ارتقای راندمان با به‌روزرسانی‌ ناوگان‌ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 96038
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۶:۰۸ |
لزوم توسعه مکانیزاسیون کشاورزی به منظور‌افزایش‌بهره‌وری بررسی شد؛

ارتقای راندمان با به‌روزرسانی‌ ناوگان‌

آمارهای موجود نشان می‌دهد که حدود ۴۰ درصد از ماشین‌آلات کشاورزی فرسوده‌اند و نیازمند به‌روزرسانی می‌باشند. بخش قابل‌توجهی از تراکتورهای بخش کشاورزی از رده خارج‌شده‌اند و به سبب فرسودگی‌شان موجب هدررفت و خسارت به تولیدات کشاورزان می‌شوند.
ارتقای راندمان با به‌روزرسانی‌ ناوگان‌

آمارهای موجود نشان می‌دهد که حدود ۴۰ درصد از ماشین‌آلات کشاورزی فرسوده‌اند و نیازمند به‌روزرسانی می‌باشند. بخش قابل‌توجهی از تراکتورهای بخش کشاورزی از رده خارج‌شده‌اند و به سبب فرسودگی‌شان موجب هدررفت و خسارت به تولیدات کشاورزان می‌شوند.

ذوالفقاری، رئیس مرکز مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی به‌تازگی عنوان داشته که در زمینه تراکتور بیش از ۵۰ درصد فرسودگی داریم و  سالانه به ۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه کمباین در کشور نیازمند هستیم. این در حالی است که تولید کشور حداکثر ۸۰۰ تا هزار کمباین است‌ و نیازفعلی برآورده نمی‌شود. کارشناسان و فعالان حوزه کشاورزی می‌گویند که  کارخانه‌های تولیدکننده خوبی در زمینه دنبال بندها داریم که نیاز کشور و همسایگان را تأمین می‌کنند. همچنین مرکز مکانیزاسیون برای صنایع، بازاریابی و تسهیلات را فراهم کرده است که می‌توان از ظرفیت شان بهره گرفت و رونق مکانیزاسیون را رقم زد. شایان‌ذکر است تا بگوییم علی‌رغم وجود ظرفیت‌های تولید داخلی همواره نیازمند به واردات برخی ماشین‌آلات می‌باشیم تا هدف‌گذاری خودکفایی محصولات کشاورزی تحقق یابد.

عطاالله هاشمی، عضو شورای هماهنگی تشکل‌های بخش کشاورزی دراین‌باره می‌گوید: یکی از عوامل اساسی در کاهش هزینه‌های تولید، ارتقای راندمان و بهره‌وری در بخش کشاورزی موضوع مکانیزاسیون است. ازاین‌رو تأمین مکانیزاسیون سهم الوصول باید در اختیار کشاورزان قرار گیرد. او بابیان اینکه توسعه مکانیزاسیون در آماده‌سازی زمین و عملیات کاشت، داشت و برداشت اثر فوق‌العاده‌ای دارد، افزود: نقش مکانیزاسیون در افزایش بهره‌وری و راندمان و کاهش هزینه‌های تولید امری انکارناپذیر است که موفقیت در این امر متضمن حمایت‌های دولت است. هم‌اکنون بزرگترین تأمین‌کننده تراکتور و مکانیزاسیون، تراکتورسازی تبریز است که تا پیش از صحبت با مسئولان تراکتورسازی به سبب جوی که علیه کارخانه تولیدکننده است، تصورمان بر گران‌فروشی بود. اما پس از مشاهده و بازدید و برخورد با واقعیات می‌بینیم که کارخانه برای سرپا ایستادن و تأمین مکانیزاسیون باید اقدام به خرید قطعات از دیگر شرکت‌های تولیدکننده یا از طریق واردات داشته باشد که درنهایت پس از اعلام قیمت تمام‌شده متوجه می‌شویم که افزایش قیمت‌ها جزو حق‌وحقوق کارخانه تراکتورسازی است.

عضو شورای هماهنگی تشکل‌های بخش کشاورزی افزود: گرچه افزایش قیمت تراکتور جزو حق‌وحقوق کارخانه است، اما این موضوع به کشاورزان تحمیل می‌شود. لذا دولت نسبت به پرداخت یارانه و حمایت از کارخانه‌های تراکتورسازی و همچنین پرداخت تسهیلات به کشاورزان باید اقدام کند تا آن‌ها بتوانند تراکتور و دنباله بند موردنیاز را فراهم کنند. آمار اعلامی‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۴۲ تا ۴۳ درصد تراکتورها از رده خارج هستند که برای نوسازی‌شان راهی جز حمایت از کشاورزان و کارخانه تراکتور وجود ندارد تا تراکتورسازی خود را به تکنولوژی روز دنیا مجهز کند، به تولید ادامه دهند و کشاورزان نیز قادر به خرید شوند. در بررسی بیش‌تر این موضوع به گفت‌وگو با حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه، نماینده مردم ملایر و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و قاسم پیشه‌ور، رئیس اتاق اصناف کشاورزی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

قاسم پیشه‌ور، رئیس اتاق اصناف کشاورزی:
لزوم آزادسازی واردات ماشین‌آلات کشاورزی  برای شکل‌گیری فضای رقابتی

قاسم پیشه‌ور، رئیس اتاق اصناف کشاورزی درگفت‌وگو با‌خبرنگار‌«رسالت» به تشریح لزوم نوسازی ماشین‌آلات بخش کشاورزی پرداخت و دراین‌باره اظهارکرد: بنابر آمار به‌طور متوسط از ۶۰۰ هزار دستگاه تراکتور و ادوات کشاورزی که در مزرعه کار می‌کند، عمر بالای ۱۳ سال دارند که راهی جز به‌روزرسانی مکانیزاسیون و ادوات کشاورزی در بخش کشاورزی ندارند. وی با انتقاد از قیمت بالای ماشین‌آلات کشاورزی افزود:به‌روزرسانی، توسعه مکانیزاسیون و ادوات کشاورزی در بخش کشاورزی یک ضرورت است که در شرایط حال حاضر به سبب قیمت بالای تولید، خریدشان برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد.پیشه‌ور بابیان اینکه فرسودگی ماشین‌آلات موجب هدررفت محصولات خواهد شد، تصریح کرد: استهلاک، ریزش کمباین و سوخت تراکتور و ادوات کهنه کشاورزی بسیار بالا و قابل‌توجه است. در این راستا نیاز داریم تا در اسرع وقت نوسازی و به ‌سازی شوند. رئیس اتاق اصناف کشاورزی بابیان اینکه نوسازی ناوگان‌ها موجب تحقق خودکفایی خواهد شد، همچنین خاطرنشان کرد: چنانچه حمایت همه‌جانبه از نوسازی ناوگان صورت گیرد،شاهد کاهش هدررفت محصولات، و خودکفایی محصولات استراتژیک خواهیم بود. 
او در پاسخ اینکه چطور می‌توان تولید و بهره‌وری محصولات کشاورزی را تا ۴۰ درصد افزایش داد، متذکر شد: با نوسازی ناوگان، کاهش ۱۰ درصدی ریزش در بخش گندم و افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی بهره‌وری تولید رقم خواهد خورد و خودکفا خواهیم شد. 
وی یادآور شد: حدود ۵ سال است که تسهیلات نوسازی پرداخت‌نشده و تراکتورها نیز فرسوده شده‌اند. این در حالی است که عمر استاندارد ماشین‌آلات کشاورزی
 ۱۳ سال می‌باشد و پس‌ازآن می‌بایست بازسازی و بهسازی در دستورکار قرار‌گیرد. 
وی یادآور شد: قیمت ماشین آلان کشاورزی بالاست و بسیاری از کشاورزان توان خرید ندارند. مطابق با آمار وزارت جهادکشاورزی حدود ۳۰۰ هزار تراکتور از میان ۶۰۰ هزار تراکتور موجود در کشور نیازمند جایگزینی می‌باشند که تاکنون تصمیمی دراین‌باره اتخاذ نشده است. 
پیشه‌ور‌ با تأکید بر لزوم آزادسازی واردات ماشین‌آلات بخش کشاورزی گفت: ضرورت دارد تا دولت حمایت‌های خود را بیش‌ازپیش کند. در این میان وزارت جهادکشاورزی و همچنین بانک کشاورزی می‌بایست زمینه وام‌های کم‌بهره را فراهم کنند تا توان خرید کشاورزان افزایش یابد و قادر به نوسازی یا خرید ماشین‌آلات نو شوند. 
او همچنین ادامه داد: تولید تراکتور انحصاری است و تنها یک کارخانه به تولید آن می‌پردازد. دراین میان اگر کشاورزان قادر به خرید نقدی شوند و نقدینگی لازم را فراهم سازند، بازهم در نوبت قرار خواهند گرفت و فرصت کشت را از دست خواهند داد. انتظارمان این است که ماشین‌آلات موردنیاز از دیگر کشورها وارد شود تا برای تولیدکنندگان داخلی فضای رقابتی شکل گیرد. 
رئیس اتاق اصناف کشاورزی در پایان این گفت‌وگو اظهارکرد: توسعه ناوگان‌ها، کمیت تولید را افزایش و موجب انگیزه بیش‌ازپیش کشاورزان خواهد شد. بی‌شک به‌موجب این امر با سطح زیرکشت فعلی نیز خودکفا خواهیم شد و به هدف‌گذاری رشد تولید در بخش کشاورزی جامه عمل خواهیم پوشاند. 

حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:
خودکفایی محصولات کشاورزی درگرو صنعتی شدن بخش کشاورزی است

حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه، نماینده مردم ملایر و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح تحقق افزایش ۴۰ درصدی تولید محصولات کشاورزی با به‌روز شدن ناوگان‌ها‌ پرداخت و دراین‌باره اظهارکرد: یکی از نیازمندی‌های بخش کشاورزی حوزه به‌روزرسانی و توسعه مکانیزاسیون می‌باشد. هرآنقدر که بتوانیم توسعه مکانیزاسیون و به‌روز شدن ناوگان‌های بخش کشاورزی را رقم بزنیم، شاهد توسعه بخش کشاورزی خواهیم‌بود. 
وی با تأکید بر لزوم پرداخت تسهیلات بانکی برای نوسازی ناوگان‌های فرسوده افزود: ارائه تسهیلات بانکی به‌منظور بهره‌گیری جامع کشاورزان از مکانیزاسیون موجب رشد بهره‌وری در تولید محصولات کشاورزی خواهد شد. متأسفانه بسیاری از ماشین‌آلات کشاورزی وارد نشده و در کشور به کار گرفته نشده‌اند. در این راستا ضرورت دارد تا زمینه ورود و بهره‌گیری از این ماشین‌آلات را رقم بزنیم تا در بخش کشاورزی شاهد افزایش کمی و کیفی محصولات باشیم.
حجت‌الاسلام  آزادی‌خواه تصریح کرد: مادامی‌که تجهیزات بیشتر و ماشین‌آلات به‌روز شوند، انگیزه کشاورزان افزایش پیدا خواهد کرد و جوانان تحصیل‌کرده در بخش کشاورزی وارد میدان خواهند شد و به کشاورزی همچون یک شغل نگاه خواهند کرد.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه باید به سمت کشاورزی صنعتی حرکت کنیم، همچنین خاطرنشان کرد: حال‌که کشاورزی دستی منسوخ‌شده و دنیا درحال حرکت به سمت کشاورزی مکانیزاسیون محور است، باید شرایط  توسعه را رقم بزنیم و با پیشرفت در مکانیزاسیون کشاورزی را به یک اشتغال پایدار تبدیل کنیم.
نماینده مردم ملایر در مجلس یازدهم متذکر شد: افزایش بهره‌وری موضوعی مهم است و می‌بایست بکوشیم تا تحقق یابد. درحال‌حاضر‌بانک کشاورزی به‌عنوان بانک تخصصی بخش کشاورزی مشغول به فعالیت است اما به سبب کمبود منابع قادر به ارائه تسهیلات نیست. نبود منابع کافی موجب شده تا‌ وام بسیاری از کشاورزان در نوبت باقی بماند و پرداخت نشود. بی‌شک حل این موضوع اهمیت فراوانی دارد و ‌می‌بایست بکوشیم تا این مشکل در بودجه سنواتی مرتفع گردد.
وی در پایان این گفت‌وگو یادآور شد: اگر به دنبال امنیت غذایی می‌باشیم، می‌بایست خودکفایی محصولات کشاورزی به‌ویژه کالاهای استراتژیک همچون گندم ، برنج و دانه‌های روغنی  را رقم بزنیم. خودکفایی محصولات استراتژیک نیازمند چند متغیر است که یکی از آن‌ها مکانیزاسیون و تجهیزات بخش کشاورزی می‌باشد تا کشاورزان به سمت صنعتی شدن کشاورزی حرکت کنند و رشد تولید را رقم بزنند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.