افزایش تقاضا عامل حباب سکه - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 66963
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۶:۵۶ |
«رسالت» به بررسی افزایش قیمت طلا و سکه می‌پردازد

افزایش تقاضا عامل حباب سکه

مورخ روز دوشنبه، نهم خردادماه ۱۴۰۱ بازار طلا، دلار و سکه با نوساناتی همراه شد. دراین راستا قیمت دلار با اندکی افزایش نسبت به‌روز کاری گذشته، ۲۵۹۳۹ تومان ثبت شد.  علاوه بر دلار، در بازار طلا و سکه نیز نوساناتی وجود داشت و بر اساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر تهران، قیمت طلا دچار افزایش و تا سقف یک‌میلیون و ۴۱۶ هزار تومان معامله شد. 
افزایش تقاضا عامل حباب سکه

گروه اقتصادی 
مورخ روز دوشنبه، نهم خردادماه ۱۴۰۱ بازار طلا، دلار و سکه با نوساناتی همراه شد. دراین راستا قیمت دلار با اندکی افزایش نسبت به‌روز کاری گذشته، ۲۵۹۳۹ تومان ثبت شد.  علاوه بر دلار، در بازار طلا و سکه نیز نوساناتی وجود داشت و بر اساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر تهران، قیمت طلا دچار افزایش و تا سقف یک‌میلیون و ۴۱۶ هزار تومان معامله شد. 
قیمت سکه طرح جدید اکنون نیز روند افزایشی دارد و ۱۴ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان ثبت‌شده است. قیمت سکه طرح قدیم نیز در لحظه تنظیم این خبر صعودی است و با نرخ ۱۴ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان معامله می‌شود. نرخ اونس جهانی به قیمت ۱۸۵۹/۹۵ دلار معامله و حاکی از افزایش نرخ است. مطابق تحلیل دبیر هیئت‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران از وضعیت هفته گذشته بازار سکه و طلای داخلی، علی‌رغم این‌که از اواسط هفته به بعد میزان تقاضای شدت گرفته در بازار از اوج خود فاصله گرفت اما سبب کاهش قیمت‌ سکه و طلا نشد؛ این در حالیست که اونس جهانی طلا این هفته ۱۲ دلار افزایش‌یافته اما نرخ ارز نوسانات کاهشی ۳۰۰ تومانی را تجربه کرده است. طی هفته‌ای که گذشت نوسان قیمت‌ها در بازار اونس جهانی طلا در محدوده سه دلار بود و تا روز گذشته به ۱۸۴۶ دلار رسید اما در حال حاضر«جمعه» این میزان به افزایش ۱۲ دلاری رسید. از سوی دیگر اما نوسان نرخ ارز در بازار داخلی کاسته شد و کاهش  ۳۰۰ تومانی نرخ ارز در این هفته دیده شد.
دبیر هیئت‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: همان‌طور که شاهد بودیم، میزان تقاضا در بازار سکه و طلا نیز از عید فطر به بعد، روندی افزایشی داشت که منجر به ایجاد التهاب قیمت در بازار شده و قیمت‌ سکه و طلا را در مسیر افزایش قرار داد که علت آن علاوه بر نوساناتی که بیشتر افزایشی است،  بازار اونس جهانی و نوسان نرخ ارز در بازارهای داخلی بود. ضمن این‌که نگرانی مردم از ادامه‌دار شدن روند افزایش بیشتر قیمت‌ها نیز بر این بازار تأثیرگذار بود.  
   نیم‌سکه و ربع‌سکه در کانال ۷ و ۵ میلیون تومان
فعالان و تحلیلگران بازار سکه و ارز بر این باورند که مطابق افزایش نرخ هفته گذشته، در هفته جاری نیز شاهد افزایش قیمت خواهیم بود. طی هفته گذشته، سکه تمام با افزایش ۱۴۰ هزارتومانی نسبت به ابتدای هفته به ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. سکه‌های طرح قدیم نیز با افزایش ۱۲۰ هزارتومانی در آخرین معاملات پایانی هفته به ۱۳ میلیون و ۹۳۰ هزار تومان رسیدند. نیم‌سکه و ربع‌سکه نیز در یک هفته اخیر به ترتیب افزایش ۹۰ هزارتومانی و ۸۰ هزارتومانی داشتند.در پایان هفته گذشته نیم‌سکه ۸ میلیون تومان و ربع‌سکه ۵میلیون تومان معامله شد. سکه‌های گرمی بانک مرکزی نیز با افزایش ۳۰ هزارتومانی نسبت به ابتدای هفته در پایان هفته دو میلیون و ۸۱۰ هزار تومان تعیین قیمت شدند. حباب سکه نیز در حال حاضر در محدوده ۸۵۰ هزار تومان قرار دارد.
 دلیل حباب بازار سکه چیست؟
یک کارشناس بازار طلا و سکه بابیان این‌که افزایش تقاضا منجربه افزایش حباب سکه شده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود روند قیمت طلا و سکه در روزهای آینده افزایشی باشد. وی دلیل حباب بازار سکه را افزایش تقاضا و نبود عرضه دانست و اظهار داشت: توجه به این‌که مدت‌هاست قیمت طلا تثبیت نشده و وقفه‌ای که در مذاکرات ایجادشده و خبرهایی که حول محور روسیه و کمبود گندم منتشرشده است، تقاضا برای ذخیره طلا در بازارهای جهانی افزایش‌یافته است.
 همین موضوع منجر به تغییراتی در انس جهانی طلا شده به‌نحوی‌که دریکی ،دو ماه گذشته هر انس طلا به ۰۶۰/۲دلار نیز رسید. از طرفی دیگر زمانی که با نوسانات قیمت طلا و سکه به‌ویژه با روند افزایشی در بازار مواجه می‌شویم، تقاضا برای خرید افزایش می‌یابد. با افزایش تقاضا درحالی‌که عرضه کم است، حباب ایجاد می‌شود. علت اصلی افزایش حباب سکه در بازار ایران افزایش تقاضا و کاهش عرضه است.
«رسالت» در بررسی بیشتر این موضوع به گفت‌وگو با محمد کشتی آرای، نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران پرداخت. 
 کنترل ارز موجب تعدیل بازار طلا و سکه خواهد شد
وی ضمن بیان این‌که نمی‌توان بازار آینده را پیش‌بینی کرد، گفت: از صبح روز دوشنبه مورخ ۹ خردادماه ۱۴۰۱ قیمت جهانی طلا حدود ۳ دلار افزایش یافت. تغییرات قیمت ارز درکنار افزایش تقاضا در بازار موجب شد تا قیمت طلا و سکه با افزایش چشمگیر همراه باشد. 
او بابیان این‌که به دلیل نوسانات بسیار بازار طلا و سکه، پیش‌بینی برای ساعات آینده نیز ممکن نیست، تصریح کرد: این روزها با توجه به اتفاقات و مذاکرات سیاسی بین‌المللی و داخلی، قیمت ارز سیر صعودی داشته و بر بازار سکه و طلا نیز تأثیر خود را اعمال کرده است. کشتی آرای اضافه کرد: قیمت سکه به بیش از ۱۵ میلیون تومان رسیده است. بی‌شک این رقم یک رکورد جدید و طی یک‌ساله گذشته چنین نرخی ثبت‌نشده بود.
 نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران همچنین خاطرنشان کرد: سیاست بانک مرکزی و دولت بر این است که قیمت ارز کنترل شود زیرا  با بالا رفتن نرخ ارز همه بازارها تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و کالاهای دیگر نیز گران خواهد شد. بنابراین نکته قابل‌توجه این است که کنترل ارز در شرایط کنونی می‌‌تواند قیمت طلا و سکه را تعدیل کند. 

|
برچسب ها
, ,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.