آیا ناتو عقب‌نشینی کرده است؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 60829
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۶:۲۹ |
ترجمه و تحلیل؛

آیا ناتو عقب‌نشینی کرده است؟

صدراعظم آلمان و رئیس‌جمهوری اوکراین عضویت اوکراین در ناتو را به آینده‌ دور موکول کردند. اولاف شولتس از کمک‌های مالی بیشتر آلمان به اوکراین خبر داد و تهدید کرد، روسیه در صورت حمله به اوکراین با عواقب شدیدی روبه‌رو خواهد شد.
آیا ناتو عقب‌نشینی کرده است؟

گروه بین‌الملل 
صدراعظم آلمان و رئیس‌جمهوری اوکراین عضویت اوکراین در ناتو را به آینده‌ دور موکول کردند. اولاف شولتس از کمک‌های مالی بیشتر آلمان به اوکراین خبر داد و تهدید کرد، روسیه در صورت حمله به اوکراین با عواقب شدیدی روبه‌رو خواهد شد.
اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در سفرش به کی‌یف، پایتخت اوکراین، در پی دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در یک کنفرانس خبری مشترک گفت، آلمان آماده کمک‌های مالی بیشتر به این کشور است.صدراعظم آلمان اما ارسال تسلیحات به اوکراین را به دلیل«موانع قانونی در آلمان منتفی دانست.»
به گزارش دویچه وله،  ملاقات دو نفره سران دو کشور در کی‌یف، حدود ۳۰ دقیقه در نظر گرفته شده بود، اما گفت‌وگوهای شولتس و زلنسکی در پشت درهای بسته دو ساعت و ۴۰ دقیقه به طول انجامید.در پی این ملاقات، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در برابر خبرنگاران اعتراف کرد که عضویت کشورش در پیمان ناتو در آینده نزدیک فعلا منتفی است. او افزود: «شاید که درهای باز برای ما واقعا یک رویا باشد.کسی نمی‌داند چه وقت زمان آن فرا خواهد رسید و در پایان چه روی خواهد داد.» اولاف شولتس تأکید کرد که پیمان ناتو همچنان به اصل درهای باز برای اعضای جدید پایبند است، اما عضویت اوکراین امروز در دستور کار نیست.روسیه از کشورهای غربی خواستار یک تضمین الزام‌آور کتبی است، مبنی بر این‌که اوکراین هرگز به پیمان ناتو نخواهد پیوست و ناتو باید روند پیشروی به‌سوی شرق و مرزهای روسیه را متوقف کند.رئیس‌جمهوری اوکراین در این کنفرانس خبری از سیاست کشورش در مورد تلاش برای عضویت در پیمان ناتو دفاع کرد. او گفت که اوکراین به‌عنوان یک عضو ناتو خود را امن‌تر حس خواهد کرد. زلنسکی ضمن اشاره به این‌که عضویت در پیمان ناتو یکی از مفاد قانون اساسی اوکراین است، افزود: «متأسفانه همه‌چیز در دست ما نیست.»
چند ساعت پیش از اظهارات سران دو کشور در کی‌یف، وادیم پریستایکو، سفیر اوکراین در انگلیس ، در مورد احتمال انصراف کشورش از عضویت در پیمان ناتو سخن گفت. این اظهارات باعث جنجال شد، به‌طوری‌که وزارت خارجه اوکراین بی‌درنگ آن را تکذیب کرد.اولاف شولتس در کنفرانس خبری مشترک خطاب به ولودمیر زلنسکی گفت: «به شما اطمینان می‌دهم که ما همچنان و با قاطعیت تمام به پشتیبانی خود از کشور شما ادامه خواهیم داد.»
صدراعظم آلمان افزود که پرداخت هر چه سریع‌تر ۱۵۰ میلیون یورو از محل اعتباری که در جریان است را عملی خواهد کرد و ۱۵۰ میلیون یورو اعتبار دیگر به اوکراین اختصاص خواهد یافت.شولتس تأکید کرد که «هیچ کشوری در جهان مانند آلمان در طول هشت سال گذشته تا این اندازه از اوکراین حمایت نکرده است.» او گفت که در این بازه زمانی حدود ۸/۱ میلیارد یورو پول از آلمان در اختیار اوکراین قرار گرفته است.
 بحرانی که جدی‌تر می‌شود 
صدراعظم آلمان اشاره چندانی به خواست اوکراین مبنی بر ارسال تسلیحات نکرد. او تنها به «موانع قانونی» در آلمان در مورد صادرات تسلیحات به مناطق بحرانی اشاره کرد.رئیس‌جمهوری اوکراین از شرکت‌های آلمانی خواستار سرمایه‌گذاری بیشتر در کشورش شد. به نظر می‌رسد هراندازه زمان سپری می‌شود، برشدت و دامنه‌ بحران اوکراین افزوده می‌شود.در این میان، اصرار آمریکا و انگلیس بر عضویت اوکراین در ناتو و گسترش پیمان آتلانتیک شمالی به شرق، منازعه‌ جاری میان روسیه و اوکراین را پیچیده‌تر و عمیق‌تر ساخته است. 
دویچه وله

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.