آگاهی، پیش نیاز انتخاب درست
سجاد تنها
انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ آرام آرام از راه می رسد و در این میان برای مردم جامعه این پرسش مطرح است که انتخاب اصلح کدام است و بهترین گزینه از میان نامزدهای تأیید صلاحیت شده کدامیک خواهند بود. در این میان افزایش آگاهی اجتماعی و آشنا نمودن بخش های مختلف جامعه با ملاک های ارزشی که براساس آن انتخاب درستی صورت بگیرد از جهات مختلف حائز اهمیت است. درحالی که از جهات مختلف درخصوص این دور از انتخابات اظهار نظرهای متفاوت و گاه مغرضانه ای در جهت کاهش مشارکت مردمی در آن صورت می گیرد ، تنها راه اقبال و حضور مردم در این عرصه شناخت و آگاهی است و باید در این مسیر گام برداشت. در حالی که جامعه امروز نسبت به گذشته، هم تجربه بهتری از انتخاب دارد و هم از ابزارهای رسانه ای و آگاهی بخشی برای انتخاب اصلح یاری می گیرد، نقش افزایش این آگاهی و جهت دهی به آن کمک خواهد کرد تا در انتخابات پیش رو شاهد حضور حداکثری مردم و در ادامه بهترین انتخاب باشیم تا مشکلات کشور به درستی مدیریت و در زمان مناسب و براساس اولویت ها حل و فصل شود. در این مسیرگسترش فضای مجازی باعث پررنگ شدن نقش رسانههای گروهی در گسترش و شکلگیری فرهنگ عامه جامعه شده است. برخی از کارشناسان این موضوع را طبق نگاه و رویکردهای نخبهگرایانه به عنوان یک فرهنگ ملی تلقی میکنند که رابطه مستقیم با انتخاب عامه مردم دارد. بری ریچاردز در کتاب خود فرهنگ عامه را برگرفته از رفتارها و تجربیات عده کثیری از افراد در نظر میگیرد و این موضوع در عصر حاضر محقق نمیشود مگر با اثرات غیرقابل انکار فضای مجازی. به همین خاطر باید گفت در عصر حاضر فرهنگ مردمی عبارت است از فرهنگی که از طریق رسانههای جمعی منتقل میشود. در علم ارتباطات، مردم یک جامعه به دستههای مختلفی تقسیم میشوند که مجموع همه این دستهها بدنه یک جامعه تلقی میشود که در اصطلاح به آن عامه جامعه میگویند. انتخاب عامه به مثابه آیینهای رو به فرهنگ عمومی در آرمانها و آرزوهای یک جامعه تأثیر مستقیم دارد. به همین خاطر انتخاب درست و اصلح از سوی عامه باعث میشود پیوند اجتماعی و فرهنگی محکمی بین اقشار گوناگون یک جامعه به وجود آید. برگزیدن اصلح و انتخاب درست ارتباط مستقیم با سرنوشت جامعه دارد، به همین خاطر اسلام ناب محمدی به عنوان جامعترین راهنما نگاه ویژهای به این موضوع دارد. امام باقر علیه السلام در این خصوص می فرمایند: مَنِ ائْتَمنَ غیرَ مُؤتَمَنٍ فلا حُجّةَ له علَی اللّه.کسی که غیرامین را امین و معتمد شمارد، حجتی بر خدا ندارد. بررسی اصل ۶ قانون اساسی گواه برآن است که در جمهوری اسلامی ایران امور کشور باید به اتکای آرای عامه جامعه و از راه انتخابات اداره شود. در آیه ۷۲ از سوره مبارکه الاسراء آمده است: «وَمَن کَانَ فِی هَذِهِ أَعْمَی فَهُوَ فِی الآخِرَةِ أَعْمَی وَأَضَلُّ سَبِیلًا»؛ «و هر که در این [دنیا] كور[دل] باشد در آخرت [هم] كور[دل] و گمراه تر خواهد بود.» این آیه بیانگر آن است که در این دنیا باید بتوانیم با بصیرت تشخیص خوب از بد را داشته باشیم که در عرصه انتخاب اصلح و درست، اهمیت این موضوع بیشتر مشخص خواهد شد. اصولا در حیات اجتماعی، حق یکطرفه وجود ندارد. در حقوق متقابله، همانگونه که حق منشأ تکلیف است، همواره قرین تعهد نیز میباشد. لذا اگر کسی حقی بر دیگری دارد، متقابلا باید خود متعهد باشد تا وظایف برخاسته از حق را که بر عهده دارد کاملا رعایت کند. لذا حق ، تعهد و تکلیف هر سه متلازم یکدیگرند. علامه مجلسی در عصر صفوی تلاش کرد با معرفی اسلام ناب محمدی به ملت و دولت، عامه جامعه را متوجه اهمیت انتخاب درست و اصلح کند به همین خاطر در گام اول به ترجمه عهدنامه مالک اشتر پرداخت. وی در رساله آداب سلوک حاکم با رعیت بیان میکند: خداوند حقوق رعیت و حاکم را سبب الفت و پیوستگی بین والی و مردم و همچنین موجب عزت دینایشان و پایداری اقامه حق در میان آنها قرار داده است. صلاح حال رعیت محقق نمیشود، مگر به صلاح حال والیان و نیز صلاح والیان حاصل نمیگردد، مگر به استقامت مردم در انجام دستوراتایشان. پس هرگاه رعیتحق والی را و والی حق رعیت را ادا نمود، حق در بینایشان عزیزو پایههای دین استوار و سنتهای پیامبرصلی الله علیه وآله جاری میشود و روزگارشان اصلاح خواهد شد و زندگیشان طیب و پاکیزه میشود و مردم خواستار بقا و دوام دولتشده وامید و آرزوهای دشمنان تبدیل به یأس خواهد شد. به همین خاطر اهمیت انتخاب اصلح و درست به وضوح در روایات قابل مشاهده است. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: هر کس مردی را از میان گروهی به کار گمارد و بین آنها خدا پسندتر از او باشد، به خدا و رسول او و مؤمنان خیانت کرده است. امید است در انتخابات ۱۴۰۰ با انتخاب اصلح و درست منطبق با اندیشههای راهبردی و حکیمانه امام خمینی(ره) و امام خامنهای شاهد پایان مشکلات داخلی و خارجی باشیم. قطعا این مهم تنها با عمل به تکلیف الهی و انتخاب درست و اصلح محقق خواهد شد. اگر با چشمان باز و آگاهانه در پای صندوقهای رأی حضور پیدا نکنیم، تکلیف خود را درست انجام ندادهایم. اصل شرکت در انتخابات انجام یک واجب است اما واجب دوم این است که اصلح و شایستهترین را انتخاب کنیم.بنابراین باید با تحقیقات صحیح درصدد شناخت اصلح باشیم و ببینیم چه کسی شایستهتر است. باید نهایت دقت را بهکار ببریم تا در بین کاندیداها آن کسی را که صلاحیتش بیشتر است برگزینیم تا انشاءالله مشکلات اقتصادی و جامعه حل شود.
انتخابات ریاست جمهوری , سجاد تنها
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.