اتحاد دولت و مجلس پایان ابهام کمک معیشتی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 35899
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 02 دی 1399 - 7:44 |
تلفیق 2 مصوبه معیشتی مجلس و دولت بررسی شد؛

اتحاد دولت و مجلس پایان ابهام کمک معیشتی

مدت‌هاست که بحث طرح معیشتی مجلس و دولت در رسانه‌ها مطرح و در میان مردم زمزمه می‌شود. کمک معیشتی که قرار بود طبق طرح مجلس برای تأمین بخشی از نیاز‌های معیشتی خانوار‌های کشور به‌ویژه خانوار‌های کم برخوردار، در 6 ماهدوم امسال واریز شود و دولت به‌صورت ماهانه اقدام به پرداخت یارانه اعتبار خرید کالا به هر فرد ایرانی مشمول طرح، از طریق واریز اعتبار به کارت یارانه نقدی سرپرست خانوار کند.
اتحاد دولت و مجلس پایان ابهام کمک معیشتی

حانیه مسجودی
مدت‌هاست که بحث طرح معیشتی مجلس و دولت در رسانه‌ها مطرح و در میان مردم زمزمه می‌شود. کمک معیشتی که قرار بود طبق طرح مجلس برای تأمین بخشی از نیاز‌های معیشتی خانوار‌های کشور به‌ویژه خانوار‌های کم برخوردار، در ۶ ماهدوم امسال واریز شود و دولت به‌صورت ماهانه اقدام به پرداخت یارانه اعتبار خرید کالا به هر فرد ایرانی مشمول طرح، از طریق واریز اعتبار به کارت یارانه نقدی سرپرست خانوار کند.
براساس طرح مجلس قرار بود به افرادی که حداقل درآمد و دستمزد را دارند سرانه‌ای تعلق گیرد که پیش‌بینی می‌شد در هر مرحله حدود ۶۰ هزار تومان شود و همچنین برای افرادی که کمتر از حداقل دستمزد  درآمد دارند که خانواده‌های کمیته امداد، بهزیستی و رزمندگان معسر را شامل می‌شوند حدود ۱۲۰ هزار تومان به ازای هر نفر و در هر مرحله بود.
 همزمانی مطرح‌شدن بسته کمک معیشتی دولت با مصوبه مجلس، علت ایجاد ابهام بین مردم
اما اکنون مدت‌هاست که از مطرح‌شدن و تصویب آن می‌گذرد و در پیچ‌وخم ابلاغ و اجرا به دولت مانده است. دولت پس از مطرح‌شدن این طرح، اعلام کرد که منابع کافی برای تأمین مالی آن را ندارد و به بهانه‌های مختلف با آن‌ها مخالفت کرد. در همین‌بازه زمانی بود که بحث قرمز شدن وضعیت ویروس کرونا در بیشتر استان‌های کشور مطرح شد و صحبت از لزوم تعطیلی دوهفته‌ای این شهرها به میان آمد. در همین بین علامت سؤال بزرگی در ذهن مردم ایجادشده بود که کدام کمک‌معیشتی به حسابشان واریز می‌شود و آیا اصلا مشمول دریافت کمک هستند؟ علت اصلی این ابهامات نیز همزمانی طرح بسته کمک‌معیشتی دولت با مجلس بود.
چراکه در ابتدا شورای نگهبان، طرح مجلس پیرامون تأمین کالا‌های اساسی توسط دولت را به تصویب رساند و سپس رئیس‌جمهور از اعطای بسته کمک‌معیشتی دولت به یک‌سوم جامعه رونمایی کرد و این طرح‌های حمایتی به چالش جدیدی بین دولت و مجلس تبدیل‌شده بود.
پس از اجرایی شدن تعطیلی و محدودیت تردد بین استان‌های کشور، مصوبه مجلس همچنان منتظر اجرایی شدن و چراغ سبز دولت بود. اما خبر آمد که دولت در حال پرداخت بخشی از بسته کمک‌معیشتی به یک‌سوم جامعه است و کسانی که مشمول هستند، کد ملی سرپرست خانواده خود را به سرشماره اعلام‌شده ارسال کنند.
اکنون اما باوجود گذشت بیش‌از یک ماه از این مسائل هنوز بخش بسیار زیادی از مردم که حتی مشمول دریافت بسته معیشتی بودند ازجمله افرادی که تحت‌پوشش کمیته امام خمینی (ره) بودند، این مبلغ را دریافت نکرده‌اند.
 تلفیق ۲ مصوبه معیشتی مجلس و دولت مهر تأیید پایان لجبازی دولتمردان
با این اوصاف به‌نظر می‌رسید زمان آن است که تدبیری جدی برای اجرایی‌شدن این طرح‌های معیشتی اندیشیده شود و ایجاد موانع و لجبازی‌های سیاسی و اعلام پیروزی در این‌که چه کسی ابتدا کمک‌معیشتی را به مردم پرداخت کرد، جز ضرر عایدی ندارد. بنابراین در روزهای اخیر خبرهای جسته‌وگریخته‌ای از مذاکره رئیس قوه مقننه و مجریه به گوش می‌رسید و خبر تلفیق ۲ مصوبه معیشتی مجلس و دولت مهر تأبیدی بر این مسئله بود. بااین‌که بسیاری از نمایندگان معترض بودند که دولت ازلحاظ قانونی باید مصوبه معیشتی مجلس را اجرایی می‌کرد و خودش نمی‌توانست به‌تنهایی چنین طرحی را تصویب کند و باید به‌صورت لایحه به مجلس ارسال می‌کرد، اما حل کردن موضوعات بهترین راه‌حل بود. زیرا اکنون زمان به‌سرعت درحال گذر و شیوع فشار معیشتی ویروس کرونا از بیماری آن سریع‌تر است.
در همین راستا، روز شنبه ۲۹ آذرماه بود که معاون رئیس‌جمهور از اصلاح مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا برای پرداخت کمک معیشتی خبر داد و رسانه‌ها «مذاکره روحانی با قالیباف، پرداخت یارانه معیشتی اصلاح شد/۱۰۰ هزار تومان برای ۴۰ میلیون نفر» را تیتر خود کردند. 
محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، در نشست خبری با اشاره به مذاکره اخیر روحانی با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس گفت:‌ در این مذاکره گفت‌و‌گوهایی درزمینه طرح اخیر مجلس درباره کمک به خانوارهای نیازمند صورت گرفت.
وی افزود:‌ براین‌اساس تفاهم عملیاتی حاصل شد تا اصلاحی در مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا کنیم. تعداد جمعیتی که این پرداخت کمکی را دریافت می‌کنند تا ۴۰ میلیون نفر افزایش پیدا کرد. پرداخت ۱۰۰ هزار تومان در هرماه برای ۴ ماه خواهد بود.
معاون اقتصادی رئیس‌جمهور تصریح کرد: گروه خاصی که تحت‌پوشش کمیته امداد هستند براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی ۱۲۰ هزار تومان را در ماه دریافت خواهند کرد که نخستین پرداخت هم صورت گرفت.
 با اتحاد دولت و مجلس، باری از دوش مردم برمی‌داریم 
فردای آن روز، محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی ۳۰ آذرماه ضمن تبریک ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار تأکید کرد: تأکید اخیر رهبر معظم انقلاب بر همکاری قوا با یکدیگر و حفظ اتحاد ملی به نفع مردم را چراغ راه خود در مجلس می‌دانیم. رهبر انقلاب فرمودند که خواست مردم واحد است و کسی از میان مسئولان نباید این صدای واحد را دچار خدشه کند.
رئیس مجلس اظهار کرد: طرح حمایت معیشتی از مردم نمونه‌ مناسبی است که با همکاری و هماهنگی دولت محترم به نتیجه رسید. به مردم قول داده بودیم که نگذاریم سفره آن‌ها کوچک‌تر شود. تلاش کردیم تا کمتر شرمسار پدرانی باشیم که شرمنده فرزندانشان شده‌اند. مطمئن باشید که مردم را در میانه مشکلات اقتصادی تنها نخواهیم گذاشت.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای اتحاد دولت و مجلس پایان ابهام کمک معیشتی بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.