آیا انتظار تعادل در قیمت خودرو محقق می‌شود ؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 82299
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۶:۱۲ |
نحوه ثبت نام خودروهای وارداتی اعلام شد

آیا انتظار تعادل در قیمت خودرو محقق می‌شود ؟

بالاخره بعد از حدود پنج سال ممنوعیت واردات خودرو، با اعلام سخنگوی وزارت صمت زمان و نحوه ثبت نام خودروهای وارداتی اعلام شد ، حالا باید دید این اقدام می‌تواند قیمت خودرو را به سمت تعادل ببرد.
آیا انتظار تعادل در قیمت خودرو محقق می‌شود ؟

بالاخره بعد از حدود پنج سال ممنوعیت واردات خودرو، با اعلام سخنگوی وزارت صمت زمان و نحوه ثبت نام خودروهای وارداتی اعلام شد ، حالا باید دید این اقدام می‌تواند قیمت خودرو را به سمت تعادل ببرد.
نگاهی به شرایط واردات خودروهای خارجی نشان می‌دهد که  هیئت دولت در اردیبهشت ماه امسال با ذکر قید و شرط هایی واردات خودرو را آزاد کرد.
سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در یادداشتی در فضای مجازی نوشت: متقاضیان خرید خودروهای وارداتی شنبه، ۶ اسفند ماه از ساعت ۱۲ به سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به آدرس saleauto.ir مراجعه کنند.
امید قالیباف افزود: متقاضیان طبق شرایطی که در درگاه وزارت صمت (shatanews.ir) ذکر شده ثبت نام کنند.
مشاور وزیر صمت تأکید کرد: زمان ثبت نام  اولویت محسوب نمی‌شود.
 تعداد خودروهای عرضه شده 
به گفته مدیر طرح واردات خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، حداقل ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی وارداتی طی۶ ماه عرضه خواهد شد . 
مهدی ضیغمی، مدیر طرح واردات خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این باره گفت: متقاضیان باید مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی خود مسدود کنند. داشتن گواهینامه، نداشتن پلاک فعال خودرو و عدم خرید خودرو در ۴۸ ماه گذشته از جمله شرایط لازم برای ثبت‌نام کنندگان است و متقاضیان باید بدانند تا یک سال امکان انتقال سند برای آنان وجود ندارد.
این مقام مسئول در رابطه با مدت زمانی که بایستی این ۵۰۰ میلیون تومان در حساب شخص مسدود بماند، توضیح داد: افراد می‌توانند هر زمان که بخواهند پول خود را خارج کنند، اما در صورت برداشت، از نوبت هم خارج خواهند شد. تا زمانی که عرضه‌ها مشخص شود، بایستی مبلغ مسدود باشد و در زمان ثبت‌نام شرکت‌ها و خودروهایی که حاضر هستند، اعلام می‌شود.
در ضمن برای سهولت در ثبت نام متقاضیان  پنج بانک جدید شامل صنعت و معدن، رفاه، توسعه تعاون، سپه و کشاورزی به سامانه فروش خودروهای وارداتی اضافه شدند.
 ابهامات موجود 
امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد فروش این خودروها توضیحاتی را ارائه کرد که بسیاری بر این باورند که با این شرایط ابهاماتی در فروش خودروهای خارجی وجود دارد . وی اظهار کرد: همراستا با راهبرد حذف قرعه‌کشی تا پایان امسال، بزرگترین طرح فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو انجام خواهد شد ، مهلت ثبت‌نام یک هفته است و زمان آن (ابتدا یا انتهای هفته) تأثیری در اولویت‌بندی متقاضیان نخواهد داشت.
وی افزود: در صورتی که تعداد تقاضا بیش از تعداد عرضه باشد، متقاضیان خرید خودرو در فهرست انتظار قرار می‌گیرند و سپس تاریخی برای تحویل خودرو به متقاضی اعلام می‌شود.
همزمانی این اظهارات با عرضه خودرو از سوی  خودروسازان داخلی از طریق سامانه یکپارچه عرضه در طول هفته این ابهام را به وجود آورده است که بالاخره این اظهارات مربوط به واردات خودروهای خارجی است یا داخلی؟
از سوی دیگر ضمن اینکه بالغ بر ۶ ماه است که فروش محصولات خودروسازان داخلی از طریق سامانه یکپارچه حذف و به خود خودروسازان محول شده است؛ بنابر این آیا  اظهار سخنگوی وزارت صمت، به این معناست که  قرار است مجددا فروش خودروهای داخلی از طریق سامانه یکپارچه صورت گیرد یا منظور همان خودروهای وارداتی است؟
به‌علاوه  قالیباف اعلام کرده است که«با توجه به افزایش تولید صورت گرفته که جمع تولیدی خودروسازان را تا پایان سال به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خواهد رساند، «در اسفند ماه دیگر قرعه کشی خودرو انجام نخواهد شد»؛ بر این اساس این ابهام مطرح است که ایران خودرو در اسفند ماه طرح فروش نخواهد داشت یا برای تعیین متقاضیان نهایی خود، قرعه‌کشی نمی‌کند و بساط قرعه‌کشی جمع می‌شود؟»
 خودرو‌های وارداتی به بورس نرسیدند؟
اما وزارت صمت قصد داشت امسال حدود ۱۰ درصد خودرو‌های وارداتی را در هفته سوم دی‌ماه به‌صورت تحویل فوری و به‌صورت سه‌ماهه از طریق بورس کالا به فروش برسد، اما بورس مسئولیت ریسک فروش را برعهده نگرفت. ۲۴ بهمن، هیئت دولت با اصلاح آیین‌نامه واردات خودرو، تصویب کرد عبارت «خودرو‌های وارداتی صرفا در بورس کالا عرضه می‌شود» از آیین‌نامه حذف شود؛ بنابراین خودرو‌های وارداتی باید از راه دیگری فروخته شود.
تاکنون از ۲۹ شرکت مجاز به واردات، ۱۴ شرکت اقدام به ثبت سفارش ۸۰ هزار دستگاه خودرو خارجی کرده‌اند و این عدد تا پایان سال به ۱۰۰ هزار دستگاه می‌رسد. قرار است در سه‌ماهه اول سال ۱۴۰۲ نیز۱۰۰ هزار دستگاه خودرو دیگر وارد کشور شود. این خودرو‌ها شامل خودرو‌های اقتصادی با دامنه قیمت زیر۱۰ هزار یورو و خودرو‌های بین۱۰ تا ۲۰ هزار یورو می‌شود. مرحله اول عرضه خودرو‌های وارداتی به ماشین‌های زیر۱۰ هزار یورو اختصاص دارد. عرضه خودرو‌های وارداتی به تدریج خواهد بود و با تأخیر سه ماهه، البته گزینه تحویل فوری نیز درنظر گرفته شده است.
پس از پایان مهلت ثبت‌نام در سامانه فروش خودرو‌های وارداتی، متقاضیان حائز شرایط عمومی مندرج در بخشنامه، پالایش شده و طبق قرعه، فرآیند نوبت‌دهی آن‌ها انجام می‌شود تا نوبت تخصیص خودرو به متقاضیان مشخص شود. با اعلام نوبت متقاضیان برای تخصیص خودرو، بلافاصله عرضه خودرو‌های وارداتی با ذکر مشخصات کامل خودرو‌ها شروع می‌شود و هر کدام از واردکنندگان، تعداد مشخصی از خودرو‌ها را با موعد تحویل معین، عرضه می‌کنند. در هر مرحله از عرضه خودرو‌های وارداتی، تمام متقاضیان حائز شرایط، طی مدت معینی که اعلام می‌شود می‌توانند در سامانه برای خرید خودرو‌های عرضه‌شده اقدام به ثبت‌نام کنند.
افرادی که نوبت بالاتری دارند شانس بیشتری برای انتخاب این خودرو‌ها را خواهند داشت. پس از پایان مهلت تعیین شده، اسامی خریداران قطعی خودرو‌های عرضه‌شده (به ترتیب نوبت متقاضیان) اعلام می‌شود. در صورتی که خودرو عرضه‌شده، مورد پسند افراد حائز شرایط و در نوبت‌های اعلام شده نباشد، می‌توانند منتظر بمانند و در عرضه‌های بعدی شرکت کنند و نوبت آن‌ها حفظ می‌شود.
  قیمت خودرو‌های وارداتی و شیوه تحویل
واردکنندگان پیش از این در تعیین قیمت فروش خودرو‌های وارداتی، مستقل عمل می‌کردند، اما در شیوه جدید، قیمت نهایی هر مدل خودرو برآورد و تعیین می‌شود و با احتساب سود عادلانه واردکننده، هزینه تمام‌شده از خریدار اخذ می‌شود. پس از انعقاد قرارداد با خریدار، قیمت پایه خودرو تغییر نخواهد کرد و برآوردی از هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل، مالیات، عوارض و حقوق گمرکی، شماره‌گذاری و سایر موارد به خریدار اعلام خواهد شد.
واردکننده خودرو متعهد به تحویل خودرو‌های فروخته‌شده بوده و در صورت تأخیر در تحویل خودرو باید ماهانه ۷/۵ درصد جریمه عدم تحویل در زمان مقرر را به خریدار پرداخت نماید. در صورت تأخیر بیش از سه ماه، واردکننده یا خریدار مجاز به ابطال قرارداد خرید خودرو بوده و در این شرایط، واردکننده علاوه بر پرداخت جریمه۷/۵ درصد در ماه، مکلف به پرداخت ۵درصد جریمه فسخ قرارداد است.
واردکننده پس از ورود خودرو به گمرک، باید نسبت به ارسال دعوتنامه اقدام کرده  و موظف است در صورت تکمیل وجه خریداران ظرف مدت حداکثر یک ماه خودرو را تحویل دهد. در این مرحله بخش دوم پرداخت وجه به حساب وکالتی تکمیل و به حساب گمرک یا سایر دستگاه‌ها واریز می‌شود.
 خودروها و برندهای مطرح 
از آنجا که فرانسه سابقه خوبی به لحاظ عمل به تعهدات در  قبال ایران ندارد، واردات خودرو از این کشور صورت نخواهد گرفت.
بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بازار خودرو بر این باورند که بنابراین می توان گفت که واردات خودرو عموما از کشورهای آسیای شرقی صورت می گیرد . 
بر اساس اخبار منتشره، مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان یکم بهمن ماه از واردات ۱۲۰ دستگاه خودرو به بندر شهید باهنر بندرعباس خبر داد.
حمیدرضا محمدحسینی تختی با اعلام واردات خودرو به بندر شهید باهنر افزود:  این خودروها ساخت شرکت هیوندا محصول کره جنوبی از نوع سواری سدان و مدل ۲۰۲۳ هستند .  سوم دی‌ماه نیز  نخستین محموله خودروهای وارداتی شامل ۲۲ خودرو از ۶ نمونه محصولات کیا ازجمله سراتو، ریو، پیکانتو، پگاس، سونت (شاسی بلند) و اسپورتیج (شاسی بلند) وارد بندر لنگه شد.
همچنین لیست خودروهای متعلق به شرکت KIA کره جنوبی شامل خودروهایی چون : 
۵۰۰ دستگاه خودرو سواریKIA CERATO
۵۰۰ دستگاه خودرو سواریKIA SPORTAGE
۵۰۰ دستگاه خودرو سواریKIA K۵
۲۰۰ دستگاه خودرو سواریKIA CEED
۱۰۰ دستگاه خودرو سواریKIA PICANTO
۱۰۰ دستگاه خودرو سواریKIA PEGAS
۱۰۰ دستگاه خودرو سواریKIA RIO
۷۰ دستگاه خودرو سواریKIA SONET
۷۰ دستگاه خودرو سواریKIA SELTOS
 ۱۹ هزار خودرو سواری چانگان CHANGAN متعلق به چانگان چین بوده است .
همچنین خبرها حاکی از آن است که شرکت آرین موتور قصد دارد ۴ خودروی میتسوبیشی شامل مدل اکسپندر، میراژ،ASX و اکلیپس کراس را به بازار ایران بیاورد.
  واردات خودرو قیمت ها را متعادل می‌کند؟
بسیاری از تحلیلگران بازار خودروی ایران بر این باورند که وارد کردن خودرو به نوعی بین تولیدکنندگان رقابت ایجاد می‌کند.
این گروه با انتقاد از حمایت‌های زیاد و بی‌نتیجه‌ای از خودروسازان  در این باره گفت : خودروهای ساخته شده با وجود نداشتن ایمنی، کیفیت پایین و تلفات بالا با  افزایش سه برابری قیمت مواجه هستند.
نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: اگر واردات را تزریق کردیم به این دلیل است که خودروساز داخلی نه تنها از نظر کیفی، بلکه از نظر کمی هم پاسخگوی مصرف داخلی نیست.
علی جدی گفت: وقتی در تولید انحصار وجود دارد و رقابتی وجود نداشته باشد، آن زمان انگیزه ای برای تولید کننده برای اینکه قیمت را منطقی کند، کیفیت را متناسب با قیمت بالا ببرد و خدمات پس از فروش خود را برای رضایت مشتری ارتقاء دهد، این انگیزه در او وجود ندارد چون هرچه تولید می کند ملت در صف خرید هستند.
از سوی دیگر گروهی دیگر از منتقدین تأکید دارند که این اقدام نمی‌تواند موجب کاهش قیمت خودروهای داخلی شود. 
علی اکبر کریمی، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این باره گفت : تعیین دامنه ارزش هر خودرو از جمله موضوعاتی است که در این زمینه مطرح است . خودروهای وارداتی زمانی که برای اقشار متوسط جامعه قابل استفاده باشند، می‌توانند باعث کاهش قیمت خودرو شوند، اما اکثر خودروها لوکس و قیمت آنها با جیب مردم هماهنگی ندارد بنابراین این امر محلی برای جولان ثروتمندان و اقشار مرفه می‌شود.از سوی دیگرکارشناسان اقتصادی بر این باورند که ابتدا باید شرایط تراز ارزی کشور بهبود یابد و سپس در راستای ایجاد رقابت و افزایش کیفیت در بازار خودرو اقدام کرد. واردات خودرو در شرایط عادی که تراز تجاری و تراز ارزی کشور متعادل باشد، مفید است و به نوعی فضای رقابتی ایجاد خواهد کرد؛ اما حداقل تا پایان سال ۱۴۰۱ و تا زمانی‌که در ترازهای تجاری به توازن برسیم، واردات خودرو اشتباه است؛ چراکه حجم زیادی از منابع ارزی را درگیر خواهد کرد و منجر به افزایش نرخ ارز می‌شود و در نهایت تورمی ایجاد خواهد کرد که  به ضرر کل جامعه است.
رئیس انجمن تخصصی قطعه سازان خراسان رضوی نیز در این باره گفت: قیمت واقعی خودرو داخلی همان است که بازار تعیین می کند .محمدمهدی شکورزاده اظهار کرد: از سال ۱۳۷۵ تاکنون قیمت مواد اولیه برای قطعه سازی افزایش یافته به گونه ای که قیمت محصولات پتروشیمی ۸۰ درصد، فولاد ۷۵ درصد، مس ۱۰۰ درصد و دستمزد کارگران ۴۵ درصد افزایش یافته و تمام این افزایش نرخ ها روی قیمت  تمام شده خودرو اثر می‌گذارد.
با این حال رضا فاطمی امین، وزیر صمت در این باره گفت: خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته توسط تجار ایرانی و افزایش صادرات، شرایط بهتر شده و بخشنامه ممنوعیت واردات که اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ به اتمام می‌رسد، تمدید نخواهد شد و مجدد واردات همچون روال سابق طبق ضوابط قبلی انجام خواهد شد. اما این نکته را فراموش نکنیم که واردات خودروهای دست‌دوم همچنان ممنوع خواهد بود.
حالا باید دید که آیا این امر منجر به حمایت از بازار خودروی داخلی می شود و یا این طرح هم در کنار دیگر طرح ها سرمایه کشور را به حراج خواهد گذاشت. 
در عین حال نباید فراموش کرد که علی‌رغم احتیاج مردم به خودرو اما آنها را نمی توان مجبور به خرید خودرو چه خارجی و چه داخلی کرد و فاکتورهای متعددی چون قیمت، خدمات پس از فروش، استاندارد و ایمنی و هزاران عامل دیگر می تواند در خرید خودرو تأثیر گذار باشد. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.