اروپا نقطه سر خط - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 91632
  پرینتخانه » اسلایدر, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۲ |
درخواست تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران از سوی سه کشور اروپایی بررسی شد؛

اروپا نقطه سر خط

بنابر گزارش رویترز، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه مورخ ۲۳ شهریورماه ۱۴۰۲ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که وزیران خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام ازجمله فرانسه، آلمان و انگلیس اعلام کرده‌اند ایران از سال ۲۰۱۹ به توافق هسته‌ای پایبند نبوده و معتقدند که این موضوع از طریق مکانیسم حل اختلاف برجام حل‌نشده است.
اروپا نقطه سر خط

بنابر گزارش رویترز، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه مورخ ۲۳ شهریورماه ۱۴۰۲ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که وزیران خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام ازجمله فرانسه، آلمان و انگلیس اعلام کرده‌اند ایران از سال ۲۰۱۹ به توافق هسته‌ای پایبند نبوده و معتقدند که این موضوع از طریق مکانیسم حل اختلاف برجام حل‌نشده است و به همین خاطر تحریم‌ها علیه برنامه موشکی بالستیک جمهوری اسلامی ایران را حفظ خواهند کرد. این در حالی است که بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک که در سال ۲۰۱۵ به امضا رسیده است، تحریم‌های موشکی علیه ایران می‌بایست در ۱۸ اکتبر سال جاری مقرر با ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲  پایان یابد. اقدام اخیر فرانسه، آلمان و بریتانیا مبنی بر استمرار تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در حالی است که آن‌ها در سال ۲۰۲۰ بدعهدی کرده و در پنج‌سالگی برجام، که زمان پایان تحریم‌ها مطابق با یکی از بندهای مذکور در برجام بود، تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را به مدت ۳ سال تمدید کرده و اعلام داشتند که در سال ۲۰۲۳ تحریم‌های تسلیحاتی را به پایان خواهند رساند.

هرچند که این اقدام خلاف و مغایر با قوانین بین‌الملل به شمار می‌رود اما مسئولان ایرانی، هراسی از استمرار و تمدید تحریم‌ها ندارند؛ چراکه براین اساس تحریم جدیدی اعمال نخواهد شد و از طرفی دیگر مراودات تسلیحاتی با اروپائیان و آمریکائیان برقرار و در دستورکار نخواهد بود. خوشبختانه امکانات و تجهیزات تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران نیز همواره رو به رشد است و کشور به سطح بازدارندگی قابل‌توجه درحوزه دفاعی دست‌یافته که بی‌نیازی به کشورهای اروپایی و آمریکایی را رقم می‌زند. به‌تازگی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی در واکنش به این موضوع نیز بیان داشته است: این اقدام اثری بر مناسبات تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران ندارد، چراکه جمهوری اسلامی ایران سال‌هاست که با اروپا مراودات تسلیحاتی ندارد. همچنین با آمریکا نیز در این حوزه مراوده‌ای ندارد. بنابراین اینکه آن‌ها تحریم‌های تسلیحاتی ایران را بردارند یا برندارند، برای امکانات و تجهیزات تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران که قریب به‌اتفاق آن ساخت داخل است، هیچ تأثیری نخواهد داشت. آنان با این کار فقط به دنبال آن بودند که به برخی از دوستان خود نفس مصنوعی دهند و بگویند اروپایی‌ها همچنان با جمهوری اسلامی ایران کنار نیامدند.

جلال زاده همچنین اظهارداشت: سال‌هاست این تحریم‌ها را علیه ایران وضع کردند، اما چه اتفاقی به‌غیراز پیشرفت تسلیحات جمهوری اسلامی ایران رخ‌داده است؟ این سطح از بازدارندگی که جمهوری اسلامی ایران الآن در حوزه دفاعی به آن دست پیداکرده، جزء موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران است و این اقدامات غربی‌ها بی‌خاصیت است. کارشناسان بین‌الملل نیز معتقدند که کشور از ارتباط با اروپائیان و آمریکائیان بی‌نیاز است و فرصت‌های مغتنمی را به‌واسطه عضویت رسمی در سازمان همکاری شانگهای و پیمان بریکس در پیش دارد که اثر تحریم‌ها را به طورکل خنثی می‌سازد. در بررسی بیشتر این موضوع به گفت‌وگو با محمد صالح جوکار، نماینده مردم یزد و رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی و همچنین ابوالفضل ظهره‌وند، کارشناس مسائل بین‌الملل پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

محمد صالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی:
درخواست تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران  مغایر با قواعد  بین‌المللی است

محمد صالح جوکار، نماینده مردم یزد و رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در واکنش به اقدام اخیر فرانسه، آلمان و بریتانیا که اعلام کرده‌اند تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را پس از ۱۸ اکتبر روزی که تحریم‌های تسلیحاتی طبق توافق هسته‌ای پایان می‌یابد، ادامه خواهند داد 
به خبرنگار «رسالت» بیان کرد: به طورحتم این درخواست یکی از نشانه‌های روشن بدعهدی غرب می‌باشد و باری دیگر بی‌اعتمادی نسبت به کشورهای اروپایی‌ را قوت می‌بخشد. امروز غربی‌ها درخواست تمدید تحریم و نقض قوانینی رادارند که خود آن را تنظیم و مقرر کرده‌اند و این امری آشکار در راستای عدم پایبندی غرب به قوانین و سایر پیما‌ن‌هاست. بدیهی است که هیچ‌یک از پیمان‌ها و تعهدات غرب قابلیت اجرایی نخواهد داشت و نباید به گفته‌هایشان اعتماد کرد. وی بابیان اینکه غربی‌ها درصدد کسب امتیاز موردنظرشان از جمهوری اسلامی ایران می‌باشند، افزود: درخواست تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران از سوی فرانسه، آلمان و بریتانیا گامی برای امتیاز‌گیری از جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.غربی‌ها همواره به دنبال کسب امتیاز از جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند و به سبب عدم کسب امتیاز موردنظر اعلام می‌دارند که ایران بدعهدی کرده و به توافقات برجام عمل‌نکرده است. واقعیت امر این است که خود درصدد بهانه‌جویی می‌باشند و به دلیل آنکه از مسیر تحریم‌ها امتیاز کسب نکرده‌اند، خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران می‌باشند. 

جوکار تصریح کرد: بی‌شک اقدام اروپایی‌ها برخلاف قوانین بین‌المللی و پروتکل‌های مرسوم دنیا می‌باشد. درخواست تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران مغایر با حقوق بین‌المللی است و عدم پایبندی اروپائیان به قوانین خودشان را مبرهن می‌سازد. رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی درتشریح تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه کشور همچنین خاطرنشان کرد:
جمهوری اسلامی ایران در زمان‌های تحریمی با اتکا به دانش و علم نخبگان و جوانان همواره پیشرفت کرده و به تجهیزات هوافضایی، موشکی و پهپادی قابل‌توجه دست‌یافته است. بنابراین استمرار و تمدید این‌گونه تحریم‌ها از سوی اروپا ئیان مانع از پیشرفت ایران اسلامی نخواهد شد و خلأ ایجاد نخواهد کرد. 

نماینده مردم یزد در مجلس یازدهم با بیان اینکه برای  طی کردن مسیر بالندگی احتیاجی به غرب نداریم، یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران همواره در حال پیشرفت و توسعه می‌باشد. امروز موتور پیشران کشور هیچ‌گونه وابستگی به غرب ندارد و اهداف از مسیر ارتباط با کشورهای دوست و همسایه و همچنین توان عملی جوانان و نخبگان به‌خوبی دنبال خواهد شد. او متذکر شد: درخواست تمدید تحریم‌های تسلیحاتی از سوی سه کشور اروپایی برای جمهوری اسلامی ایران اثری نخواهد داشت و تنها موجب روسیاهی سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس خواهد شد. بی‌شک تاریخ این حکایت را خواهد خواند و مورد قضاوت خود قرار خواهد داد. جوکار در پایان این گفت‌وگو بابیان اینکه تاریخ بدعهدی اروپائیان را قضاوت خواهد کرد، همچنین ادامه داد:غرب هیچ‌گاه قابل‌اعتماد نبوده و حال باری دیگر به اثبات رسانده که بدعهدی می‌کند و در مسیر خلاف قوانین بین‌الملل حرکت خواهد کرد. بی‌شک آیندگان مواضع اروپائیان را که همواره مغایر با حقوق بین‌المللی است، ارزیابی خواهند کرد. 

ابوالفضل ظهره‌وند، کارشناس مسائل بین‌الملل:
رویکرد خصمانه اروپائیان بیانگر عدم تسهیل‌گری  و صیانت از برجام است

ابوالفضل ظهره‌وند، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» با اشاره به تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، اظهار داشت: اقدام اخیر سه کشور اروپایی که عضو برجام می‌باشند، حکایت از عدم تعهد نسبت به قوانین بین‌المللی می‌باشد. مطابق معاهده ۲۲۳۱  مسئله تحریم‌های تسلیحاتی باید در مهرماه ۱۴۰۲ منتفی شود اما آن‌ها قصد این را ندارند که ایران به‌هیچ‌عنوان به انتفاع برسد.وی افزود: مطابق قراردا‌د مذکور در تاریخ ۲۶ مهرماه ، تحریم‌های موشکی و تسلیحاتی می‌بایست به پایان برسد و جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به عنوان یک عضو عادی فعالیت تجاری خود را از سربگیرد. 

ظهره‌وند تصریح کرد: درخواست برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران بیانگر آن است که سه کشور اروپایی نگاه و انگیزه منفی علیه کشور دارند و حضورشان در برجام نیز دلیل روشنی ندارد. کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید براینکه اقدام سه کشور اروپایی خلاف و مغایر با قوانین بین‌المللی است، همچنین خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین دلایلی که برجام نتوانست مطالبات جمهوری اسلامی ایران را فراهم سازد، انگیز‌ه‌های منفی کشورهای اروپایی علیه ایران بود. این کشورها افزون بر اینکه درروند برجام تسهیل گری نداشتند بلکه موجب مانع شدند و تندتر از آمریکائیان، خلاف قوانین بین‌الملل پیش رفتند. 
او متذکر شد: بی‌شک درخواست تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران از سوی سه کشور اروپایی توأم با نگاهی خصمانه است. شرایط و اوضاع اخیر برجام به سبب نبود اراده و انگیزه کافی اروپائیان نسبت به صیانت از برجام و کمک به‌طرف مقابل همچون جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. 

وی بابیان اینکه موضع سه کشور اروپایی درباره تحریم‌های تسلیحاتی ایران بیانگر ماهیت رویکردی آن‌ها در قبال مسئله برجام است، یادآور شد: اروپائیان قصد کمک به‌طرف مقابل خود دررسیدن به مطالبات را ندارند و درصدد تحقق تعهداتشان نیستند. انگیزه اروپائیان از حضور در برجام منفی است و ماهیت سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس نیز به همین شکل می‌باشد. 

او بابیان اینکه اقدام این سه کشور نشان می‌دهد که غرب تابع قوانین نیست و قواعد و مقررات بین‌المللی ساخته‌وپرداخته خودشان در خدمت منافع فردی آنان است، همچنین ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به‌خوبی خود را با نظام تحریمی اروپائیان سازگار کرده و اثرات تحریمی در کشور را خنثی ساخته است. بر این اساس می‌توان اظهار داشت که درخواست تمدید تحریم‌ها علیه ایران و چه‌بسا اعمال دوباره تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی اثری نخواهد شد. 
وی در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران درحال طی کردن مسیر مشخص خود است و در این میان به موفقیت‌های بزرگی همچون عضویت رسمی در سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس دست پیداکرده است که به‌خودی‌خود اثر تحریم‌ها را خنثی می‌کند و مسیر تحقق مطالبات کشور را همواره می‌سازد. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.