اصفهان نصف جهان؛ شهری تاریخی در ایران زمین - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 82792
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳ |

اصفهان نصف جهان؛ شهری تاریخی در ایران زمین

اصفهان از گذشته های بسیار دور توانسته است لقب نصف جهان را به خود بگیرد و از این جهت در کل دنیا معروف شود به دلیل داشتن بیشتر از ۶ هزار اثر تاریخی که قدمت چند صد ساله و حتی 2 هزار ساله دارد این شهر به یکی از مناطق بکر طبیعی و تاریخی تبدیل شده است که با گرفتن لقب نصف جهان نظر خیلی ها را به خود جذب کرده است.
اصفهان نصف جهان؛ شهری تاریخی در ایران زمین

اصفهان از گذشته های بسیار دور توانسته است لقب نصف جهان را به خود بگیرد و از این جهت در کل دنیا معروف شود به دلیل داشتن بیشتر از ۶ هزار اثر تاریخی که قدمت چند صد ساله و حتی ۲ هزار ساله دارد این شهر به یکی از مناطق بکر طبیعی و تاریخی تبدیل شده است که با گرفتن لقب نصف جهان نظر خیلی ها را به خود جذب کرده است.

آثار تاریخی و صنایع دستی که از قرن ها پیش در قسمت‌های مختلف این شهر دیده می شود نسل به نسل انتقال داده می شود و میراث گران‌بهای صنایع دستی هنرمندانه را در اصفهان امروزی خواهید دید و همین صنایع هم جزء جدانشدنی از شهر اصفهان شده اند.

در میان همه اینها تپه سیلک محلی برای عبادت اقوام مختلف بود که در اصفهان قرار دارد و این تپه از گل رز و سفال تشکیل شده است و قدمت آن در سال ۱۳۱۰ شمسی در پی کاوش های باستان شناسان کشف شد و به هزاران سال پیش برمی گردد.

در خرابه های این تپه اسکلت انسان و ظروف قدیمی پیدا شده است که تمامی اشیاهای ان به موزه لوور پاریس و موزه باغ فین موزه ملی ایران و موزه های دیگر که در این بنای باستانی هستند انتقال داده شد و در همین مکان ها نگهداری می شوند.

وجود سفال ها باقی مانده از زمان های گذشته نشان از زیست انسان ها در هزار سال پیش می دهد که قدمت طولانی این آثار را نشان می دهد در میدان نقش جهان که میدان بزرگ و مستطیل شکل است به وسیله بناهای به جا مانده از دوره صفوی صفوی کاملاً محصور شده است و نقش جهان پیشینه کهنی دارد و در میان میدان های تاریخی اصفهان که در دوره سلطنت شاه عباس ساخته شده اند جایگاه ویژه ای پیدا کرده است و معمولاً برای برگزاری آیین های ملی و مذهبی و برپا داشتن نماز جمعه در این میدان تجمع می شود.

بناهای تاریخی دیگری هم همچون عالی قاپو و مسجد جامع عباسی سردر قیصریه مسجد شیخ لطف الله همگی تاریخی غنی دارند و حرفها برای گفتن دارند.

در میان مساجد تاریخی اصفهان مسجد با ارزشی قرار دارد که به آن مسجد شیخ لطف‌الله گفته می‌شود این مسجد جزو زیباترین آثار تاریخی اصفهان نصف جهان به حساب می آید که تماشای آن عاری از لطف نیست و کاملا تحسین برانگیز است.

مسجد جامع اصفهان در ساختمان ها و آثار هنری دوره هایی که بعد از اسلام بوده است به یادگار مانده است و قسمتی از تحولات معماری دوره اسلامی تاریخ ایران بعد از هزاران سال را نشان می‌دهد و محراب الجایتو در این مسیر قرار دارد که شاهکار بی نظیر را به نمایش می گذارد.

مسجد امام به لحاظ بزرگی زیبایی تزئینات معماری و عظمت جز مهمترین بناهای ساخته شده در زمان صفویه است که در این شهر واقع شده است.

مسجد جامع اردستان هم جزء کهن ترین مساجد این شهر حساب می آید که ساخت این مسجد مرتبط با قرون اولیه اسلامی هست و مسجد جامع زواره در کیلومتری شمال شرقی اردستان قرار گرفته است این مسجد به صورت چهار ایوانی ساخته شده است و قدمت آن به دوره سلجوقی برمی گردد و از بناهای به جا مانده از این دوره است.

تمام نقاط گردشگری که در اصفهان وجود دارد ان را به نصف جهان تبدیل کرده است.

شما می توانید با رزرو تور اصفهان از تمام دیدنی های اصفهان بازدید کنید.

آتشکده ها و کلیسا های اصفهان

آتشکده و کلیسای تاریخی متعددی به عنوان مرکز عبادی و تاریخی در بین ادیان مختلف این شهر ساخته شده است که جز جاذبه های تاریخی اصفهان به حساب می‌آیند.

C:\Users\MoSi-KiNG\Desktop\اصفهان نصف جهان؛ شهری تاریخی در ایران زمین_files\images_1678172832_6406e2a0b5bd0.jpg

مشهورترین کلیسای تاریخی جلفا به لحاظ معماری و تزئینات شبیه کلیسای سن سور است البته به آن کلیسای وانک هم گفته می‌شود.

این شهر در زمان شاه عباس اول ساخته شد که به کلیسای بید خم معروف است آتشگاه کوهسنگی از کهن ترین و ارزشمند ترین بناهای به جا مانده از در اصفهان است که هم اکنون بقایای آن در ارتفاعات ۱۶۸۰ متری به چشم می خورد.

کاخ های تاریخی شهر زیبای اصفهان

کاخ های تاریخی که در اصفهان ساخته شده اند معماری بی نظیری دارند در میان تمامی آنها کاخ چهلستون از جمله بناهایی است که باعث شده است که اصفهان ملقب به نصف جهان شود و شهرت این شهر هر که تا حدودی مدیون این کاخ است.

عمارت تاریخی هشت بهشت از کاخ های آخرین حکمران دوره صفویه است کاخ عالی قاپو نمونه منحصر به فرد از معماری دوره صفویه است.

باغ های تاریخی اصفهان

باغهایی که بسیار باشکوه هستند ارزش بی نظیری را به اصفهان بخشیدند همواره توانسته اند نظر گردشگران و جهانگردان متعددی را به خود جلب کند در میان همه اینها باغ فین که در کاشان است و جز توابع اصفهان به حساب می‌آید از زمان صفویه به جا مانده است و به لحاظ آبرسانی و باغ آرایی اهمیت خیلی زیادی از نظر گردشگری دارد. منابع ارزشمندی را در اختیار ایرانیان قرار دادند باغ ها از بناها بسیار عظیم و گسترده ای تشکیل شده اند و تعدادی از آنها توانسته است تا به امروز پابرجا باقی بماند.

مناره های منحصر به فرد اصفهان

مناره های قدیمی با دارا بودن معماری های حیرت انگیز از جاذبه های تاریخی اصفهان و حساب می آید.

C:\Users\MoSi-KiNG\Desktop\اصفهان نصف جهان؛ شهری تاریخی در ایران زمین_files\images_1678172832_6406e2a0c8d26.jpg

در میان اینها منارجنبان نمونه یک بنای مغولی است که کاشی کاری های آن از همان دوره به جا مانده است و از جالب‌ترین نکاتی که در رابطه با منار دنبال می توان بیان کرد این است که با حرکت دادن یک مناره، مناره دیگر هم به حرکت در می اید و می‌توان گفت کل ساختمان مرتعش میشود.

مناره گلپایگان هم مناره بلندی است که از زمان سلجوقی به یادگار مانده است و ساخت آن به سده پنجم هجری قمری برمی گردد.

خانه عکس های تاریخی اصفهان

خانه تاریخی از دیگر جاذبه های دیدنی استان اصفهان به حساب می‌آید که به لحاظ تراکم می توان گفت این خانه های تاریخی در خطه اصفهان تعداد بیشماری دارند. عمارت متعددی در سراسر این استان واقع شدند که از مهمترین آنها می توان به خانه بروجردی ها اشاره کرد که در شهرستان کاشان واقع شده است و نمونه کامل یک ساختمان حجم پوشش و اشکال ساخته شده در میان خانه های تاریخی دیگر است که نمونه بی نظیر به حساب می‌آید.

خانه عباسی ها هم نمونه منحصر به فرد یک عمارت تاریخی است که در کل دنیا سر و صدا کرده است همچنین خانه های متعدد دیگری از جمله خانه وثیق انصاری در شهر اصفهان هست و حدود ۱۵۰ سال پیش ساخته شده و مرتبط با دوره قاجار می باشد.

خانه ها و مهارت های زیادی در گوشه کنار اصفهان به چشم می‌خورد که هر کدام از آنها به لحاظ معماری و هنر تزیین در آینه کاری گچ کاری منبت معرق و قابل توجه گردشگران زیادی قرار می گیرد.

صنایع دستی اصفهان

صنایع دستی اصفهان در طول سال‌های بسیار زیادی به عنوان نماینده هنر ایرانیان به کل جهان معرفی شد و توانست به یکی از بهترین سوغات های این شهر تبدیل شود.

اصفهان نصف جهان از لحاظ هنر و صنایع نزدیکی حرف‌ها برای گفتن دارد این شهر که در قرن های گذشته خلاقیت و ذکاوت ساکنین خود را به نمایش می‌گذارد با وسایل مورد نیاز زندگی عجین شده است.

این شهر با دارا بودن قدمت طولانی آثار تاریخی معماری و هنری و صنایع دستی گوناگونی را کل دنیا رسانده است و به عنوان بزرگترین تولید کننده صنایع دستی ایران آن را می شناسند.

بازارهای آن در بیشتر زمان ها مملو از مسافر و گردشگر ان خارجی و ایرانی است که صنایع دستی این شهر را به عنوان سوغات و یادگار همراه خود می برند.

صنایع دستی اصفهان هم شامل ظروف تزیینی صفحه شطرنج مبلمان میز و صندلی تابلو پارچه ظروف میناکاری شده قلمزنی هست و همین تنوع در صنایع دستی و سوغات این شهر باعث شده تا در زمان انتخاب دستتان باشد در میان صنایع دستی بسیاری زیبای این شهر می‌توان به هنر خیره کننده منبت کاری میناکاری خاتم کاری فیروزکوهی مسگری و ….. اشاره کرد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.