خود جلب می‌کند، اصرار طالبان برای به رسمیت شناخته شدن توسط سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای دنیا و تأکید کشورهای منطقه و سازمان‌های بین‌المللی برای ایجاد دولتی فراگیر با حضور تمام اقلیت‌های مذهبی و فکری است.
هرچند مبرهن است که افغانستان اکنون نیازمند کمک‌های بشردوستانه فوری و آرامش است اما مسئله‌ای که می‌تواند موجب ثبات سیاسی و اجتماعی شود را نباید فراموش کرد.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.