ازدواج‌گزینی به جای ازدواج‌گریزی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 25621
  پرینتخانه » اجتماعی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱:۲۵ |
فرهنگ سازی؛ حلقه مفقوده ترغیب جوانان به تشکیل خانواده

ازدواج‌گزینی به جای ازدواج‌گریزی

بقای بنیان خانواده در جوامع انسانی درگرو ازدواج است و توجه به این موضوع و از بین بردن موانعی که باعث افزایش سن ازدواج و در مرحله بعدی کاهش آمار ازدواج می‌شود، اهمیت زیادی دارد.
ازدواج‌گزینی به جای ازدواج‌گریزی

حسن شجاعی- دبیر گروه فرهنگی
بقای بنیان خانواده در جوامع انسانی درگرو ازدواج است و توجه به این موضوع و از بین بردن موانعی که باعث افزایش سن ازدواج و در مرحله بعدی کاهش آمار ازدواج می‌شود، اهمیت زیادی دارد. به ازدواج به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی یک انسان از جنبه‌های مختلف می‌توان نگاه کرد؛ سن ازدواج یکی از زاویه‌های مهم این پدیده است که در حقیقت سن ورود به مرحله‌ای دیگر از زندگی است ؛ اگر به آمارهای مختلف نگاهی بیندازیم، می‌بینیم سن ازدواج متأسفانه در جامعه بالا رفته و این یعنی پاسخگویی به نیازهای عاطفی، جنسی، روانی و ارتباطات فردی بین جمعیت زیادی از جوانان جامعه به تأخیر افتاده است . نکته اینجاست، تصویری که روزهای پس از ازدواج در مقابل چشم جوانان به تصویر کشیده می‌شود خیلی وقت‌ها تصویری مبهم از روزگاری است که مشکلات مالی و اقتصادی عرصه را بر زوجی که به‌تازگی تشکیل خانواده داده‌اند، تنگ کرده است؛ همین مشکلات خیلی وقت‌ها به مانعی بزرگ برای وقوع پدیده ازدواج تبدیل می‌شود. درنتیجه لازم است با از میان برداشتن موانع موجود بر سر راه ازدواج جوانان، شرایط وقوع این پدیده را تسهیل کرد و جوانان را از ازدواج گریزی به ازدواج گزینی تشویق کرد. 
از نقش حکومت در ترویج امر مقدس ازدواج نیز نباید به‌آسانی گذشت، موضوعی که اگر موردتوجه قرار بگیرد می‌تواند بسیاری از مشکلات ریشه‌ای ازدواج جوانان را حل نماید؛ یعنی اگر دولت، مجلس و دستگاه‌های فرهنگ‌ساز جامعه دست‌به‌دست هم دهند و با تسهیل عواملی که زمینه‌ساز ازدواج می‌شوند یعنی ارائه وام و رفع مشکلات مادی و… به تشویق جوانان بپردازند، ان‌شاءالله این آمار نه‌تنها متوقف نمی‌شود؛ بلکه به رشد صعودی‌اش ادامه می‌دهد و می‌توانیم این امر را در جامعه نهادینه کنیم.
امروز سالروز ازدواج امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام و حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها و روز ازدواج نام دارد و بی‌مناسبت ندیدیم
برای بررسی وضعیت فرهنگی ازدواج در جامعه و راه‌های مناسب فرهنگ‌سازی در این خصوص پای صحبت‌های مریم السادات ظهوریان، جامعه‌شناس و فعال فرهنگی بنشینیم تا از منظر ایشان در این زمینه بیشتر جویا شویم.
وی در ابتدای این گفت‌وگو با اشاره به اینکه متأسفانه بسیاری از خانواده‌ها در زمینه فرهنگ‌سازی برای ازدواج از مشکلات ساختاری برخوردارند و نمی‌توانند فرزندان خود را برای این امر مهم آماده سازند گفت: به عقیده من در وهله نخست باید خانواده‌ها به چرایی امر ازدواج پاسخ دهند و پس‌ازآن این موضوع را به نسل‌های بعد منتقل نمایند. زیرا تا زمانی که دلایل ازدواج و چرایی آن بین جوانان تبیین نشود نمی‌توان انتظار داشت تا نسل جدید تن به ازدواج داده و وارد زندگی مشترک شود.
ظهوریان ادامه داد: امروزه اصل موضوع و دلایل تشکیل خانواده به فراموشی سپرده‌شده و خانواده‌ها بیشتر به حواشی آن توجه دارند و می‌خواهند تمام آمال و آرزوهایشان را در ازدواج جوانشان ببینند. درحالی‌که اصل اول در ازدواج انتخاب درست و تشکیل محکم بنیان خانواده است و حواشی آن در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرد.
این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: باید برای جوانانمان این مسیر را ترسیم کنیم که با ازدواج چه آرامش روحی ، فکری، جسمی و … برای آن‌ها رقم می‌خورد و براین اساس برای تشکیل خانواده ترغیب شوند.
ظهوریان خاطرنشان کرد: مشکل دیگر این روزها فضای مجازی است که موجب شده تا چالش‌های زندگی‌های عصر جدید بیشتر به چشم بیاید و جوانان کمتر رغبت به ازدواج داشته باشند و بر این اساس نیاز است تا رسانه‌ها با فرهنگ‌سازی زمینه پیشگیری از این موضوع را فراهم آورند. این وظیفه درحالی‌که بیش از همیشه بردوش رسانه‌هاست که آموزش‌وپرورش به موضوع تعلیم بیشتر از تربیت توجه دارد و در مدارس آموزش‌های لازم برای آمادگی نسل جدید جهت ورود به زندگی مشترک تقریبا وجود ندارد. 

نویسنده : حسن شجاعی - دبیر گروه فرهنگی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.