ارمغان آزادی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 37694
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۶:۵۸ |
نگاهی به سفر استانی حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی به سمنان؛

ارمغان آزادی

دولت در حالی مشغول به خط کردن عِده و عُده بی‌شمارش برای حمله به رسانه ملی پیرو انتقاد یک روحانی از روحانی است که رئیس دستگاه قضا در بیستمین سفر استانی خود روز پنج شنبه ۲ بهمن ۹۹ وارد سمنان شد و مورد استقبال نماینده، ولی فقیه و دیگر مسئولان ارشد این استان قرار گرفت و در همان بدو ورود به سمنان گفت به‌دنبال سفری که گروه مقدماتی ۲۵ نفره از همکاران در سطح استان سمنان داشته‌اند، مسائل و مشکلات قضائی و مردمی بررسی شده، گزارش‌های مقدماتی آماده شده است و در جلساتی که با حضور نماینده مجلس، نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و همکاران قضائی خواهیم داشت، مسائل بررسی شده و توسط گروه اعزامی مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.
ارمغان آزادی
گروه سیاسی
دولت در حالی مشغول به خط کردن عِده و عُده بی‌شمارش برای حمله به رسانه ملی پیرو انتقاد یک روحانی از روحانی است که رئیس دستگاه قضا در بیستمین سفر استانی خود روز پنج شنبه ۲ بهمن ۹۹ وارد سمنان شد و مورد استقبال نماینده، ولی فقیه و دیگر مسئولان ارشد این استان قرار گرفت و در همان بدو ورود به سمنان گفت به‌دنبال سفری که گروه مقدماتی ۲۵ نفره از همکاران در سطح استان سمنان داشته‌اند، مسائل و مشکلات قضائی و مردمی بررسی شده، گزارش‌های مقدماتی آماده شده است و در جلساتی که با حضور نماینده مجلس، نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و همکاران قضائی خواهیم داشت، مسائل بررسی شده و توسط گروه اعزامی مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.
رئیسی سپس در جلسه شورای اداری استان سمنان حضور یافت و در این جلسه فساد را نقطه مقابل عدالت دانست و عنوان کرد: «خارج شدن از مسیر عدالت، همان قرار گرفتن در راه فساد است و اگر ما می‌خواهیم در مردم امیدآفرینی داشته باشیم باید در راه اجرای عدالت و قانونمداری همت کنیم.» 
وی سپس تلویحا از اجرا نشدن مصوبات مجلس شورای اسلامی از سوی قوه مجریه انتقاد کرد و با تاکید بر این نکته که امروز ملاک اجرای عدالت «قانونمداری» است، تصریح کرد: «دستگاه اجرایی، قضائی و سایر دستگاه‌های کشور باید به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی احترام گذاشته و آن را اجرا کنند.»
رئیس قوه قضائیه که دستگاه متبوع او کمک به واحد‌های تولیدی را یکی از کار ویژه‌های خود قرار داده است، شاخص‌های کسب و کار در استان سمنان را قابل قبول دانست و با تاکید بر لزوم تلاش بیشتر در جهت بهتر شدن این شاخص‌ها، از قاچاق به عنوان یکی از موانع اصلی رونق تولید در کشور یاد کرد و افزود: «باید موانع تولید را از میان برداشت تا کارآفرین در انجام کار خود احساس راحتی کند. نباید از انجام هرکاری در مسیر سهولت فعالیت فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان دریغ کرد، دستگاه قضائی همواره تلاش می‌کند که فعال اقتصادی احساس پشتوانه داشتن کند.»
همچنین حجت‌الاسلام رئیسی با تاکید بر این نکته که تسهیلات نباید به دلالانی که قصد اخلال در بازار  دارند داده شود، گفت: «باید سازوکار به نحوی فراهم شود که تسهیلات به دست تولیدکنندگانی برسد که قصد فعالیت اقتصادی در کشور را دارند. تولید کننده هم باید احساس کند که قوانین و دستگاه‌های کشوری پشت سر او قرار دارند و هم باید اطمینان داشته باشد که زنجیره نظارت شده‌ای برای توزیع کالای وی در داخل و خارج کشور وجود دارد.»
رئیس قوه قضائیه با اشاره به وجود ذخایر معدنی و امکانات گسترده صنعتی و کشاورزی در استان سمنان گفت: زمینه کسب و کار سالم در استان سمنان در حوزه‌های مختلفی وجود دارد. رئیس دستگا قضا، سپس در محل کاروانسرای عباسی شهر سمنان حاضر شد و ضمن بازدید از این محل تاریخی که تا چند ماه گذشته به عنوان زندان سمنان از آن استفاده می‌شد به رئیس سازمان زندان‌ها دستور داد تا این مکان تاریخی را برای تبدیل شدن به مرکز فرهنگی به شهرداری سمنان تحویل دهد تا مورد استفاده مردم این شهر قرار گیرد. این کاروانسرا یکی از املاک سازمان زندان‌های کشور بود که تا چند ماه پیش به عنوان زندان سمنان استفاده می‌شد و با پیگیری‌های سازمان،  زندان‌ها به خارج از شهر منتقل شد و اکنون با دستور رئیس قوه قضائیه به مکانی فرهنگی برای بهره مندی مردم سمنان مبدل می‌شود.
رئیس قوه قضائیه در ادامه سفر به سمنان، با قضات و کارکنان قضائی این استان دیدار و گفت وگو کرد و در همین جلسه، «انجام کار
 به هنگام» را اساس کار در دادگستری‌ها دانست و با مجاز ندانستن تاخیر و تعویق بلاوجه در انجام کار ارباب رجوع گفت: تاخیر و تعویق بلاوجه در هیچ واحد قضائی و نظارتی ولو برای یک روز مجاز نیست.
رئیس قوه قضائیه با تاکید بر این نکته که کمبود نیروی انسانی اعم از کارمند یا قاضی نمی‌تواند مجوزی برای تاخیر در انجام کار مردم باشد، عنوان کرد: کارکنان قضائی استان سمنان علی‌رغم کمبود برخی امکانات که با آن مواجه هستند، شاخص‌هایی از خود به جای گذاشتند که نشان دهنده فعالیت‌های گسترده آنان است. وی همچنین در این نشست، با اشاره به ضرورت رسمی شدن تمامی اسناد در کشور گفت: ما باید به سمتی پیش برویم که اسناد غیررسمی به اسناد رسمی تبدیل شوند و تنها اسناد رسمی به عنوان اسناد معتبر در کشور شناخته شوند چراکه اعتبار دادن به اسناد رسمی، مالکیت را تثبیت و دعاوی را کاهش می‌دهد و جلوی سوءاستفاده افراد را می‌گیرد.
حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه «نمی شود»، «نمی دانیم» و «نداریم»، نباید در حل مشکلات مربوط به پرونده‌های قضائی وجود داشته باشد، تصریح کرد: هرکسی در هر جایگاهی که قرار دارد، می‌تواند در امر کشف حقیقت به قاضی کمک کند. ُرئیس قوه قضائیه با بیان اینکه قلم قاضی باید بر اساس عدالت بچرخد عنوان کرد: انتظار ارباب رجوع از مجموعه قضائی برای اجرای عدالت، انتظار به حقی است چرا که شان قضا از شئون ممتازه انبیاء الهی و اولیاء خداست.
رئیس دستگاه قضا در ادامه به صورت سرزده از دادسرا و دادگاه انقلاب سمنان بازدید و با متهمان و محکومان مواد مخدر گفت وگو کرد. 
وی پس از شرکت در جلسه شورای قضائی سمنان، به شهر شاهرود سفر کرد و در بدو ورود برای اقامه نماز جماعت، در مسجدالنبی (ع) شهرک انقلاب شاهرود که یکی از شهرک‌های حاشیه این شهر محسوب می‌شود به اقامه نماز مغرب و عشاء پرداخت و با نمازگزاران این مسجد دیدار کرد. شامگاه پنج شنبه نیز در شاهرود با نخبگان و اقشار مختلف مردم استان سمنان دیدار و گفت وگو کرد.رئیسی در نشست خبری پایان سفر به سمنان، با اشاره به دیدار‌های مردمی معاون اول دستگاه قضا، رئیس دیوان عالی کشور، دادستان کل کشور و همچنین رئیس سازمان زندان‌ها با ده‌ها نفر در جریان سفر به این استان گفت: در جلسه امروز شورای قضائی استان سمنان، پیرامون کمبود‌هایی که مربوط به سازمان‌های وابسته به دستگاه قضا و واحد‌های قضائی در این استان است، تصمیماتی اتخاذ شد و مجموعا مبلغ ٧٠٠ میلیارد
 ریال از منابع استانى و قوه قضائیه به رفع مشکلات ضرورى که در استان سمنان مطرح است اختصاص پیدا کرد. همچنین آن دسته از مشکلات که در استان امکان حل آن‌ها وجود ندارد از محل بودجه هاى جارى قوه قضائیه دارد پیگیری می‌شود.
وی با اشاره به گله‌مندى‌های مردم و اقشار مختلفی از سمنانی‌ها به ویژه مردم شاهرود در خصوص مسئله آب گفت: باید مشکل در اسرع وقت رفع شود. از مدیریت آب مى خواهیم که حتما این مسئله را بررسى کنند و نگذارند زمان بیشترى از آن بگذرد چرا که مبالغ هزینه شده این پروژه با پول امسال بیش از ٢٠٠ تا ٣٠٠ میلیارد تومان مى شود. این موضوع نباید رها شود و از وزارت نیرو و مدیریت آب مى خواهم که این قضیه را بررسى کنند و اگر مشکلى وجود دارد آن را رفع کنند.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به دغدغه‌های مردم استان سمنان نسبت به آلودگی ایجاد شده توسط یکی از معادن این استان گفت: قرار بر این شد کارشناسانى که تاکنون موضوع را بررسى کرده اند، نظر خود را ارائه دهند. این مسئله باید روشن و معلوم شود که این معدن مشکل محیط زیستى دارد یا خیر.
همزمان با سفر رئیس قوه قضائیه به استان سمنان، ۶۳ نفر از زندانیان واجد شرایط آزاد و ۲۳ نفر از این تعداد در زندان مرکزی سمنان حضور داشتند که نامه آزادی خود را دریافت کردند.
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.