ادغام جنگ غلات در جنگ اوکراین ! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 91881
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۶:۵۸ |
بحران در روابط ورشو -کی یف

ادغام جنگ غلات در جنگ اوکراین !

تنشها میان اوکراین و لهستان بر سر صادرات و واردات غلات تشدید شده و تبعات خود را در مناسبات طرفین در جنگ اوکراین نشان داده است. این تنشها در حالی تشدید می شود که بسیاری از تحلیلگران حوزه روابط بین الملل نسبت به فرسایشی شدن جنگ اوکراین و تاثیر آن بر مناسبات اعضای ناتو با این کشور، به آمریکا و انگلیس هشدار داده بودند.
ادغام جنگ غلات در جنگ اوکراین !

 تنشها میان اوکراین و لهستان بر سر صادرات و واردات غلات تشدید شده و تبعات خود را در مناسبات طرفین در جنگ اوکراین نشان داده است. این تنشها در حالی تشدید می شود که بسیاری از تحلیلگران حوزه روابط بین الملل نسبت به فرسایشی شدن جنگ اوکراین و تاثیر آن بر مناسبات اعضای ناتو با این کشور، به آمریکا و انگلیس هشدار داده بودند.
در آن زمان،مقامات ارشد ناتو و اتحادیه اروپا با این گزاره ادعایی، بسیار ساده انگارانه برخورد کردند و اکنون شاهد تبعات آن هستند! 
 ماجرا چیست؟
با تشدید تنش‌های سیاسی بر سر ممنوعیت واردات غله از اوکراین به لهستان، نخست‌وزیر لهستان از توقف ارسال سلاح به اوکراین خبر داد. اظهارات موراویسکی بازتاب و تعابیر متفاوتی در رسانه‌ها به دنبال داشته است.دولت لهستان اعلام کرد دیگر سلاح در اختیار اوکراین قرار نمی‌دهد و به جای آن بر تجهیز نظامی خود «با مدرن‌ترین تسلیحات» متمرکز می‌شود. ماتئوش موراویسکی، نخست وزیر لهستان در مصاحبه‌ای تلویزیونی با اعلام این موضوع گفت ارتش لهستان باید در آینده‌ای نزدیک به قوی‌ترین ارتش اروپا تبدیل شود.لهستان یکی از اصلی‌ترین متحدان اوکراین از زمان تهاجم نظامی روسیه به این کشور بوده است، اما موضوع صادرات غله اوکراین موجب بروز تنش‌های سیاسی میان ورشو و کی‌یف شده که در چند روز گذشته به اوج خود رسید.
اوکراین یکی از مهمترین صادرکنندگان غله در جهان به شمار می‌رود. پس از آغاز جنگ مسیر صادرات غله این کشور که تا پیش از آن از طریق دریای سیاه صورت می‌گرفت، مسدود شد. اتحادیه اروپا برای صادرات غله اوکراین از طریق مسیر زمینی با هدف حمایت از کشاورزان محلی محدودیت‌های تجاری در نظر گرفت. کمیسیون اتحادیه اروپا این محدودیت‌های بحث‌برانگیز را از میان برداشت. با این حال لهستان، مجارستان و اسلواکی اعلام کردند به ممنوعیت واردات غله از اوکراین ادامه خواهند داد. لهستان در عین حال تهدید کرد که محدودیت‌هایی برای واردات سایر محصولات از اوکراین وضع خواهد کرد.

 طعنه شدید زلنسکی به ورشو
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، در اظهاراتی انتقادی بدون اشاره به لهستان، گفت برخی کشورها تنها «تظاهر» به حمایت از اوکراین می‌کنند و به جای آن به طور غیرمستقیم حامی روسیه هستند.لهستان نیز در واکنش به این سخنان بلافاصله سفیر اوکراین را احضار کرد. کی‌یف پس از احضار سفیر خود در ورشو در پاسخ به این امر گفت «دوستان لهستانی باید احساسات خود را کنار بگذارند.”»به گفته سخنگوی وزارت خارجه اوکراین، این کشور برای حل مناقشه غلات به لهستان «راهی سازنده» پیشنهاد کرده است. با این حال ساعاتی بعد نخست‌وزیر لهستان اعلام کرد: «ما دیگر سلاحی در اختیار اوکراین نمی‌گذاریم، زیرا در حال تجهیز خود به مدرن‌ترین سلاح‌ها هستیم.»
به عبارت بهتر، مقامات لهستانی همچنان بر سر مواضع خود ( که در تعارض با تصمیم جمعی اتحادیه اروپا قرار دارد ) مصمم هستند. با این حال سخنان موراویسکی کاملا واضح نبوده و رسانه‌ها تفاسیر مختلفی از آن برداشت کرده‌اند. برخی با استناد به فحوای مصاحبه موراویسکی بر این باورند که اظهارات او احتمالا به معنای قطع کامل ارسال سلاح به اوکراین نیست بلکه به نظر می‌رسد اشاره موراویسکی به این مسئله بوده که لهستان نه تنها به کشور همسایه تسلیحات می‌فرستد، بلکه به طور همزمان مشغول تجهیز ارتش خود نیز است. در مقابل چندین سایت و خبرگزاری لهستانی از جمله سرویس انگلیسی زبان خبرگزاری دولتی لهستان (PAP) اظهارات نخست‌وزیر را به این معنا تفسیر کرده‌اند که ورشو به دلیل تنش با اوکراین بر سر صادرات غلات ارسال سلاح به اوکراین را متوقف خواهد کرد.بر این اساس، لهستان فقط مهمات و تسلیحاتی را که پیش‌تر بر سر آن  با اوکراین توافق شده، به این کشور ارسال می‌کند.»
اوکراین  در واکنش به اظهارات موراویسکی اعلام کرد کی‌یف و ورشو در روزهای آینده در مورد اختلاف نظر بر سر واردات غلات گفت‌وگو خواهند کرد.

 چرا لهستان در مقابل اوکراین کوتاه  نمی آید؟
ممنوعیت واردات غله با توجه به انتخابات ماه آینده در لهستان به موضوعی به شدت حساسیت‌برانگیز تبدیل شده است. کشاورزان یکی از مهمترین گروه‌های رأی‌دهنده به حزب حاکم «قانون و عدالت» (PiS) به شمار می‌روند. موراویسکی با بیان اینکه مقامات اوکراینی قادر به درک میزان بی‌ثباتی صنعت کشاورزی لهستان نیستند، وعده داده بود که دولت او از کشاورزان لهستانی محافظت می‌کند.
 این روزها موضوع احیای توافق انتقال غلات از اوکراین ( از طریق دریای سیاه) تبدیل به یکی ازاصلی‌ترین دغدغه‌های جاری در بحبوحه جنگ شده است. اعضای ناتو و اتحادیه اروپا می‌گویند توقف انتقال غلات و عدم تمدید توافق غیرمستقیم کی یف و مسکو در این خصوص، امنیت غذایی در جهان را مورد تهدید قرار داده است اما از سوی دیگر، اشاره‌ای نسبت به دلایل مخالفت روسیه با احیای این توافق نمی‌کنند! واقعیت ماجرا این است که تشدید  مداخله گرایی میدانی آمریکا، انگلیس ، آلمان و فرانسه در میدان جنگ و حمایت غیر اعلامی آنها از کشانده شدن جنگ از مناطق شرقی اوکراین به داخل خاک روسیه، نقش به‌سزایی در عدم تمدید توافق انتقال غلات از دریای سیاه داشته است.

 معمایی که پیچیده تر می شود
تحلیلگران معتقدند به جز توافق غلات دریای سیاه، دیگر راه‌حل‌ها برای صادرات غلات اوکراین کارایی چندانی نخواهد داشت. اخیرا رایزنی‌هایی میان مقامات ترکیه‌ای و اوکراینی در خصوص احیای کریدور دریای سیاه صورت گرفته است اما آنکارا نیز دیگر به‌دلیل تشدید تقابل با روسیه، نمی‌تواند در کسوت یک واسطه‌گر موثر در این معادله ایفای نقش کند. هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دیمیترو کولبا ،وزیر خارجه اوکراین در کی‌یف گفت:«ازسرگیری توافق مزبور، از اولویت‌های آنکارا است و مسکو باید بخشی از هر معادله کارآمد باشد.»

اما مذاکرات اخیر ترکیه و روسیه نیزبا هدف احیای این توافق، نتیجه بخش نبوده است. اگرچه می‌توان مجاری جایگزینی را برای انتقال غلات اوکراین (از طریق کریدورهای زمینی و غیردریایی) در نظر گرفت اما قطعا چنین مسیرهایی مقرون به‌صرفه نخواهند بود. توافق غلات دریای سیاه که سال گذشته با میانجی‌گری ترکیه و سازمان ملل متحد میان کی‌یف و مسکو امضا شد، اجازه صدور ایمن غلات اوکراین از طریق دریای سیاه را می‌داد. آنکارا طی هفته‌های گذشته در تلاش بوده مسکو را به اجرای دوباره این توافق متقاعد کند اما مقامات روسی در این خصوص شروطی از جمله توازن در توزیع غلات و انتقال آنها به کشورهای آسیب‌پذیرتر ( به جای کشورهای ثروتمند) را در نظر گرفته‌اند

نویسنده : فخرالدین اسدی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.