از مینیاپولیس تا پاریس - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 22899
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۸:۲۱ |
پلیس فرانسه مانع از برگزاری تظاهرات ضد نژادپرستی می شود

از مینیاپولیس تا پاریس

پلیس فرانسه در آماده باش کامل به سر می‌برد  و در برخی شهرهای این کشور نیز به سرکوب معترضین به نژادپرستی پرداخته است.
از مینیاپولیس تا پاریس
پلیس فرانسه در آماده باش کامل به سر می‌برد  و در برخی شهرهای این کشور نیز به سرکوب معترضین به نژادپرستی پرداخته است. تظاهرات مردم شهر روآن‏ مرکز نرماندی، در اعلام همبستگی با معترضان آمریکایی و در اعتراض به نژادپرستی، که به صورت مسالمت‌آمیز برگزار شد‏، پس از مداخله پلیس به خشونت کشیده شد.همچنین  پلیس فرانسه تظاهرات از پیش برنامه ریزی شده در اعتراض به قتل یک شهروند سیاه‌پوست آمریکایی را ممنوع اعلام کرد پلیس پاریس اعلام کرده است که  تظاهرات در مقابل سفارت آمریکا به‌دلیل نگرانی از بروز نا آرامی و شیوع ویروس کرونا قابل برگزاری نیست.
وحشت کاخ الیزه و نهادهای امنیتی  فرانسه از برگزاری اعتراض‌های ضد نژادپرستی در این کشور، زمانی بیشتر شد که روز سه شنبه هفته گذشته، هزاران نفر  در اعتراض به عملکرد نژادپرستانه پلیس این کشور تظاهرات کردند. از آنجا که  «نژادپرستی سیستماتیک»در غرب محدود و معطوف به آمریکا نمی شود، شاهد افزایش ضرب و قدرت «تعمیم اعتراضات نژادپرستانه» به دیگر کشورهای اروپایی نیز هستیم.  در کشور فرانسه، اعتراضات نژادپرستی به مراتب جدی‌تر از دیگر نقاط اروپا بوده است. 
در این میان، تظاهرات بیش از ۲۰ هزار شهروند فرانسوی ( علی‌رغم ممنوعیت برگزاری تظاهرات از سوی پلیس) در قبال پرونده قتل «آداما ترائوره»جوان سیاه پوست  آفریقایی الاصل فرانسوی به دست پلیس ، منجر به حیرت ناظران  و مخاطبان تحولات فرانسه گردید.  حدود ۴ سال قبل( در سال ۲۰۱۶ میلادی)، «آداماترائوره»جوان سیاه پوست فرانسوی توسط ماموران پلیس این کشور دستگیر و در همان حین دستگیری به دلیل خشونت پلیس جان داد . این فرانسوی آفریقایی الاصل( که اصالتا اهل کشور مالی بوده است ) حدود دو ساعت بعد از بازداشت، در یک مرکز پلیس  در حومه پاریس درگذشت.اگرچه مقامات فرانسوی همواره مدعی هستند که هر گونه رفتار تبعیض آمیز پلیس این کشور ، با برخورد دستگاه های قضائی و دولتی فرانسه مواجه می شود ، اما پرونده «ترائوره» ۴ سال است که راه به جایی نبرده است. به عبارت بهتر، دستگاه قضائی فرانسه دقیقا به مانند دستگاه قضائی آمریکا اجازه محکومیت پلیس را در این پرونده نمی دهد.
شبکه یورو نیوز در گزارش اخیر خود در خصوص اعتراضات فرانسه نوشته است :
«در دهه‌های اخیر بارها حومه‌های پاریس به دلیل خشونت‌های پلیس علیه شهروندان آفریقایی تبار صحنه تنش و اعتراضات بوده است. از سال ۲۰۰۵ که کشته شدن دو نوجوان آفریقایی تبار در تعقیب و گریز نیروهای پلیس ماه‌ها ناآرامی به بارآورد تا در سال‌ها و ماه‌های اخیر خفگی آداما ترائوره، جوان ۲۴ ساله سیاه‌پوست در بازادشت پلیس و کشته شدن محمد گسبی به دلایلی مشابه.با وجود آن‌که پلیس فرانسه برگزاری هر نوع تجمع در پایتخت این کشور را ممنوع اعلام کرده بود، هزاران تظاهرکننده در حمایت از خانواده آداما ترائوره در مقابل دادگاه محل رسیدگی به علت مرگ وی در شمال پاریس گردهم آمدند. پلیس پاریس شمار تظاهرات کنندگان را ۲۰ هزار نفر عنوان کرده بود. مشابه این تظاهرات در شهرهای لیون،‌ لیل و مارسی هم برگزار شد.»
دستگاه قضائی فرانسه طی ۴ سال اخیر، مانع از محکومیت پلیس در پرونده قتل «آداما ترائوره»شده است. 
نژادپرستی در فرانسه بیداد می کند 
وزارت کشور فرانسه در آماری که اوایل سال جدید میلادی( ۲۰۲۰)  منتشر شد اعلام کرد؛ در سال ۲۰۱۹ اقدامات نژاد پرستانه و بیگانه ستیزی در فرانسه نسبت به سال قبل بیش از ۱۳۰ درصد افزایش داشته است.
بر این اساس، در آمار وزارت کشور فرانسه آمده است: «در سال ۲۰۱۹ اقدامات نژاد پرستانه و بیگانه ستیزی با ۱۱۴۲ مورد، افزایش زیادی داشته است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۸، ۴۹۶ مورد اقدام نژاد پرستانه در کشور گزارش شده بود.»
رادیو فرانس انفو چندی پیش، از گسترش رفتار تبعیض آمیز علیه مسلمانان ساکن فرانسه خبر داد و در صفحه توییتری خود نوشت، در فرانسه از هر ۱۰ مسلمان، بیش از چهار نفرشان اعلام کردند که در طول زندگی قربانی تبعیض دینی شده اند.
سوء سابقه فرانسوی ها در نژادپرستی 
نژادپرستی در فرانسه، معطوف به حال حاضر نمی شود. این بحران به اندازه ای در فرانسه پررنگ بود که حدود۱۰ سال قبل( سال ۱۳۸۹ )،  مرکزی عفو بین‌الملل از دولت فرانسه خواست تا  به درخواست اتحادیه اروپا برای پایان‌دادن به نژادپرستی توجه کند.
« نیکلا سارکوزی » رئیس جمهور اسبق  فرانسه در طول دوران کوتاه حکومتش بر نگرانی‌ها در قبال احیای روحیات نژادپرستانه دامن زد.در آن زمان  «دودودین » گزارشگر ویژه سازمان ملل در جریان سومین نشست کمیسیون مجمع عمومی سازمان ملل ضمن هشدار درباره احیای نژادپرستی تبعیض نژادی و تنفر از بیگانگان درباره رویکرد نژادپرستانه  سارکوزی سخنانی را مطرح کرد که نشانگر ابعاد نگرانی‌های جهانی در قبال « فرآیند فعال برای قانونی کردن و قانونی جلوه دادن نژادپرستی » است .سارکوزی در جریان یکی از سخنرانی های خود ضمن اشاره به برده داری به جای آن که چنین رفتاری در قبال رنگین پوستان را رد کند به توجیه آن پرداخت و حتی سعی کرد که آن را طبیعی بدیهی و بخشی از الزامات تاریخی برای احیای آفریقا معرفی کند.
در دوران ریاست جمهوری اولاند و ماکرون نیز شاهد تقویت مؤلفه ها و انگاره های نژادپرستی در فرانسه بوده ایم. 
نژادپرستان در آلمان هم آزادی کامل دارند 
 در کشور آلمان و در ایالات مختلف نیز شاهد برگزاری تظاهرات ضد نژادپرستی گسترده ای هستیم. در ماه فوریه امسال( بهمن ۱۳۹۸) ، شاهد حمله مسلحانه  یک نژادپرست به محل گعده مهاجرین در دو  قهوه خانه در شهر «هانائو» در ایالت«هسن» بودیم. در این حمله، ۹ نفر مهاجر کشته و ۵ تن دیگر زخمی شدند. پلیس آلمان اعلام کرد که عامل حمله، این جنایت را با انگیزه های نژادپرستانه صورت داده است. شبکه ترکیه ای «TRT» در گزارش خود در این خصوص می نویسد :
« هولگر مونچ رئیس دفتر جنایی پلیس فدرال آلمان، پس از این حمله( حمله تروریستی و نژادپرستانه در هانائو)  در کنگره پلیس اروپا در برلین گفته است که ۱۲هزارو ۷۰۰ نفر افراد راستگرای طرفدار خشونت در سراسر کشور وجود دارد.این موضوع، برای مهاجرین بسیار ترسناک خواهد بود.»
همچنین آمارهای رسمی نشان می دهد که در سال ۲۰۱۹ میلادی، بیش از ۱۰۰۰ حمله نژادپرستانه در آلمان ( به مهاجرین و اردوگاه‌های پناه جویان) صورت گرفته است . موضوعی که بیانگر نژادپرستی نظام مند ، سیستماتیک و مورد حمایت دستگاه های امنیتی و دولتی در این کشور اروپایی است.
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.