اروپا و آمریکا علیه ایران در مذاکرات جدید هسته‌ای - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 55369
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۶:۵۰ |
صدرالحسینی، کارشناس مسائل غرب آسیا مطرح کرد:

اروپا و آمریکا علیه ایران در مذاکرات جدید هسته‌ای

صدرالحسینی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با «رسالت» ضمن اشاره به دور نخست مذاکرات برجامی در وین اظهار کرد: با توجه به فرآیندهایی که در خصوص مذاکرات مجدد وین انجام شد چند نکته حائز اهمیت است که متأسفانه اروپایی‌ها نتوانستند در سال‌های اخیر به تعهدات خویش عمل کنند و همراه و هم پای آمریکایی‌ها  عمل کردند و اعتبار خود را بیش از گذشته بین ملت ایران از بین بردند.
اروپا و آمریکا علیه ایران در مذاکرات جدید هسته‌ای

گروه سیاسی
صدرالحسینی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با «رسالت» ضمن اشاره به دور نخست مذاکرات برجامی در وین اظهار کرد: با توجه به فرآیندهایی که در خصوص مذاکرات مجدد وین انجام شد چند نکته حائز اهمیت است که متأسفانه اروپایی‌ها نتوانستند در سال‌های اخیر به تعهدات خویش عمل کنند و همراه و هم پای آمریکایی‌ها  عمل کردند و اعتبار خود را بیش از گذشته بین ملت ایران از بین بردند. وی افزود: درواقع این مذاکرات که در چارچوب حذف تحریم‌ها و از بین بردن آن‌ها انجام خواهد شد می‌تواند اعتباری برای اروپایی‌ها ایجاد کند و علیرغم عملیات روانی_رسانه‌ای سنگینی که علیه این مذاکرات انجام شد حتی برخی از مقامات رسمی این کشورها نیز در این عملیات روانی نقش‌آفرینی می‌کردند.
  ایران در این دور از مذاکرات حسن نیت خود را اثبات کرده است
صدرالحسینی ادامه داد: اما بازهم جمهوری اسلامی ایران فرصتی را برای آن‌ها ایجاد کرد تا بتوانند اعتباری برای خود کسب کنند. البته قطعا نمی‌توان در دور اول و دوم مذاکرات که چارچوب‌ها و مباحثی برای شفاف شدن دیدگاه‌ها مطرح خواهد شد پیش‌بینی دقیقی در مورد آینده گفت‌وگوها داشته باشیم. اما آنچه مسلم است جمهوری اسلامی ایران با توانی که در تیم مذاکره‌کننده و کارشناسانی که در این تیم قرار داده حسن نیت خود را برای رسیدن به یک توافق منطقی و عقلانی به نفع منافع جمهوری اسلامی اعلام کرده است.
کارشناس مسائل غرب آسیا تأکید کرد: اما آنچه به وجود خواهد آمد بعد از مذاکرات دوم مشخص می‌شود. نکته دیگر این است که پس از انجام مذاکرات در دور اول به نظر می‌رسد اروپایی‌ها همچنان در کنار آمریکایی‌ها در تلاش هستند تا این جنگ رسانه‌ای و روانی را ادامه دهند و حتی در ارتباط با پایان زودهنگام گفت‌وگوها نیز اظهارات غیر کارشناسانه‌ای را مطرح کردند.
صدرالحسینی بیان کرد: این در حالی است که تأکید تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران بر تداوم  مذاکرات است تمام جهات تعیین مذاکره نشان‌دهنده عزم جدی ایران برای رسیدن به توافق منطقی و عاقلانه در چارچوب حقوق بین‌الملل است.
این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد که آمریکا پیش از آغاز دور جدید مذاکرات با تلاشی سازماندهی شده در فضای رسانه‌ها تلاش کرد کلیدواژه «بازگشت متقابل به تعهدات برجامی» را به‌عنوان ادبیات غالب رسانه‌ای تثبیت کند و اکنون همین راهبرد را لجوجانه پیگیری می‌کند و اصلا مطلبی در مورد برقراری تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران نگفت!
صدرالحسینی یادآور شد: همگی به‌خوبی می‌دانند به‌هیچ‌وجه ارزش دو موضوع «تحریم‌ها» و «تعهدات هسته‌ای» برابری ندارند، زیرا اقدام غیرقانونی آمریکا در خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها موجب شکل‌گیری شرایط پیچیده امروز شده است. 
او در انتها خاطرنشان کرد: اگر طرف اروپایی که اصرار به شروع مذاکرات را داشت واقعا صداقت، توان و اراده کافی برای رفتار مستقل از کاخ سفید را پیداکرده و به دنبال حصول توافقی مؤثر و کارآمد است، گریزی از فشار بر آمریکا برای پذیرش اصول یک مذاکره حرفه‌ای و نتیجه محور را نخواهد داشت.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.