اصلاح قانون انتخابات‌باید هرچه سریع‌تر‌ انجام شود - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 26798
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۸:۱۲ |
علیرضا بیگی، عضو کمیسیون‌امور داخلی کشور و شوراها در مجلس:

اصلاح قانون انتخابات‌باید هرچه سریع‌تر‌ انجام شود

احمد علیرضا بیگی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در مورد اصلاح قانون انتخابات برای انتخابات 1400 به« رسالت» گفت: دولت لایحه‌ای را تحت عنوان قانون جامع انتخابات به مجلس آورده است. اما باتوجه به اصلاحات مورد نیاز آن به نظر می‌رسد نمی‌توان اصلاحات مورد نظر را برای قانون جامع انتخابات به نتیجه رساند.
اصلاح قانون انتخابات‌باید هرچه سریع‌تر‌ انجام شود

حانیه مسجودی 
احمد علیرضا بیگی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در مورد اصلاح قانون انتخابات برای انتخابات ۱۴۰۰ به« رسالت» گفت: دولت لایحه‌ای را تحت عنوان قانون جامع انتخابات به مجلس آورده است. اما باتوجه به اصلاحات مورد نیاز آن به نظر می‌رسد نمی‌توان اصلاحات مورد نظر را برای قانون جامع انتخابات به نتیجه رساند. به ناچار در موضوعاتی که اکنون با مشکل مواجه هستیم، مانند سختی‌هایی که در مراحل مختلف انتخابات وجود دارد و باید بر روی آن متمرکز شویم.
 وی افزود: باید تلاش کرد تا مصیبتی که مجلس گذشته به آن دچار شد، مانند پیگیری قانون انتخابات با اهداف سیاسی و مهندسی کردن نتیجه انتخابات، دچار نشویم. هرچقدر زودتر بتوان این قانون را به نتیجه رساند به نفع کشور است. اما اصلاح آنچه که دولت تحت عنوان«قانون جامع انتخابات» به مجلس آورده است، به این سادگی‌ها ممکن نیست. چراکه ما کمتر از یک‌سال تا انتخابات فرصت داریم.
 علیرضا بیگی تصریح کرد: با این حال اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری به انتخابات سال آتی خواهد رسید، اما اصلاح کلیت قانون جامع انتخابات برای انتخابات ریاست جمهوری و شوراها، آن طور که مورد نظر دولت است و برای آن لایحه آورده  به این سادگی امکان پذیر نیست.
وی معتقد است بخش‌هایی که در مورد قانون انتخابات شوراها، شرایط انتخاب شوندگان و تعیین صلاحیت آن‌ها وجود دارد را می‌توان برای تسهیل کار مجریان تعیین تکلیف کرد.
 این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس همچنین ضمن اشاره به اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید کرد که این قانون در فرصت باقی مانده باید طوری اصلاح شود که حافظ آبرو جمهوری اسلامی ایران باشد. وی در تشریح مشکلات موجود این قانون، خاطرنشان کرد: ‌مشکلی که امروز در مورد انتخابات شورا، ریاست جمهوری و همینطور مجلس حس می‌کنیم انبوه متقاضیان شرکت‌کننده است، چراکه به تبع آن شورای نگهبان فرصت لازم را برای بررسی و ارزیابی و تعیین صلاحیت ندارد. مسئله نخست این است که ما نمی‌توانیم شرکت‌کنندگان را محدود کنیم چرا که باید در قانون اساسی دست ببریم و مشخص کنیم چه افرادی نمی‌توانند برای ریاست جمهوری شرکت کنند. علیرضا بیگی گفت: از آنجا که قانون اساسی حضور افراد  را برای ریاست‌جمهوری گسترده در نظر گرفته است، لزوما باید در قانون ریاست‌جمهوری در این بخش تغییراتی انجام دهیم تا شورای نگهبان بتواند افرادی که ثبت نام کردند را با فرصت کافی ارزیابی و تعیین صلاحیت‌شان را انجام دهد.
وی ابراز کرد: تلاش بر این است که موضوع تعیین صلاحیت برای شوراها و ریاست‌جمهوری با فرصت کافی انجام شود، البته انتخابات شورا به شورای نگهبان مربوط نیست و تعیین صلاحیت آن سازوکار جداگانه دارد اما باید هرچه زودتر این اصلاحیه برای انتخابات ریاست‌جمهوری انجام شود. به طوری که ثبت‌نام زودتر صورت گیرد تا فرصت بیشتری برای شورای نگهبان وجود داشته باشد. این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس خاطرنشان کرد: به این ترتیب موادی از قانون انتخابات شوراها و ریاست جمهوری اصلاح می‌شود تا بتوانیم برای انتخابات پیش‌رو از آن‌ها استفاده کنیم. اما اگر بخواهیم تغییرات اساسی در آن رخ دهد بخشی از آن نیازمند تغییر در قانون اساسی است که سازوکار جداگانه‌ای دارد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.