اجرای گام‌به‌گام تعهدات در برجام راهی برای احیای این توافق است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 60901
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۶:۱۳ |
محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس:

اجرای گام‌به‌گام تعهدات در برجام راهی برای احیای این توافق است

محمدحسن آصفری، نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان درمجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» روند مذاکرات هسته‌ای وین را تحلیل و به نقاط ضعف تیم مذاکره کننده در دولت روحانی اشاره و تصریح کرد: متأسفانه تیم مذاکره کننده قبلی اعتماد بسیار زیادی به طرف غربی کرد و خوشبین بود و به نوعی جلوی دبه کردن آن‌ها را نگرفت و ضمانت‌های لازم در توافق اخذ نشد.
اجرای گام‌به‌گام تعهدات در برجام راهی برای احیای این توافق است

محمدحسن آصفری، نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان درمجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» روند مذاکرات هسته‌ای وین را تحلیل و به نقاط ضعف تیم مذاکره کننده در دولت روحانی اشاره و تصریح کرد: متأسفانه تیم مذاکره کننده قبلی اعتماد بسیار زیادی به طرف غربی کرد و خوشبین بود و به نوعی جلوی دبه کردن آن‌ها را نگرفت و ضمانت‌های لازم در توافق اخذ نشد. وی افزود: تیم مذاکره کننده در دولت قبلی برای رسیدن به توافق عجله کرد و برای تأثیرگذاری در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ از مذاکرات به عنوان ابزار استفاده کرد. همین امر باعث شد غرب از شرایط ما سوءاستفاده کند و تحریم‌هایی که قرار بود در قالب برجام رفع شود، پابرجا ماند و ما زودتر از طرف مقابل به تعهداتمان عمل کردیم.آصفری اظهارکرد: اورانیوم غنی شده را تحویلشان دادیم، سانتریفیوژها را قطع کردیم و همین مسئله باعث شد دست ایران خالی بماند. این‌ها مهم‌ترین ایرادی بود که طرف غربی داشت و دولت قبل به نقدها و انتقادات و پیشنهادات تخصصی توجه نمی‌کرد و شرایط فعلی را برای ما رقم زد و ضمانتی از طرف مقابل گرفته نشد.
   خروج مجدد آمریکا از برجام باید برایشان هزینه داشته باشد
این نماینده مجلس اضافه کرد: امروز ضمن اینکه ما خواهان یک توافق خوب هستیم اما این خواستن نباید باعث شود که مجددا بدون پشتوانه قانونی به طرف غربی اعتماد کنیم و همین اعتماد سبب شود آن‌ها دوباره زیر میز مذاکره بزنند و تعهداتشان را نادیده بگیرند.
او خاطرنشان کرد: بنابراین تیم فعلی مذاکره کننده هسته‌ای ضمانت لازم را بگیرد. اینکه صرفا با اروپایی‌ها توافق کنیم و آن ها تضمینی برای اجرا ندهند، فایده‌ای ندارد. زیرا تازمانی که آمریکا پایبند به مذاکره و توافق نباشد اروپا نیز منفعل خواهد بود. چراکه اروپایی‌ها بدون چراغ سبز آمریکا کاری نمی‌کنند. بنابراین توافقی که به دست می‌آید باید شامل تضمین و راستی آزمایی اجرای تعهدات غرب باشد.آصفری درواکنش به اینکه آمریکا گفته است نمی‌تواند تضمینی برای تداوم و اجرای تعهدات یا رفع تحریم‌ها بدهد، بیان کرد: توافق باید طوری باشد که اگر روزی آمریکا خواست از توافق خارج شود ما دوباره متضرر نشویم. ما در دوره قبلی با اوباما توافق کردیم و زمانی که ترامپ آمد زیر توافق زد. حال نیز شرایط یکسان است. اکنون با بایدن روبه‌رو هستیم و ممکن است اگر توافق کنیم روزی کنگره آمریکا یا رئیس جمهوری بعدی کشورشان به تعهدات خویش عمل نکنند و نسبت به لغو تحریم‌ها منفعل شوند.نماینده مردم اراک در مجلس درانتها عنوان می‌کند: بنابراین باید ضمانت های لازم از آمریکا گرفته شود و حداقل اگر قرار است آمریکا تضمین را نپذیرد ما نیز شروط گام به گام بگذاریم. به این شکل که ایران درمقابل اجرای یک بخش از تعهدات غرب، یک گام از تعهدات خویش را اجرایی کند.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.