«اسباب» بازی در فضای مجازی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 39139
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۷:۰۵ |
«رسالت» از آغاز ششمین دوره جشنواره ملی اسباب‌بازی گزارش می‌دهد

«اسباب» بازی در فضای مجازی

ششمین دوره جشنواره ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با توجه به شیوع ویروس کرونا از صبح دیروز به‌صورت مجازی برگزار و برای عموم مردم قابل‌دسترسی خواهد بود. 
«اسباب» بازی در فضای مجازی
گروه فرهنگی
ششمین دوره جشنواره ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با توجه به شیوع ویروس کرونا از صبح دیروز به‌صورت مجازی برگزار و برای عموم مردم قابل‌دسترسی خواهد بود. 
شاید یکی از مهم‌ترین کارکردهای حوزه اسباب‌بازی ایجاد خلاقیت و بروز و ظهور توانمندی‌های کودکان و نوجوانان در حوزه‌های مختلف است که باعث می‌شود این حوزه در تعلیم و تربیت کودکان از اهمیت بالایی برخوردار باشد.
توجه به تولیدات داخلی و مقابله با تهاجم فرهنگی در این زمینه یکی از کارکردهایی است که باید سیاست‌گذاران این حوزه به آن توجه کرده و برای آن برنامه‌ریزی نمایند.
بر اساس این گزارش سجاد رشیدی پور، مدیرکل فناوری اطلاعات و تحول اداری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌عنوان «مسئول کمیته راهبری فضای مجازی» این جشنواره منصوب‌شده است‌. این جشنواره باهدف کمک به ساماندهی و رونق صنعت اسباب‌بازی از سال ۱۳۹۴ آغاز به کارکرد و امسال با شیوع کرونا روند برپایی آن با تغییراتی مواجه شد و به‌نوعی ششمین دوره خود را با یک تفاوت عمده یعنی برپایی این رویداد فرهنگی به‌صورت مجازی و باهدف حمایت از کالای ایرانی و کمک به رونق تولید و باهدف برقراری ارتباط میان طراحان، تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران
 در حوزه اسباب‌بازی با همراهی شورای نظارت بر اسباب‌بازی کلید زده است.
محسن حموله دبیر ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی در احکام جداگانه‌ای
 محسن رجبی، تولیدکننده اسباب‌بازی، مؤلف و مدرس درزمینه افزایش هوش مالی کودکان را به‌عنوان «مسئول کمیته برگزاری نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت اسباب‌بازی‌ایرانی»، آیدین مهدیزاده، مدرس دانشگاه علم و هنر، شهید رجایی و دبیر رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‏‌بازی را به‌عنوان «مسئول کمیته رقابتی» و 
بهنام زنگی، عضو هیئت‌علمی دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس و صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول فصل‌نامه علمی پژوهشی پژوهش هنر را به‌عنوان «مسئول کمیته علمی» معرفی کرد. وی همچنین، محمد صائبی فعال فرهنگی را به‌عنوان «مسئول کمیته ترویجی بازی و اسباب‌بازی» منصوب کرد. وی همچنین، شایان فروزنده‌دل طراح پژوهشگر و مدیرعامل مؤسسه آموزشی‌ پژوهشی و تولیدی درزمینه اسباب‌بازی را به‌عنوان مشاور و «مسئول جذب مشارکت و حمایت مالی» و قاسم مرادی، مدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون را به‌عنوان «مسئول کمیته پشتیبانی» این جشنواره معرفی کرد. در بررسی بیشتر و واکاوی جزئیات این جشنواره خبرنگار فرهنگی «رسالت» به گفت‌وگو با محسن حموله، دبیر جشنواره اسباب‌بازی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرداخت. 
 حمایت از تولید داخلی اسباب‌بازی با شعار آینده را باید ساخت
دبیر جشنواره اسباب‌بازی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تشریح جزئیات ششمین دوره از جشنواره ملی اسباب‌بازی کشور به خبرنگار «رسالت» عنوان کرد:
 «شورای‌ برنامه‌ریزی جشنواره ملی اسباب‌بازی تصمیم گرفت تا ششمین دوره از  جشنواره را با توجه به شیوع ویروس کرونا و عدم برگزاری‌ حضوری سایر جشنواره‌ها، غیرحضوری و به‌صورت فروشگاه اینترنتی برگزار کند.
 به همین جهت فناوری‌های لازم اتخاذ  و کلیه برنامه‌های حضوری سال‌های گذشت
 به شکل اینترنتی مبدل شد.»
وی افزود: «تمامی برنامه‌های سال‌های گذشته همچون؛ نمایشگاه‌های تخصصی، ترویجی، بازار اسباب‌بازی، بخش رقابتی و نشست‌های علمی که در سطح ملی‌ و چه‌بسا بین‌المللی برگزار می‌گشت حال در قالب فروشگاه مجازی درآمده است.»حموله تصریح کرد: «کمیته داوری ششمین دوره از جشنواره ملی اسباب‌بازی، عهده‌دار بخش رقابتی ا‌ست به همین خاطر پس از دریافت ۴۴۰ محصول برترین عروسک‌ و اسباب‌بازی‌های ایرانی را معرفی و بر سایت کانون قرار دادند. در این راستا ۶ نشست آموزشی نیز در نظر گرفته شد تا بر اساس آن علاقه‌مندان از کلیه نقاط کشور حضور پیدا کنند و سرانجام با رضایت‌مندی مطلوب، تجربه‌‌های جدیدی کسب کنند. همچنین در این نشست‌ها از تجربه کشورهای اروپایی و آسیایی نیز الهام گرفته شد.»
دبیر جشنواره اسباب‌بازی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنین خاطرنشان کرد: «لازم به ذکر است تا‌ بگویم طی روزهای گذشته میزبان مهمان‌هایی از کشورهای ژاپن، هندوستان، فرانسه، دانمارک، آلمان، سوئد و سوئیس بودیم تا سخنرانی کنند و از مهارت و تجربه‌هایشان رویکرد مناسب اتخاذ شود.»
 از تهدید کرونا تا تبدیل فرصت
وی گفت: «پس از فراخوان کمیته، ۱۴۰ شرکت در بخش تخصصی جشنواره ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۱۱۲ شرکت تولیدکننده اسباب‌بازی و ۲۸ شرکت تولیدکننده عروسک‌های ایرانی بودند. سایت جشنواره ملی اسباب‌بازی به نشانی irantoyfastival.ir  به‌عنوان یک مرجع کامل از ۲۸بهمن‌ ۱۳۹۹برای همگان حتی افرادی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، قابل‌دسترسی است و همه می‌توانند از تولیدات و برنامه‌های آن استفاده کنند. براین اساس مقرر شد تا ۱۲۵۰اسباب‌بازی و عروسک برای فروش عرضه شود که از این تعداد ۳۲۸نمونه از آن‌ها عروسک ایرانی بوده و در سایت جشنواره قابل‌دسترسی است.»
او اظهار کرد: «بازار اسباب‌بازی اينترنتی عرضه ۱۲۵۰ محصول را برای تمامی خانوارهای ایرانی در کلیه نقاط کشور آماده کرده و ارسال محصولات را نیز به‌صورت رایگان در نظر گرفته است. پرداخت هزینه‌ها نیز به دو صورت درب منزل و اینترنتی خواهد بود. به طورحتم ششمین دوره از جشنواره ملی عروسک فرصت بسیار خوبی خواهد بود چراکه طی سال‌های گذشته، برگزاری جشنواره تنها در شهر تهران امکان‌پذیر بود و سایر شهرها قادر به بازدید و خرید محصولات نبودند.»حموله در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: 
«با توجه به این‌که کرونا همه جشنواره‌های فرهنگی را تحت تأثیر قرار داد اما جشنواره اسباب‌بازی این تهدید را به فرصت تبدیل کرد و تصمیم گرفت جشنواره مجازی را راه‌اندازی کنند تا خانواده‌ها و مخاطبان اسباب‌بازی بتوانند به‌خوبی در این زمینه تولیدات خود را در اختیارشان قرار دهد. امیدوارم که مردم این دوره از جشنواره را با دیگر دوره‌ها قیاس نکنند. زیرا امسال برای بار اول است که جشنواره به‌صورت مجازی برگزار می‌شود. شعار جشنواره هم باید آینده را ساخت‌می باشد که هدفمان حمایت از تولید داخلی اسباب‌بازی خواهد بود.»
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.