اتحادیه اروپا ؛ بلای جان برجام - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 68824
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۶:۱۴ |
چرا واسطه‌گری بورل با شکست مواجه شد؟

اتحادیه اروپا ؛ بلای جان برجام

 از زمان شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا و حضور جوبایدن و دموکرات‌ها در رأس معادلات سیاسی و اجرایی این کشور، بازیگران اروپایی تلاش کردند از فاکتور و مؤلفه‌ای به نام« زمان»در مسیر احیای توافق هسته‌ای بهره گیرند. بازیگران اروپایی بارها در طول یک سال و نیم اخیر مدعی شدند که زمان به ضرر احیای توافق هسته‌ای در حال گذر است و ایران باید در راستای احیای توافق هسته‌ای، این عامل( کمبود زمان) را مدنظر قرار دهد. در جریان سفر جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز این موضوع بار دیگر مدنظر قرار گرفت. 
اتحادیه اروپا ؛ بلای جان برجام
گروه بین‌الملل 
 از زمان شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا و حضور جوبایدن و دموکرات‌ها در رأس معادلات سیاسی و اجرایی این کشور، بازیگران اروپایی تلاش کردند از فاکتور و مؤلفه‌ای به نام« زمان»در مسیر احیای توافق هسته‌ای بهره گیرند. بازیگران اروپایی بارها در طول یک سال و نیم اخیر مدعی شدند که زمان به ضرر احیای توافق هسته‌ای در حال گذر است و ایران باید در راستای احیای توافق هسته‌ای، این عامل( کمبود زمان) را مدنظر قرار دهد. در جریان سفر جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز این موضوع بار دیگر مدنظر قرار گرفت. 
 ادعای همیشگی اتحادیه اروپا 
اروپائیان همچنان  مدعی هستند که  «کمبود زمان» مهم‌ترین عاملی است که باید در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موردتوجه قرار گیرد.پایگاه یورونیوز در این خصوص مدعی شده است یکی از محدودیت‌هایی که احیای توافق هسته‌ای را با تهدید مواجه می‌کند مسئله فشار زمانی است که از طرف‌های مختلف بازگشت به برجام را با تهدید روبه‌رو می‌کند. دولت دموکرات جو بایدن حدودا نیمی از عمر خود را پشت سر گذاشته و این در حالی‌است که وضعیت او و حزب دموکرات در نظرسنجی‌ها چندان مثبت نیست. از سوی دیگر تا چند ماه دیگر انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در آمریکا در پیش است که بازهم بر اساس نظرسنجی‌ها شرایط مساعدی برای دموکرات‌ها پیش‌بینی نمی‌شود. این در حالی‌است که جمهوری‌خواهان نه‌تنها امروز که در سال ۲۰۱۵ هم با حصول توافق هسته‌ای با ایران مخالف بوده‌اند و طبیعی است درصورتی‌که اکثریت کنگره از دست دموکرات‌ها خارج شود، کار دولت بایدن برای احیای برجام دشوارتر از قبل خواهد شد. 
 و دوباره کمبود زمان! 
در سوی مقابل حدود دو هفته قبل شورای حکام در قطعنامه‌ای از ایران خواسته به پرسش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ دهد و همکاری خود را با این نهاد بین‌المللی گسترش دهد. ( در مواجهه با رویکرد سیاسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کارشکنی‌های غرب) ایران طی این مدت با سرعت، پیشرفت‌ها در برنامه هسته‌ای خود را شدت بخشیده و بر میزان اورانیوم غنی‌سازی شده خود افزوده است، بخشی از دوربین‌های نظارتی آژانس را خاموش کرده است. جوزف بورل بعد از سفر خود به تهران صراحتا اعلام کرده که اگر دو هفته دیگر خاموش بودن دوربین‌های آژانس ادامه داشته باشد دیگر عملا چیزی برای گفت‌وگو وجود نخواهد داشت و مذاکرات به شکست خواهد انجامید.
در جریان سفر جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران، وی بار دیگر به‌جای ارائه طرح‌های واقعی، ابتکاری و عملیاتی در راستای حل‌وفصل موارد باقیمانده در مسیر احیای توافق هسته‌ای خواستار توجه به مؤلفه محدودیت زمان شد. بدیهی است که این رویکرد اروپائیان هیچ‌گاه در طول مذاکرات مؤثر نبوده و در آینده نیز نخواهد بود. 
 بازی نخ نمای اروپائیان 
در سفر قبلی مقامات اروپایی، یعنی سفر  انریکه مورا به ایران نیز  مطرح شد که دوباره مذاکرات ادامه پیدا کند و در قالب مذاکرات پیشنهادها ردوبدل بشود. در آن زمان،  ایران به دو دلیل از این اقدام امتناع کرد:یک دلیل این است که ابعاد حقوقی و فنی مذاکرات پایان‌یافته است و دیگر نکته‌ای نمانده که ایران بخواهد در قالب مذاکرات آن‌ها را مورد حل‌وفصل قرار دهد و بخواهد در قبال آن‌یک سازوکار میانه را تدوین کند، دومین مسئله این است که ایران اعلام کرده بازگشت به میز مذاکره را درحالی صورت می‌دهد که طرف غربی چارچوب عملیاتی خود را برای توافق اعلام کند و این چارچوب به‌اندازه‌ای عملیاتی باشد که بشود از آن‌یک توافق را استنباط کرد. تا الان چنین چارچوبی در پیشنهادهای قبلی آمریکا و اروپا به کشورمان  ارائه نشده است. 
 شعارهای توخالی 
از سوی دیگر، دولت فرانسه در حالی ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را به جمهوری چک تحویل خواهد داد که یکی از اصلی‌ترین اهداف کاخ الیزه در دوران ریاست بر اتحادیه اروپا، حل‌وفصل پرونده هسته‌ای ایران و سند زدن این ماجرا به سود پاریس بوده است.با همه این اوصاف،فرانسوی‌ها نه‌تنها نقش عملیاتی و مؤثری در این خصوص ایفا نکردند، بلکه با حمایت از قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ارسال سیگنال‌های متناقض در قبال احیای توافق هسته‌ای با ایران، به عاملی جهت ایستایی و عقب‌گرد مذاکرات تبدیل شدند. 
درهرحال، تاریخ حضور فرانسوی‌ها در مسند ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا به‌زودی پایان می‌پذیرد. جمهوری چک در حالی رهبری شورای اتحادیه اروپا را برعهده می‌گیرد که تبعات و آثار جنگ اوکراین  نه‌تنها بر دوش کشورهای عضو سنگینی می‌کند که روند تصمیم‌گیری جمعی در بروکسل را نیز با چالش‌های فراوانی روبه‌رو کرده است.فراتر از آن، پرونده مذاکرات احیای توافق هسته‌ای نیز به نتیجه نهایی نرسیده و پراگ نیز قدرت مانور زیادی در خصوص میانجی‌گری مؤثر در قبال این پرونده ندارد. در چنین شرایطی مقامات جمهوری چک احتمالا بدون آنکه در پروسه میانجی‌گری با تهران دخالت کنند، کل این پرونده را به دست جوزف بورل و انریکه مورا می‌سپارند. بااین‌حال مقامات جمهوری چک از اینکه در دوران ریاست دوره‌ای آن‌ها بر اتحادیه اروپا شاهد حل‌وفصل پرونده مذاکرات احیای برجام باشند، شدیدا استقبال می‌کنند. 
درهرحال، جابه‌جایی ریاست دوره‌ی اتحادیه اروپا تأثیری در محتوا و حتی شکل مذاکرات ایران و اعضای ۱+۴ در مسیر احیای توافق هسته‌ای نخواهد داشت. بااین‌حال ، این جابه‌جایی نقطه آشکارساز شکست دیگری در حوزه سیاست خارجی دولت فرانسه و شخص امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور این کشور است. بسیاری از طرفداران ماکرون مدعی بودند که وی در دوران ریاست دوره‌ای بر اتحادیه اروپا، قدرت مانور زیادی در قبال حل‌وفصل بحران‌های بین‌المللی و درون اروپایی خواهد داشت اما اکنون، جنگ اوکراین شعله‌ور‌تر شده و دیگر پرونده‌های بین‌المللی نیز به‌واسطه بازی مستقیم اروپائیان در زمین آمریکا و عدم ابتکار عمل آن‌ها در ارائه راهکارهای مؤثر و عملیاتی در حل‌وفصل آن‌ها ناتمام و مفتوح باقی‌مانده است. 
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.