از زمان اوباما، شاهد تغییر کیفی تحریم‌ها بودیم - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 33100
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۷:۱۲ |
عباس اصلانی، کارشناس مسائل آمریکا:

از زمان اوباما، شاهد تغییر کیفی تحریم‌ها بودیم

عباس اصلانی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل نیز در گفت‌وگو با «رسالت» درباره نقش وزارت خزانه داری آمریکا در پیاده‌سازی سیاست‌های تحریمی علیه ایران، اظهار کرد: در اوایل قرن 21 زمانی که آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند تا تحریم‌های هدفمند را اجرا کنند، وزارت خزانه‌داری این کشور نقش مهمی را در اجرای آن داشت.
از زمان اوباما، شاهد تغییر کیفی تحریم‌ها بودیم

عباس اصلانی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل نیز در گفت‌وگو با «رسالت» درباره نقش وزارت خزانه‎داری آمریکا در پیاده‌سازی سیاست‌های تحریمی علیه ایران، اظهار کرد: در اوایل قرن ۲۱ زمانی که آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند تا تحریم‌های هدفمند را اجرا کنند، وزارت خزانه‌داری این کشور نقش مهمی را در اجرای آن داشت.  گرچه قبل از جورج بوش هم این تحریم‌ها در جریان بود اما در زمان ریاست‌جمهوری وی، استوارت لوی معاون وزارت خزانه‌داری نیز نقش مؤثری در اعمال تحریم‌های هدفمند داشت. بعدازآن در زمان اوباما نیز، به‌صورت محسوسی شاهد تغییر کیفی تحریم‌ها بودیم، به‌طوری‌که شاهد تحریم‌های هدفمند و تحریم‌های ثانویه بودیم تا از طریق آن اثرگذاری تحریم‌ها فزایش یابد و هرگونه همکاری با تحریمی‌ها موجب هزینه باشد. به همین دلیل شاهدیم تحریم‌های دوران اوباما در زمان ترامپ نیز ادامه دارد. 
تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: در حال حاضر و پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز، گویا دولت ترامپ تلاش می‌کند تا زمانی که رئیس‌جمهور بعدی سر کار بیاید با همکاری با برخی بازیگران منطقه، تحریم‌های دیگری علیه ایران اعمال کند. به نظر می‌رسد آن‌ها درصددند زمین سوخته‌ای را به دولت جدید تحویل بدهند تا امکان هرگونه تعامل با ایران و حل مسائل سخت‌تر شود. از طرف دیگر، بحثی که درباره دولت ترامپ مطرح‌شده، این است که سعی دارند سیاست فشار حداکثری را در پیش بگیرند. بدین‌صورت که تا جایی که امکان دارد بشود تحریم‌های کور و چند بعدی علیه ایران اعمال کنند. منتها در اعمال تحریم‌ها آن‌چنان افراط و زیاده‌روی داشته‌اند که تقریبا موضوعی برای  تحریم جدید باقی نمانده است.
اصلانی همچنین افزود: آمریکایی‌ها در اعمال تحریم‌ها آن‌چنان افراط و زیاده‌روی داشته‌اند که تقریبا موضوعی برای تحریم جدید باقی نمانده است. اوبرایان مشاور امنیت ملی دولت آمریکا هم اعتراف کرده مشکل آمریکا در قبال ایران و روسیه این است که آن‌قدر تحریم علیه این دو کشور اعمال کرده که دیگر کار زیادی نمی‌توانند انجام دهند. قبلا مقامات اقتصادی و حتی مسئولان وزارت خزانه‌داری بودند نیز نقدی داشتند مبنی بر این‌که استفاده بیش‌ازحد از یک ابزار و اهرم باعث مستهلک شدن آن می‌شود و در بلندمدت اثربخشی تحریم‌های آمریکا را کاهش می‌دهد. 
وی تصریح کرد: تحریم‌ها به کشورهای تحت تحریم، فشاری را ایجاد می‌کند که خود این کشورها یا طرفین همکاری کننده با آنان، از ترس جریمه شدن به دنبال ایجاد روندهای موازی یا جایگزین باشند. اگر قرار باشد چنین روندهایی اتفاق بیفتد و اقداماتی مانند مبادله با ارزهای دوجانبه تقویت شود یا نظام‌های مالی مستقل از دلار ایجاد شود، همین موضوع در بلندمدت می‌تواند حتی تسلط مالی آمریکا بر بازارهای جهانی را تحت‌الشعاع قرار دهد. به همین دلیل برخی آمریکایی‌ها بر استفاده صحیح و کاربردی از تحریم‌ها تأکید دارند اما برخی دیگر می‌گویند استفاده بیش‌ازحد از چنین ابزار آن را فرسوده می‌کند و در بلندمدت به ضرر آمریکاست. درست است که دولت آمریکا می‌خواهد تحریم‌های جدیدی را علیه کشورمان اعمال کنند اما نه موضوع تحریمی زیادی باقی‌مانده و نه استفاده بیش‌ازحد از آن می‌تواند به نفعش است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.