اعتیاد بورس به ریزش! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 44024
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۶:۵۹ |
شاخص بورس به پایین‌ترین سطح خود در یک‌سال اخیر رسید

اعتیاد بورس به ریزش!

تداوم روند نزولی شاخص بورس همچنان ادامه دارد و ظاهرا نمی‌خواهد از مدار نزولی خارج شود، به‌طوری‌که شاخص کل بورس در ادامه روند نزولی روزهای گذشته، در شروع معاملات دیروز با بیش از ۱۰ واحد سقوط به  یک میلیون و ۱۱۷ هزار واحد رسید که از یک‌سال گذشته تاکنون در پایین‌ترین سطح خود قرار گرفت.  شاخص کل هموزن هم با بیش‌از ۱۵۰۰ واحد افت به ۳۹۰ هزار واحد رسید.
اعتیاد بورس به ریزش!

نفیسه امامی 
تداوم روند نزولی شاخص بورس همچنان ادامه دارد و ظاهرا نمی‌خواهد از مدار نزولی خارج شود، به‌طوری‌که شاخص کل بورس در ادامه روند نزولی روزهای گذشته، در شروع معاملات دیروز با بیش از ۱۰ واحد سقوط به  یک میلیون و ۱۱۷ هزار واحد رسید که از یک‌سال گذشته تاکنون در پایین‌ترین سطح خود قرار گرفت.  شاخص کل هموزن هم با بیش‌از ۱۵۰۰ واحد افت به ۳۹۰ هزار واحد رسید.
 شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات روز شنبه اول خرداد ۱۴۰۰ نیز با افت ۲۷ هزار و ۵۹۱ واحدی به یک‌میلیون و ۱۲۷ هزار و ۲۵۳ واحد رسیده بود که دومین روز خرداد را هم با افت مجدد به پایان رساند.
طی ماه‌های اخیر مسئولان بازار سرمایه برای احیای بازار تلاش زیادی انجام دادند و شورای عالی بورس هم مصوباتی را اجرایی کرد؛ از تغییر دامنه نوسان نامتقارن (منفی ۳ و مثبت ۶) تا مثبت و منفی ۵ و تزریق یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه تا تصویب بسته پیشنهادی سازمان بورس جهت حمایت از بازار سرمایه در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، اما هیچ‌کدام از این اقدامات نتوانستند به وضعیت بازار کمک کنند. 
بازار سرمایه که ماه‌های متوالی است در فضای ریزشی به سر می‌برد، حالا از کمبود نقدینگی در رنج است. ضمن این‌که در انتظار نوساناتی است که احتمال دارد در پی مذاکرات احیای برجام اتفاق بیفتد و نتیجه مستقیم آن در نرخ ارز و کاهش یا افزایش آن نمود پیدا  ‌کند. 
کارشناسان معتقدند بازار سرمایه نیازمند رفع ابهاماتی است که در آن ایجادشده و نسخه‌هایی که از سوی دولت و سازمان بورس برای آن پیچیده شده است نتوانسته بیشتر از جمع‌شدن چند صف فروش کمک بیشتری به بازار داشته باشد. باوجود راهکارهای اخیر، اعتماد و ثبات به بازار بازنگشت و ما همچنان با افت شاخص و قرمزپوشی بیشتر سهام روبه‌رو هستیم. 
شرایط فعلی بازار تحلیل‌پذیر نیست و بیشتر تابع تصمیمات مسئولان دولتی است که هرچند به‌دنبال ایجاد ثبات و پایداری در آن هستند اما تاکنون تصمیمات آن‌ها نتیجه عکس دربرداشته است.  
مشکل بازار با گفتاردرمانی رفع نمی‌شود 
مهدی سوری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «رسالت» درباره ریزش‌های مجدد شاخص بورس گفت: مهم‌ترین عاملی که اکنون بازار را تحت‌تأثیر قرار داده، هم‌افزایی میان روند منفی و ریزشی بورس و شتاب پیدا کردن میل سهامداران به خروج است. سهامداران با افت بازار، ترس و بی‌اعتمادی بیشتری پیدا می‌کنند و تمایل به خروج نشان می‌دهند. رشدهای مقطعی و کوتاه‌مدتی که در اثر حمایت مستقیم رخ می‌دهد، باعث می‌شود سرمایه‌داران در خروج از بازار کمی تعلل کنند تا شاید با قیمت بالاتری بتوانند سهام خود را به فروش برسانند. 
وی ادامه داد: اکنون بازگشایی نمادها بعد از مجامع و بدون دامنه نوسان با افت قیمت زیادی همراه خواهد بود. در این شرایط به‌جای آن‌که جذابیت قیمتی برای بازار ایجاد شود، ترس سهامداران بیشتر می‌شود. به‌جای آن‌که منابع حمایتی به‌صورت پراکنده برای جمع شدن صف‌های فروش، نقدشوندگی سهام و یا جبران زیان سهامداران خرد به هدر بروند، باید تجمیع شوند تا پشتوانه انتشار اوراق تبعی با قیمت ثابت یک ریال باشند. این اوراق می‌توانند ترس سهامداران را از بین ببرد. 
سوری اضافه کرد: اگر چنین اقدامات مثبتی انجام بگیرد، بازار مستعد رسیدن به شرایط پایدار است، چون امروز نسبت به یک‌سال گذشته در سطح ارزندگی بالاتری قرار دارد، اما مادامی‌که ترس و دلزدگی سهامداران وجود داشته باشد، ارزندگی نمی‌تواند محرک خیلی قوی برای خرید محسوب گردد. 
وی با اشاره به مصوبات جلسه سران قوا و ارائه بسته پیشنهادی برای رونق بازار گفت: مشکل بازار با گفتاردرمانی رفع نمی‌شود. زمانی‌که شاخص به‌تازگی افت کرده بود و بر روی یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار قرار داشت، بارها پیشنهاد دادیم جمع شدن سران قوا و امیددادن به بازار، می‌تواند جلوی حس رهاشدگی سهامداران را بگیرد، اما تا مدت‌ها مقامات دولتی که مردم را به حضور در بورس دعوت کرده بودند، نسبت به تحولات بازار سکوت کردند و باعث شدند حس بی‌پناهی به سهامدارانی القا شود که قبلا در بازار نبودند. 
سوری اقدامات حمایتی برای بورس را پراکنده عنوان کرد و افزود: بازار نیاز به اقدامات قوی‌تر و منسجم‌تری دارد. منابع تخصیص داده‌شده از صندوق توسعه حتی برای جمع شدن دو روز صف‌های فروش بازار کفایت نمی‌کند. ازطرفی این کار لطف نیست، بلکه تعهد است که دیر هم انجام شده است. ازسوی دیگر سایر منابع صندوق توسعه اگر به‌جای ذخیره ارزی در بازار سرمایه تزریق می‌شد، با ادعاهای دولت سازگاری بیشتری داشت. چطور به مردم گفته می‌شود دلار جای مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست و بورس محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری است، ولی منابع در حساب‌های ارزی ذخیره می‌شود. 
وی بابیان این‌که دولت همواره در بازار سرمایه به‌عنوان فروشنده ظاهر شده است، گفت: هر بازاری که فروشنده پرقدرتی داشته باشد، از تعادل خارج می‌شود. بازار نیازمند منابع صندوق توسعه نیست، فقط دولت همان پول‌هایی که از بازار خارج کرد را بازگرداند. شعار حمایت از بازار سرمایه و سپس عرضه شرکت‌های دولتی نشان داد که معنی حمایت را متوجه نمی‌شویم، زیرا عرضه شرکت‌های دولتی باعث شد بازار به این شرایط گرفتار شود. با تداوم رفتار غلط گذشته نمی‌توان نتیجه درستی را کسب کرد. 
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: اکنون برای این‌که وضعیت بورس تبدیل به بحران اجتماعی نشود باید اقدامات عاجلی از سوی بالاترین مسئولان نظام صورت بگیرد. اگر در بازار سرمایه ابعاد بحرانی مانند گران شدن قیمت بنزین ایجاد نشد، به دلیل این است که جامعه بورس محجوب است و می‌داند هرگونه اغتشاش ضربه اصلی را به پرتفوی آن‌ها وارد می‌کند. بسیاری از کشورها سعی می‌کنند مردم را ترغیب به ورود در بازار سرمایه کنند برای این‌که ازنظر اجتماعی رفتارهای هیجانی آن‌ها را کنترل نمایند. 
وی با تأکید بر این‌که اکنون شرایط برای حمایت از بازار سرمایه مهیاست، گفت: بازارهای موازی به‌غیراز رمزارزها، جذابیت زیادی ندارند و اوراق درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی دوباره برای مردم جذاب شده‌اند. افق تولید، صادرات و تجارت هم با توجه به مذاکرات بین‌المللی رو به بهبود است. 
سوری روند نزولی را تا زمانی که اقدام مؤثر در بازار انجام نشود، ادامه‌دار عنوان کرد و گفت: اکنون بیشتر افرادی که با دعوت دولت وارد شدند با هر قیمتی می‌خواهند از بورس خارج شوند، اما بازار با کار کارشناسی می‌تواند به‌سرعت بازگردد. این شرایط را می‌توان با ۲۰ هزار میلیارد تومان تخصیص منابع درست و کارشناسی طی دو روز جمع کرد چون باید اطمینان بخشی انجام بگیرد. 
 تزریق پول با هدف حمایت از سهم‌های بزرگ 
علیرضا کدیور دیگر کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «رسالت»، وجود ابهام در بازار را یکی از دلایل مهم در افت اخیر شاخص بورس دانست و افزود: عدم نداشتن آینده روشن از مذاکرات برجام باعث شده نرخ ارز در نوسان قرار بگیرد. ضمن‌این‌که رفتارهای هیجانی سرمایه‌گذاران حقیقی و تشکیل صف‌های فروش باعث شده است بازار با افت مواجه گردد. 
وی ادامه داد: همه فعالان اقتصادی ازجمله سهامداران بورس نمی‌دانند آیا مذاکرات در جهت احیای برجام به نتیجه می‌رسد یا خیر؟اگر برجام احیا شود ما با افت نرخ ارز مواجه می‌شویم، اما اگر این قطعیت شکل بگیرد که مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید، رشدی را در نرخ ارز خواهیم داشت. 
کدیور تصریح کرد: اکنون در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که امکان افت یا رشد نرخ ارز وجود دارد و چون احتمال ایجاد گشایش در مذاکرات وجود دارد، بازار نسبت به آن شرایط واکنش نشان می‌دهد.
وی با انتقاد از فروش هیجانی سهامداران خرد بیان کرد: رفتار هیجانی سرمایه‌گذاران باعث شده به مال خودشان آتش بزنند و اقدام به فروش سهامشان کنند. این کار باعث تسری جو منفی در بازار شده است. بعضی از سهامداران بدون دلیل اقدام به فروش سهامشان کرده‌اند و صف‌های فروش ایجاد می‌کنند. در پی هجوم سهامداران نقدینگی در بازار وجود ندارد که جلوی آن‌ها را بگیرد درنتیجه چنین شرایطی ایجاد می‌شود. 
کدیور در پایان اظهار کرد: پول‌هایی از صندوق توسعه ملی به بازار تزریق می‌شود که صرف حمایت از سهم‌های بزرگ بازار می‌شود و نمی‌تواند منجر به نتیجه‌ای شود که موردنظر مدیران بورس است. تا زمانی که فقط از چند سهم بزرگ حمایت شود و چند صف فروش جمع گردد، هیچ اتفاق مثبتی برای بازار رخ نخواهد داد. ​​​​​​​

نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.