افزایش صددرصدی مبادلات تجاری ایران و ارمنستان - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 76081
  پرینتخانه » اقتصادی, بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۶:۲۱ |
توسعه همکاری تهران و ایروان از نگاه رسانه‌های خارجی بررسی شد

افزایش صددرصدی مبادلات تجاری ایران و ارمنستان

اویل پرایس یکی از رسانه‌ های معتبر حوزه نفت و انرژی در گزارش اخیر خود به توسعه فعالیت‌های انرژی ایران پرداخته است، اویل پرایس دراین گزارش آورده است: «ایران و ارمنستان توافق کرده‌اند که میزان گاز طبیعی را که ایران به ارمنستان می‌فروشد دو برابر کنند و قرارداد تجارت گاز خود را تا سال 2030 تمدید کنند.
افزایش صددرصدی مبادلات تجاری ایران و ارمنستان

اویل پرایس یکی از رسانه‌ های معتبر حوزه نفت و انرژی در گزارش اخیر خود به توسعه فعالیت‌های انرژی ایران پرداخته است، اویل پرایس دراین گزارش آورده است: «ایران و ارمنستان توافق کرده‌اند که میزان گاز طبیعی را که ایران به ارمنستان می‌فروشد دو برابر کنند و قرارداد تجارت گاز خود را تا سال ۲۰۳۰ تمدید کنند.
در حال حاضر ارمنستان سالانه حدود ۳۶۵ میلیون مترمکعب گاز طبیعی از ایران وارد می‌کند. اکنون ایران روزانه یک‌میلیون مترمکعب گاز به ارمنستان صادر می‌کند که بر اساس تفاهم‌نامه جدید دو برابر خواهد شد.»
به گفته اویل پرایس، ایران و ارمنستان، مبادله انرژی را بر اساس توافق‌نامه مبادله گاز در برابر برق در سال ۲۰۰۶ انجام داده و ارمنستان در ازای سه کیلووات ساعت برق تولیدشده توسط نیروگاه‌های حرارتی ارمنستان، یک مترمکعب گاز از ایران دریافت می‌کند.افزایش واردات گاز با افزایش ظرفیت ارمنستان برای تولید برق امکان‌پذیر شده است. یک نیروگاه حرارتی جدید ساخته‌شده توسط شرکت ایتالیایی رنکو در سال ۲۰۲۱ به‌صورت آنلاین عرضه شد و می‌تواند مکمل تأمین‌کننده دیگر یعنی نیروگاه حرارتی دولتی ایروان باشد.
حتی باوجود واردات اخیر از ایران، روسیه تأمین‌کننده اصلی گاز ارمنستان باقی خواهد ماند. ارمنستان سالانه بیش از ۲ میلیارد مترمکعب گاز روسیه را با پرداخت ۱۶۵ دلار به ازای هر هزار مترمکعب گاز خریداری می‌کند. قیمت گاز روسیه در سال ۲۰۱۹ به میزان۱۵ دلار در هر هزار مترمکعب افزایش یافت و این قیمت بدون تغییر باقی ماند.
در ماه آوریل، ارمنستان شروع به پرداخت هزینه گاز روسیه به روبل کرد، اگرچه این نرخ همچنان به قیمت دلار وابسته است. حتی در شرایطی که بازارهای جهانی گاز طبیعی در آشفتگی قرار دارند، عرضه نفت تحت تأثیر قرار نگرفته است، روسیه بسیاری از مشتریان اروپایی را قطع کرده و قیمت‌ها به‌شدت در نوسان است. در سال ۲۰۲۱، ارمنستان ۴۱۴ میلیون دلار برای گاز خود به روسیه پرداخت کرد.
گاز روسیه همچنان ارزان‌تر از ایران است. مسئله این است که روسیه برای آن پول می‌خواهد، اما ایران موافقت می‌کند که به ازای آن برق دریافت کرده و مشکلات برق خود را سامان دهد؛ برق در حال حاضر از طریق دو خط برق به ایران تأمین می‌شود، اما ساخت سومین خط فشارقوی مدت‌ها به تعویق افتاده و اکنون قرار است تا پایان سال ۲۰۲۳ تکمیل شود.
در ماه‌می میلادی سال جاری، هاکوب واردانیان، معاون اداره ارضی و زیرساخت‌های وزارت کشور ارمنستان گفته است:«ارمنستان پس از تکمیل ساخت طولانی‌مدت سومین خط انتقال برق که آن را به ایران متصل می‌کند، قادر خواهد بود تا ۱.۸ میلیارد مترمکعب گاز ایران را وارد کند». 
افزایش واردات گاز از ایران با فرصت شناسی دولت سیزدهم در زمان مناسبی رخ می‌دهد و سعی بر این است که ایران بتواند با صادرات گاز خود نقش استراتژیک در منطقه داشته باشد.
به گفته اویل پرایس، «ایران به شریک نزدیک‌تر ارمنستان در منطقه تبدیل‌شده است و به‌طور مرتب به آذربایجان در مورد هرگونه تلاش برای کنترل هر منطقه ارمنستان هشدار می‌دهد. در ماه اکتبر، ایران کنسولگری را در شهر جنوبی کاپان افتتاح کرد و درواقع پرچم خود را در پرتنش‌ترین منطقه نصب کرد و این عوامل باعث توسعه فعالیت‌های اقتصادی دو کشور شد.»
به گفته سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران مبادلات تجاری دو کشور در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل ۴۳ درصد افزایش‌یافته است و دو طرف به دنبال افزایش حجم مبادلات سالانه به ۳ میلیارد دلار هستند. 
به گفته اویل پرایس مقامات ارمنستان از طرف ایرانی خواسته‌اند تا در پروژه‌های راه‌سازی در سیونیک مشارکت کنند و با همکاران ایرانی در مورد ساخت یک تونل چهار کیلومتری در زیر گردنه کوهستانی در جاده منتهی به مرز با ایران گفت وگو کرده‌اند، جاده فعلی از یک گردنه ۲۵۰۰ متری عبور می‌کند که اغلب در زمستان به دلیل آب‌وهوای سرد شدید بسته می‌شود.
به گزارش «رسالت» با ساخت جاده در استان سیونیک ارمنستان راه مبادلاتی ایران با شمال به‌شدت تسهیل  شده و در آینده می‌توان شاهد فعالیت‌های بیشتری در زمینه ترانزیت بود که می‌تواند امنیت، آرامش و توسعه اقتصادی را  برای منطقه فراهم کند. 

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.