اصلاح ساختارهای اقتصادی مسئله مهم کشور است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 104145
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۶:۲۳ |
سیاوش غیبی پور،کارشناس مسائل اقتصادی:

اصلاح ساختارهای اقتصادی مسئله مهم کشور است

سیاوش غیبی پور، تحلیلگر و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح راهکارهای موردنیاز برای کنترل تورم و بهبود شرایط اقتصادی مردم پرداخت و دراین‌باره بیان داشت: ثبات تورم و اصلاح نظام ارزی دو اولویت مهم اقتصاد در شرایط حال حاضر است.
اصلاح ساختارهای اقتصادی مسئله مهم کشور است

سیاوش غیبی پور، تحلیلگر و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح راهکارهای موردنیاز برای کنترل تورم و بهبود شرایط اقتصادی مردم پرداخت و دراین‌باره بیان داشت: ثبات تورم و اصلاح نظام ارزی دو اولویت مهم اقتصاد در شرایط حال حاضر است. اگرچه این دو مؤلفه، دو اولویت اصلی اقتصادی می‌باشند اما دو مسیر متفاوت را طی می‌کنند و نیازمند به‌کارگیری سیاست‌های منحصربه‌فرد و  اقدامات مجزا می‌باشند. مفهوم از اصلاحات ارزی این است که شرایط تخصیص برای بسیاری از کالاها اصلاح شود. صرف‌نظر از کالاهای اساسی اگر بخواهیم مسیر ارز را از مبادله خارج و به سمت قیمت ارز در بازار هدایت شود، شوک قیمتی ایجاد خواهد شد و بی‌شک شوک قیمتی موجب تورم خواهد شد. وی بابیان اینکه بکوشیم تا متغیرهای پولی و مالی آسیب نبینند، افزود: مادامی‌که تورم شکل گیرد، ابتدا در موا‌د اولیه وارداتی و سپس در محصول نهایی خود را نمایان خواهد کرد و طی بازه
 ۶ ماهه بر اقتصاد کشور فراگیر خواهد شد. چنانچه دولت تنها درصدد کنترل تورم باشد، دیگر قادر به اصلاحات ارزی نخواهد بود. براین اساس می‌توان عنوان داشت که دو اولویت حال حاضر اقتصاد، دو مطالبه متفاوت است. درچنین شرایطی مطلوب این است که نقطه بهینه پیدا شود و مسیری برای اصلاح نرخ ارز اتخاذ شود که کمترین آسیب به متغیرهای پولی و مالی وارد شود. غیبی پور بابیان اینکه در علم اقتصاد تورم به دو شکل انتظاری و واقعی است، تصریح کرد: یکی از اولویت‌های اقتصاد این است که مسیر رانت ارز از بین برده شود و توأمان با این روند بکوشیم تا تورم دچار شوک و حباب نشود. باید بپذیریم که در علم اقتصاد تورم به هرصورت ایجاد خواهد شد و نمی‌توان مانع از شکل‌گیری آن شد و باید کوشید تا فزاینده نشود. کارشناس مسائل اقتصادی همچنین خاطرنشان کرد: برخی دولت‌ها به سبب عمر ۴ ساله ابتدایی خود به دنبال اصلاحات اساسی نمی‌روند و تنها می‌کوشند تا ثبات شکل گیرد. این نوعی از سیاست اقتصادی است که در آن ثبات بازار هرچند مقطعی اهمیت دارد؛ به‌عنوان‌مثال اکنون نرخ ارز و سوخت دارای ثبات است اما غیرواقعی است و حقیقی نمی‌باشد. چنین رویکردی موجب آرامش بازار خواهد داشت اما در درازمدت بازار را کنترل نخواهد کرد. وی با اشاره به‌ضرورت اصلاح ساختارهای اقتصادی متذکر شد: امروز مهم‌ترین اولویت‌های اقتصاد، اولویت‌های ساختاری است. چنانچه درصدد اصلاحات ساختاری می‌باشیم باید تبعات آن در کوتاه‌مدت را بپذیریم. در این فرآیند زمان اصلاح ساختارها نیز اهمیت فراوانی دارد؛ اینکه ساختارها در چه زمانی اصلاح شوند، خود نکته‌ای حائز اهمیت می‌باشد. 
او یادآور شد: مادامی‌که دولت‌های جدید سرکار می‌آیند، در ابتدای راه قرار می‌گیرند و همین نقطه قوتی است که بتوانند اصلاحات ساختاری را به سرانجام برسانند. در سال‌های پایانی دولت شرایط برای اصلاح ساختار مطلوب نیست و ممکن است زمینه‌ساز انتقادات بیش‌تر شود. همچنین باگذشت چندسال دیگر فرصت پذیرش اصلاح از سوی جامعه وجود ندارد. 
غیبی پور بابیان اینکه ۶ ماه نخست فعالیت دولت بهترین زمان برای تغییرات اقتصادی است، همچنین ادامه داد: در شرایط حال حاضر که آغاز راه دولت چهار‌دهم است، فرصت برای تحقق اولویت‌های اقتصادی و اصلاح ساختارها مطلوب است. گفتنی است که با شروع کار دولت و وزیر اقتصاد، فرصتی ۶ ماهه پیش‌روی تیم اقتصادی دولت قرار خواهد گرفت که بهترین زمان برای تبیین سیاست‌ها و اقدامات عملی است. باگذشت ۶ ماه، پذیرش اجتماعی از دست خواهد رفت. 
وی در پایان این گفت‌وگو با تأکید بر لزوم بهره‌گیری از نظرات کارشناسی بیان داشت: اکنون فرصت بسیارمناسبی برای اصلاح ساختارهای اقتصادی است. تحقق این مهم نیازمند بحث‌های کارشناسی است و نظرات افراد توانمند است.

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.