اتحاد ایران با کشورهای منطقه علیه مداخله‌گران فرامنطقه‌ای - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 38182
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 12 بهمن 1399 - 6:23 |
سفر وزیر امورخارجه به منطقه قفقاز جنوبی و روسیه بررسی شد؛

اتحاد ایران با کشورهای منطقه علیه مداخله‌گران فرامنطقه‌ای

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان از اواسط هفته گذشته یک سفر چندروزه را به منطقه قفقاز آغاز کرد. سفری که بعد از تنش‌های اخیر منطقه قره‌باغ می‌تواند اثرات مثبتی برای هماهنگی بیشتر بین کشورهای منطقه قفقاز داشته باشد.
اتحاد ایران با کشورهای منطقه علیه مداخله‌گران فرامنطقه‌ای

گروه سیاسی
محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان از اواسط هفته گذشته یک سفر چندروزه را به منطقه قفقاز آغاز کرد. سفری که بعد از تنش‌های اخیر منطقه قره‌باغ می‌تواند اثرات مثبتی برای هماهنگی بیشتر بین کشورهای منطقه قفقاز داشته باشد. ظریف در حالی سفر به منطقه قفقاز جنوبی و روسیه  را آغاز کرد که با توجه به شرایط کنونی حاکم بر روابط بین‌الملل این سفر از سوی کارشناسان به‌دقت مورد ارزیابی قرار گرفت که این موضوع نتیجه اهمیت گفت‌وگوها و نیز دیدارهای ظریف در این سفر است. سفر اخیر ظریف به کشورهای روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان و گرجستان می‌تواند گام مهمی در جهت تقویت روابط منطقه‌ای و اقتصادی کشورهای فوق و همچنین در راستای اجرای مدل ۳+۳ یعنی ایران، روسیه، ترکیه و ارمنستان، آذربایجان و گرجستان انجام شده باشد.از طرفی سفر وزیرخارجه کشورمان به گفته بسیاری از کارشناسان به « تور دیپلماسی و تبیین جایگاه واقعی ایران در منطقه » تعبیر شده است.سفر وزیر امور خارجه بعد از سفر «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه که در میانه جنگ قره‌باغ انجام شده بود دومین سفر دیپلماتیک مهم ایران به منطقه قفقاز است که گرجستان هم به این سفر اضافه شده است. باتوجه به تنش‌های اخیر در منطقه قره‌باغ، برخی ملاحظات منطقه‌ای و تحولاتی در روابط ایران بین کشورهای آذربایجان و ارمنستان ایجاد شد. همان‌زمان تأکید ایران بر حفظ امنیت ملی کشورمان و جمهوری آذربایجان بود. اما باوجوداین‌که سفر وزیر خارجه ایران با اهداف مشخص و برنامه‌ریزی‌شده به کشورهای یادشده صورت گرفته، اما این سفر فرصت مغتنمی را نیز برای بسط و گسترش روابط و طرح مسائل موردعلاقه طرفین در دیدارهای دوجانبه ایجاد می‌کند که به نظر می‌رسد تا این جای کار ظریف توانسته از این موقعیت ایجادشده بهره‌برداری خوبی داشته باشد.محمدجواد ظریف در آغاز سفرش ضمن تشریح اهداف این سفر به کشورهای شمال غربی ایران، گفت: این سفر درباره تحولات منطقه به‌ویژه مسئله قره‌باغ، موضوع برجام، روابط دوجانبه و موضوعات بین‌المللی ازجمله سوریه، افغانستان و یمن و نیز رایزنی با وزیر امورخارجه روسیه در این موارد خواهد بود.ظریف همچنین به این موضوع اشاره و تأکید کرد که، تهران خواهان تشکیل «اتحادیه همکاری ۶ جانبه در منطقه است» و آن‌گونه که از شواهد دیده می‌شود این موضوع مهم‌ترین هدف سفر منطقه‌ای وزیر خارجه ایران به کشورهای حوزه قفقاز به شمار می‌رود.حال به نظر می‌رسد طرح تشکیل اتحادیه ۶‌جانبه در میان برخی کشورهای شمالی ایران در شرایط کنونی حاکم بر جهان، از اهداف ویژه‌تری نسبت به مابقی موضوعاتی که به آن‌ها اشاره شد، برخوردار است و اگر این پیشنهاد جامه عمل بپوشد و اجرایی شود، باید در آینده‌ای نه‌چندان دور منتظر نتایج مثبت آن بود. 
طبیعتا همکاری‌های منطقه‌ای پس از شکل‌گیری وضعیت کنونی در واشنگتن و تغییر و تحولاتی که ایجاد شده و آن چیزی که در بحران قره‌باغ رخ داد نه‌تنها برای ایران بلکه برای کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای از اهمیت بسیاری برخوردار است. همان‌طور که کارشناسان پیش‌بینی کردند آنچه که بایدن در مورد برجام می‌گفت و در ایران هم تصور می‌شد، محقق نشد و باوجوداین شرایط، زمینه‌هایی ایجاد می‌شود تا در پرتوی رویکرد تیم بایدن در ارتباط با ایران و نوع برخورد دیپلماتیک با ایران زمینه تعامل اروپای متحد با آمریکا نسبت به ایران افزایش یابد. ظریف و تصمیم‌گیران موجود در ایران سعی کرده و اندیشیده‌اند که علی‌رغم ظواهر موجود از سوی بایدن در مسئله هسته‌ای و شعار بازگشت به برجام، این احتمال وجود دارد که تحریم‌های جدیدی اضافه نشود، اما تحریم‌های مؤثر هم برداشته نخواهد شد. بنابراین در این سفر زمینه هماهنگی بیشتر مورد گفت‌وگو قرار گرفته است.با این اوصاف ایران می‌تواند از فرصت پیش‌آمده، بیشترین بهره را برای اتحاد هرچه سریع‌تر و بهتر با کشورهای منطقه قفقاز ببرد. 
اقدامی که درشرایط  فعلی و باتوجه به تغییر ریاست جمهوری در آمریکا می‌تواند قدرت جمهوری اسلامی ایران را درتقابل با کشورهای غربی بیشتر کند. مسلم است که هرچه ایران با کشورهای همسایه اتحاد بیشتری داشته باشد، می‌تواند نیازهای خود را رفع و با قدرت بیشتری در مذاکرات احتمالی چانه بزند. بااین‌حال کشورهای فرامنطقه‌ای درصدد هستند تا با ایجاد تنش‌های مختلف ازجمله اعزام نیروهای تروریستی درزمان رخداد کوچک‌ترین آشوبی به منطقه، ایجاد شکاف‌های فرهنگی و عقیدتی بین کشورها فاصله بیندازند. اما باتوجه به اهمیت ایران به امنیت ملی و منطقه‌ای و فراهم بودن فرصت‌های تجاری و اقتصادی و سیاسی با کشورهای مذکور، می‌توان راه را بر کشورهای بیگانه بست. حال این مسیر آغاز شده و انتظار می‌رود به دیدارهای دیپلماتیک ختم نشود. دستگاه دیپلماسی باید اقدامات و سفرهای دیپلماتیک خود را به مرحله تأثیرگذاری و ایجاد روابط تجاری بینجامد، اقدامی که ایران بیش از هرزمان دیگری به آن احتیاج دارد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای اتحاد ایران با کشورهای منطقه علیه مداخله‌گران فرامنطقه‌ای بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.