استارتاپ‌ها خارج از ریل - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 22036
  پرینتخانه » اجتماعی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۸:۳۸ |
واکاوی اقدامات و مشکلات استارتاپ‌ها؛

استارتاپ‌ها خارج از ریل

اینترنت و دنیای مجازی در گذشته تنها محلی برای دریافت اطلاعات بود اما در سال‌های اخیر به بازاری البته پررونق برای ارائه کالا و خدمات تبدیل شده است.
استارتاپ‌ها خارج از ریل

‌|سارا عسکری‌| 
اینترنت و دنیای مجازی در گذشته تنها محلی برای دریافت اطلاعات بود اما در سال‌های اخیر به بازاری البته پررونق برای ارائه کالا و خدمات تبدیل شده است. درست است که برخی از مردم همچنان به خرید سنتی در بازار و یا مراجعه حضوری برای انجام کارهای اداری معتقدند اما نمی‌توان نقش اینترنت را در پیشبرد آسان خدمات نادیده گرفت. در زمان باب شدن خریدوفروش اینترنتی، برخی از مردم در برابر آن مقاومت کردند اما بعد از مدتی خود نیز به‌سرعت و سهولت آن اذعان داشتند. اگر به‌طور اختصاصی به بخش حمل‌ونقل استارتاپی بنگریم، در ابتدا ورود اینترنت به این بخش دادوفریاد دارندگان آژانس و تاکسی را بلند کرد اما بعد از گذشت زمان و استقبال مردم بیشتر این افراد نیز به بخش حمل‌ونقل دیجیتالی پیوستند. شرکت‌های استارتاپی در ابتدا با شور و هیجان و اطمینان از پیروزی به‌سرعت و با تعداد زیاد وارد میدان شدند. اما اقتصاد نابسامان ،تغییر ناگهانی قیمت‌ها، بالا و پایین شدن نرخ ارز، افزایش قیمت بنزین ونیز رقابت ناسالم در این بخش بسیاری از شرکت‌ها را به تعطیلی کشاند. تنها شرکت‌هایی که از پشتوانه مالی مستحکم برخوردار بودند، در باتلاق ورشکستگی فرو نرفتند. استارتاپ‌هایی که با پا گرفتن نه‌تنها قادر به تولید ثروت هستند بلکه توانایی به ثروت رساندن دیگر استارتاپ‌ها را دارند حال برای بقای  خود در این بازار می‌جنگند. اگر دولت و مسئولان از شرکت‌های دیجیتال حمایت کنند، به علت تولید ثروت بالا دولت نیز به سود خواهد رسید. پس بهتر است به‌جای خالی کردن زیر پای شرکت‌های اینترنتی دلگرمی برای آن‌ها باشد. 
 «رسالت» در این باره با مهدی نایبی،مدیرعامل شرکت استارتاپی الوپیک به گفت‌وگو پرداخت.
رقابت باید سالم و در چارچوب قانون باشد  
وی با اشاره به مشکلات شرکت‌های استارتاپی بیان کرد:«بازار رقابتی در هر بخش از اقتصاد وجود داشته و قیمت نیز یکی از ابزارهای رقابت و بقا در این بازار است. به‌طور مثال رقبا برای از میدان به در کردن رقیب با استفاده از پشتوانه مالی خود قیمت‌ها را تا جای ممکن پایین می‌آورند و بعد از شکست رقبا، خود با یکه‌تازی در میدان، کالا یا خدمات را با قیمت‌های دلخواه و بسیار بالا در بازار عرضه می‌کنند.» 
وی افزود: «همچنین این رقابت ناسالم حتی تا ورشکستگی رقیب ادامه خواهد داشت. در کشور به علت تحریم‌ها و مشکلات ارزی و عدم توانایی نقل و انتقالات بانکی با سایر کشورها برنده کسی است که توانسته برای خود با جذب سرمایه خارجی منابع ارزی کسب کند. امروزه نیز شاهد این هستیم که  بسیاری از شرکت‌های استارتاپی با توجه به نبود همین سرمایه بازنده میدان بوده‌اند.برخی از این شرکت‌ها حتی با ارائه تخفیفات بالا درصدد حفظ جایگاه خود بوده اما بازهم رقابت ناسالم رقبای قدرتمند این شرکت‌ها را به تعطیلی کشانده است.»
نایبی تصریح کرد: « شرکت‌هایی مانند الوپیک بدون تزریق سرمایه توانستند در این بازار نابرابر دوام بیاورند. بنابراین باید سازوکار قانونی مناسبی برای شرکت‌های اینترنتی تبیین شود تا بتواند به‌صورت سالم در بازار رقابت کرد. به‌طور مثال در شرکت‌های حمل‌ونقل اینترنتی پایین آوردن قیمت‌ها در این اوضاع نا بسامان اقتصادی فشار مضاعف بر روی کارکنان و کسب سود برای رؤسای شرکت‌ها بوده که خود نشانگر رقابت ناسالم و نبود ناظر بر بخش کسب‌وکارهای دیجیتال است.»
شرکت‌های اینترنتی از پیشگامان رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند 
مدیرعامل شرکت الوپیک توضیح داد:«شرکت الوپیک برای کسب جایگاه در این بازار با ارائه خدمات جدید به‌ویژه به سازمان‌ها و شرکت‌ها به دنبال بالا کشیدن خود از جایگاه فعلی به سطح عالی‌تر است. شرکت‌ها و مؤسسات نیز به دلیل عدم حساسیت قیمتی بیشتر خواهان کسب اطمینان از ارسال صحیح مرسوله خود و به دنبال اعتمادسازی هستند. همین موضوع استقبال از این طرح را بیش‌ازپیش کرده است. همچنین در دوران کرونا و با توجه به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی با ارائه خدمات پرداخت اینترنتی و پرداخت در محل با دستگاه‌های کارتخوان توانستیم از پیشگامان اجرای پروتکل‌های بهداشتی باشیم.»
وی در ادامه گفت: «دولت در دوران مشکلات اقتصادی کشور هیچ‌گونه تسهیلاتی به شرکت‌های اینترنتی اختصاص نداده است. تنها درزمان افزایش قیمت بنزین به برخی از سفیران پرمصرف شرکت سهمیه بنزین تعلق گرفت. شرکت‌های  استارتاپی برای دریافت هرگونه تسهیلات بانکی به غیر پایین بودن مبلغ و بازپرداخت یک‌ساله باید شروط و موانع بسیاری را پشت سر گذاشته که با توجه به مشكلات از دریافت  خدمات بانکی صرف نظر  می‌کنند.»نایبی اظهار کرد: «همچنین شرکت برای اعطای تسهیلات بانکی به سفیران و کارکنان خود با مسئولان رایزنی کرده است اما با توجه به شرایط سخت مقررات بانکی این موضوع نیز در عمل امکان‌پذیر نیست. در سال‌های گذشته با توجه به پیشرفت علم بسیاری از جوانان کسب‌وکار اینترنتی به راه انداختند. اما بی‌ثباتی نرخ ارز و اقتصاد کشور به شرکت‌های استارتاپی ضربه زده و حتی برخی را به مرز ورشکستگی رساند.»
استارتاپ‌ها توانایی حمایت از شرکت‌های نو پا را دارند 
او بیان کرد: «شرکت‌های بزرگ اینترنتی که با توجه به مشکلات اقتصادی توانستد، سرپا بایستند مانند لکوموتیو قطار البته با حمایت دولت توانایی هدایت واگن شرکت‌های استارتاپی نو پا را با خود به‌روی ریل و در مسیر درست را دارند. اما در اوضاع کنونی  این شرکت‌ها باید برای روی ریل ماندن خود تلاش کرده و در عمل قدرت حمایت از سایر شرکت‌ها را ندارند.
 این در حالی است که در کمال تعجب شرکت‌های بزرگ استارتاپی اگر با بی‌ثباتی اقتصاد مواجه نمی‌شدند، قادر به حمایت از بیش از ۱۰۰ شرکت نو پا دیگر هستند.» مدیرعامل شرکت الوپیک در پایان تأکید کرد: «بنابراین با توجه به مشکلات اقتصادی موجود برای تمام  کسب‌وکارها نمی‌توان انتظار رسیدگی به تمامی  بخش‌ها را داشت، اما  در حال حاضر اداره یک شرکت دیجیتالی بسیار مشکل است و نیز حمایت از شرکت‌های اینترنتی با توجه به تولید ثروت و اشتغال‌زایی بالا می‌تواند امید جوانان را بیشتر کرده تا کمکی برای رفع رکود اقتصادی کشور باشد.»

نویسنده : سارا عسکري‌‌ |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.