افزایش ظرفیت تولید و کاهش مصرف، دو رکن اساسی جبران ناترازی انرژی است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 104049
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۶:۵۴ |
غلامرضا دهقان ناصر آبادی عضو کمیسیون انرژی مجلس:

افزایش ظرفیت تولید و کاهش مصرف، دو رکن اساسی جبران ناترازی انرژی است

غلامرضا دهقان ناصر آبادی، عضو کمیسیون انرژی مجلس دوازدهم و نماینده کوهچنار و کازرون در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح راهکارهای جبران ناترازی انرژی پرداخت و بیان داشت: جبران ناترازی انرژی در کشور از زاویه‌های مختلف قابل بررسی و ارزیابی است چراکه تنها در یک حوزه ناترازی وجود ندارد و بخش‌های مختلف همچون گاز، برق، بنزین و گازوئیل با ناترازی رو به رو می‌باشند.
افزایش ظرفیت تولید و کاهش مصرف، دو رکن اساسی جبران ناترازی انرژی است

غلامرضا دهقان ناصر آبادی، عضو کمیسیون انرژی مجلس دوازدهم و نماینده کوهچنار و کازرون در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح راهکارهای جبران ناترازی انرژی پرداخت و بیان داشت: جبران ناترازی انرژی در کشور از زاویه‌های مختلف قابل بررسی و ارزیابی است چراکه تنها در یک حوزه ناترازی وجود ندارد و بخش‌های مختلف همچون گاز، برق، بنزین و گازوئیل با ناترازی رو به رو می‌باشند. جبران ناترازی هریک از بخش‌های مذکور سازوکار مشخصی دارد و می‌بایست دردستورکار قرار گیرد. 
وی افزود: به منظور جبران ناترازی گاز می‌بایست در گام نخست به صنایع بالادستی توجه بداریم و ظرفیت افزایش تولید را فراهم کنیم. این مهم با شناسایی منابع جدید قابل تحقق خواهد بود. 
عضو کمیسیون انرژی مجلس دوازدهم تصریح کرد: درگام دوم ضرورت دارد تا مدیریت میادین موجود گاز کشور را در دستورکار قراردهیم و نهایت برداشت را داشته باشیم. امروز میدان گازی عسلویه با افت فشار مواجه شده که می‌بایست به منظور جبران آن تدابیر لازم را اتخاذ کنیم و میدان را به حالت اولیه برگردانیم. 
دهقان ناصر آبادی همچنین خاطرنشان کرد: بهینه‌سازی مصرف سوخت اهمیت فراوانی دارد و می‌بایست بکوشیم تا تدابیر و سیاست‌های لازم در این باره اتخاذ شود. امروز بسیاری از مصارف بیش‌تر از میزان استاندارد است و نیازمند بهینه‌سازی می‌باشد. 
نماینده کوهچنار و کازرون در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: با کمال تأسف باید عنوان بداریم که امروز کارآیی نیروگاه‌های کشور کمتر از ۴۰ درصد می‌باشد و چنین روندی بسیار نامناسب و نیازمند بازنگری در سیاست‌ها و ساماندهی است. 
او یادآور شد: در حوزه بنزین نیز ناترازی‌های فراوانی وجود دارد که می‌‌بایست با ایجاد پالایشگاه‌های جدید، ظرفیت تولید را افزایش دهیم. همچنین باید بکوشیم تا بهینه سازی در دستورکار قرار گیرد. متاسفانه به موجب تولید خودروهای کم کیفیت داخلی، مصرف سوخت بسیار بالاست و باید تلاش کنیم تا میزان مصرف سوخت خودروها به سطوح استاندارد برسد و خودروهای با کیفیت و کم مصرف وارد کشور شود. به موجب این امر رقابت در بازار خودرو ایجاد و ناوگان حمل و نقل نیز به روز رسانی خواهد شد.
نماینده کوهچنار و کازرون در مجلس اضافه کرد: باید به استانداردهای روز دنیا نزدیک شویم و جبران ناترازی گازوئیل را نیز در دستورکار قرار دهیم. امروز بیش‌تر ماشین آلات و ناوگان‌های حمل و نقل شهری از رده خارج شده و مصرف بسیار چشم‌گیری دارند. بنابراین به روزرسانی ماشین آلات و ناوگان‌های حمل و نقل شهری نیز اهمیت فراوانی دارد. 
وی درخصوص راهکارهای جبران ناترازی در حوزه برق نیز بیان کرد: جبران ناترازی برق نیز مطابق سایر بخش‌ها است و تفاوتی ندارد. افزایش ظرفیت تولید و کاهش مصرف دو رکن اساسی است و می‌بایست بکوشیم تا متناسب با توسعه صنایع مختلف حرکت کنیم. متاسفانه طی سال‌های اخیر متناسب با توسعه صنایع، افزایش تولید نداشتیم و ناترازی برق را رقم زده‌ایم. در حقیقت عدم توازن میان تولید و مصرف موجب شکل‌گیری ناترازی در حوزه برق شده و باید این ناترازی جبران گردد و به توازن برسد. همچنین باید در مسیر بهینه‌سازی سوخت اقدامات عملی انجام دهیم و میزان مصرف وسایل و ابزارهای برقی را کاهش دهیم. امروز نیازمند افزایش تولید، به روزرسانی ناوگان‌ها و ماشین آلات و کاهش مصرف تجهیزات و ابزارهای موجود می‌باشیم تا ناترازی جبران شود و بهینه‌سازی مصرف عملیاتی گردد. 

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.