اروپا از اقتدار ایران در مذاکرات شوکه شده است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 57109
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۶:۱۶ |
حسن همتی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

اروپا از اقتدار ایران در مذاکرات شوکه شده است

حسن همتی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» بیان کرد: وزیرامورخارجه کشورمان اخیرا اظهارداشته مواضع اروپایی‌ها در مذاکرات سازنده نبوده که این اظهارنظر کاملا درست است.
اروپا از اقتدار ایران در مذاکرات شوکه شده است
گروه سیاسی
حسن همتی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» بیان کرد: وزیرامورخارجه کشورمان اخیرا اظهارداشته مواضع اروپایی‌ها در مذاکرات سازنده نبوده که این اظهارنظر کاملا درست است.
وی افزود: ما همواره در طول مذاکرات جدید شاهد بودیم که طرف اروپایی به‌ویژه فرانسه هیچ‌گاه روراست نبوده است و تاکنون بارها وعده‌هایی داده‌اند که در حد حرف باقی مانده و عملیاتی نشده‌است. بنابراین نتیجه آن این است که الزامی برای احیای برجام نمی‌بینند و مواضع خوبی اتخاذ نمی‌کنند.
همتی گفت: واقعیت این است که اروپایی‌ها مستقل نبوده و پیرو سیاست‌های آمریکا هستند و هرچه آمریکا بگوید مطیع و به آن عمل می‌کنند. مواضع اخیر آن‌ها نیز دور از انتظار نبود.
او ادامه داد: پیش‌بینی ما این بود اروپایی‌ها این بار که خواهان برگشت به برجام هستند، سازنده‌تر عمل کنند. با این پیش‌بینی انتظار بود که تا رسیدن سال نو میلادی به توافق نزدیک‌تر بشویم اما عملاً شاهد بودیم که اروپا به‌ویژه فرانسه رویکرد مثبتی نداشتند و صرفاً به کاسه داغ‌تر از آش تبدیل شده بودند.
 مواضع مقامات ایران هم‌راستا با منافع ملت است
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تأکید کرد شاید هم اروپایی‌ها فکر می‌کردند ایران در تداوم مذاکرات تحت‌فشار قرار می‌گیرد و از مواضع خود عقب‌نشینی می کند اما با توجه به پافشاری ایران بر مواضع خویش به نظر می‌رسد آن‌ها پا پس کشیده‌اند.
همتی بیان کرد: مواضع مقام معظم رهبری، مجلس و دولت کاملاً متحد و در راستای حفظ و تقویت منافع ملی است و در این راستا هیچ قدمی به عقب برنمی‌داریم. لذا سفت‌وسخت بودن مواضع جمهوری اسلامی ایران اروپایی‌ها را شوکه کرده است زیرا احتمال می‌دادند در راستای مذاکرات بتوانند ایران را به امتیاز دادن راضی کنند.
این نماینده مجلس افزود: حال با توجه به اینکه ایران از مواضع خود عقب‌نشینی نمی‌کند نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چه زمانی مذاکرات به نتیجه خواهد رسید. اگر اروپایی‌ها به دنبال امنیت منطقه و روابط مسالمت‌آمیز و متقابل هستند باید گامی به جلو بردارند.آن زمان گذشت که ایران با گام‌های دیگران پیش می‌رفت،امروز هیچ‌چیز جز حفظ منافع ملت ایران تضمین نیست.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درانتها خاطرنشان کرد: ازطرفی آمریکایی‌ها که ادعای بازگشت به برجام دارند و واسطه می‌فرستند اخیراً افراد حقیقی و حقوقی ایران را در لیست تحریم‌ها قرار داده آیا قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را.
|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.