آیا بورس دومیلیونی می‌شود؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 24888
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۲ تیر ۱۳۹۹ - ۷:۵۵ |
گزارش« رسالت» از آخرین وضعیت بازار سرمایه؛

آیا بورس دومیلیونی می‌شود؟

شاخص بورس از یک‌میلیون و 700 هزار واحد گذشت و بازهم رکورد جدیدی را به ثبت رساند. بازار این روزها با جریانی صعودی همراه می‌باشد و همین جریان اکثر سهم‌ها را به سمت افزایش سوق داده است. برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که شاخص به‌زودی در بالای  دو میلیون تثبیت خواهد شد، چراکه حمایت‌های دولتی از بازار ادامه‌دار د   و اساسا دولت بالارفتن شاخص بورس را برخلاف گذشته دنبال می‌کند.
آیا بورس دومیلیونی می‌شود؟

|نفیسه امامی|
شاخص بورس از یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار واحد گذشت و بازهم رکورد جدیدی را به ثبت رساند. بازار این روزها با جریانی صعودی همراه می‌باشد و همین جریان اکثر سهم‌ها را به سمت افزایش سوق داده است. برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که شاخص به‌زودی در بالای  دو میلیون تثبیت خواهد شد، چراکه حمایت‌های دولتی از بازار ادامه‌دار د   و اساسا دولت بالارفتن شاخص بورس را برخلاف گذشته دنبال می‌کند.
با توجه به این خواست دولت، شروع بازده بورس از سایر بازارها به‌طور ویژه از سال قبل آغاز شد تا جایی‌که در انتهای سال گذشته و ابتدای سال جاری رشد بورس از سایر بازارها بیشتر شد. بااین‌حال این سؤال به‌طورجدی مطرح می‌شود که آیا باوجود ورود سیل عظیمی از سرمایه، بورس گذشتن از مرز دو میلیون واحد را تجربه خواهد کرد یا خیر؟
علی جعفری کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو با «رسالت»، با اشاره به دلایل تمایل سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه و بالا رفتن شاخص بورس از یک‌میلیون و ۷۰۰هزار واحد گفت: ما از ابتدای سال ۹۹ تاکنون با حجم بی‌سابقه ورود سرمایه به بازار بورس روبه‌رو شدیم. بازدهی مناسب بورس در سال ۹۸ باعث گردید توجه مردم به این بازار جلب شود، درحالی‌که بازارهای موازی دچار رکود شده بودند، درنتیجه مردم به سمت بازار سرمایه آمدند. 
وی افزود: از سوی دیگر با شیوع کرونا بسیاری از کسب‌وکارها با رکود مواجه شد و این عاملی برای اقبال سرمایه‌گذاران به این بازار گردید. سیاست دولت در حمایت از بورس به‌خصوص در آزادسازی سهام عدالت هم تعداد بیشتری را وارد بورس کرد. این مجموعه عوامل دست‌به‌دست یکدیگر داد تا با سیل عظیم ورود سرمایه به بازار مواجه شویم. 
جعفری با تأکید بر این‌که رشد شاخص بورس ادامه‌دار خواهد بود، گفت: در ابتدای سال شاخص بورس در حدود ۵۰۰ هزار واحد بود و اکنون به یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار واحد رسیده است. تشویق‌ها و حمایت‌های دولتی باعث افزایش سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه شد به‌طوری‌که دولت صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله ( ETF)  بانک‌ها و بیمه‌ها را واگذار کرد و اکنون به دنبال واگذاری ETF پالایشگاه‌ها و خودروسازی تا مردادماه است. به همین علت به نظر نمی‌رسد بورس در آینده با سقوط مواجه شود و این صعود ادامه‌دار خواهد بود. ما نزدیک به ۱۰ میلیون سهامدار فعال داریم که اجازه نمی‌دهند بازار روند منفی داشته باشد. 
وی در پاسخ به این سؤال که آیا احتمال شکل‌گیری حباب در بورس وجود دارد، گفت: بسیاری از شرکت‌های حاضر در بورس به علت وجود تحریم‌ها به شکل انحصاری محصولاتی را تولید کرده‌اند. انحصاری شدن محصولات قدرت چانه‌زنی آن‌ها را بالا برد و افزایش نرخ از دولت گرفتند. به‌عنوان نمونه شرکت‌های تولیدکننده لاستیک و لبنیات افزایش نرخ گرفتند و این به بهبود سودآوری شرکت کمک می‌کند که درنتیجه به افزایش نرخ سهام شرکت‌ها دامن می‌زند. بنابراین بخشی از افزایش قیمت سهام شرکت‌ها ناشی از افزایش نرخ‌ها یا بهبود در عملکرد شرکت‌هایی است که افزایش نرخ گرفته‌اند، بنابراین حباب نمی‌تواند در بورس شکل‌گرفته باشد. 
این کارشناس بورس ادامه داد: قیمت زمین و تجهیزات شرکت‌هایی که در بورس در حال فعالیت هستند هم در حال افزایش هستند. سهامدار به قیمت روز دارایی شرکت‌ها توجه می‌کند و قیمت بیشتری بر روی سهام می‌گذارد. به نظر نمی‌رسد حبابی در بازار شکل‌گرفته باشد و برعکس قیمت‌ها به قیمت‌های ذاتی و واقعی‌شان نزدیک شده‌اند. در حال حاضر سهام سه صنعت اصلی در بورس شامل خودرو، پالایشگاهی‌ها و پتروشیمی‌ها در حال نزدیک شدن به قیمت‌های اصلی‌شان هستند.
وی یادآور شد: باید دقت داشت افرادی در فضای مجازی سهام شرکت‌های کوچک را تبلیغ می‌کنند و احتمال شکل گرفتن حباب در آن‌ها وجود دارد. 
جعفری با تأکید بر این‌که شاخص بورس از دو میلیون واحد خواهد گذشت، افزود: با ورود سیل عظیم نقدینگی به بازار و اعتمادی که مردم به آن پیداکرده‌اند، بدون شک بورس شاخص دو میلیون واحد را هم رد می‌کند. باید مسئولان هوشیاری به خرج دهند و عرضه سهام را افزایش دهند. دولت هم در این خصوص تدابیری را اندیشیده است، ضمن این‌که مقام معظم رهبری هم تأکید کرده‌اند، دولت شرکت‌های تازه‌وارد به بورس که به دنبال افزایش عرضه هستند را درگیر مشکلات مالیاتی نکند. 
جعفری معتقد است: شتاب در افزایش عرضه سهام می‌تواند بازار را سیراب کند. تقاضا در بازار سرمایه به‌شدت افزایش پیداکرده و تا جایی که مقدور است، عرضه هم باید بالا برود. 
وی در پاسخ به این سؤال که آیا روند صعودی در بورس می‌تواند به تورم در بازارهای رقیب ازجمله ارز، طلا و مسکن منجر شود، گفت: اصلا چنین موضوعی مطرح نیست. بورس معلول عوامل شرکتی و غیر شرکتی است و علت نیست. بورس نمایانگر فعالیت‌های اقتصادی است. زمانی که قیمت سکه و دلار افزایش پیدا کند، شاخص بورس بالا می‌رود، اما این‌که بورس به‌عنوان نمادی مستقل عمل کند، صحیح نیست. اگر قیمت دلار تا به این اندازه افزایش پیدا نمی‌کرد، شاخص بورس هم به این میزان رشد نداشت. 

نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.