آژیر قرمز در کاخ سفید - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 53802
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۶:۳۷ |
یادداشت؛

آژیر قرمز در کاخ سفید

شکست دموکرات‌ها در انتخابات فرمانداری ویرجینیا، زنگ خطر را در آشیانه این حزب به صدا درآورده است. این نتیجه ، کمتر از یک سال پس از حضور بایدن در رأس هرم قدرت در واشنگتن صورت گرفته و نشان‌دهنده وضعیت متزلزل سیاسی وی در آمریکاست.
آژیر قرمز در کاخ سفید

محمد مهرعلی
شکست دموکرات‌ها در انتخابات فرمانداری ویرجینیا، زنگ خطر را در آشیانه این حزب به صدا درآورده است. این نتیجه ، کمتر از یک سال پس از حضور بایدن در رأس هرم قدرت در واشنگتن صورت گرفته و نشان‌دهنده وضعیت متزلزل سیاسی وی در آمریکاست. بی‌دلیل نیست که برخی سران حزب دموکرات از اکنون معتقدند که جوبایدن باید حضور دوباره در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را فراموش کرده و در مقابل، کامالا هریس معاون رئیس‌جمهور آمریکا خود را برای حضور در این آوردگاه سیاسی مهم ( انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴) آماده سازد.
اوضاع در آشیانه دموکرات‌ها خوب نیست! نخستین پیروزی جمهوری‌خواهان آمریکا در انتخابات فرمانداری ویرجینیا طی ۱۲ سال گذشته رقم خورد. بر اساس برآوردهای اکثر شبکه‌های تلویزیونی آمریکا، گلن یانکین نامزد جمهوری‌خواه در انتخابات فرمانداری ویرجینیا موفق به شکست رقیب دموکرات خود، تری مک آ لیف شده است.شمارش اولیه آرا از پیشتازی ۲ درصدی گلن یانکین، تاجر ۵۴ ساله و بدون تجربه سیاسی، در برابر تری مک آلیف ۶۴ ساله، فرماندار سابق ویرجینیا حکایت دارد.گلن یانکین در کارزار انتخاباتی بیشتر بر روی مسائلی نظیر وضعیت اقتصادی مردم، آموزش و نحوه مهار کووید ۱۹ 
ازجمله اجباری نبودن ماسک تمرکز داشت و نظرسنجی‌های پیشین هم برتری وی را پیش‌بینی کرده بودند. به‌این‌ترتیب او اولین جمهوری‌خواهی است که از سال ۲۰۰۹ به بعد به فرمانداری ویرجینیا می‌رسد.نکته مهم اینکه یانکین از حمایت مستقیم و مطلق ترامپ در انتخابات برخوردار بود.
شکست اخیر دموکرات‌ها در ایالت ویرجینیا ، زنگ خطر را برای این حزب و بایدن به صدا درآورده است. اگر دموکرات‌ها نتوانند پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را در ایالاتی مانند پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین دنبال کنند ، قطعا باید کلید کاخ سفید را به ترامپ بسپارند. سؤال اصلی اینجاست که آیا بایدن، کامالا هریس و سران حزب دموکرات قادر به تغییر شرایطی بحرانی جاری در حزب متبوع خود خواهند بود یا آنکه ترامپ و جمهوری‌خواهان پیروزی آسان و راحتی را در انتخابات ریاست جمهوری آتی پیش رو خواهند داشت؟ هر آنچه در این آوردگاه حاصل شود، تأثیری به حال آمریکای بحران‌زده نخواهد داشت زیرا شاهد سرکار آمدن جریانی خواهیم بود که مخالفانی جدی در عرصه قدرت خواهد داشت! 
یک سال پیش از برگزاری انتخابات مهم میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا در سال ۲۰۲۲، میزان محبوبیت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به ۳۸ درصد، کمترین میزان خود از زمان ریاست جمهوری رسیده است. 
براساس نتایج نظرسنجی «یو اس ای تودی» و دانشگاه «سافولک» ، میزان حمایت از بایدن در میان رأی‌دهندگان مستقل که حاشیه امن پیروزی وی در برابر «دونالد ترامپ» در انتخابات ۲۰۲۰ بودند کاهش یافته است. این در حالی است که پس از تصویب لایحه ۱.۲ تریلیون دلاری حمایت از زیرساخت‌ها و همچنین آمار فراتر از انتظار اشتغال زایی
 در ایالات‌متحده برخی از ناظران سیاسی معتقدند که ممکن است میزان محبوبیت بایدن دوباره بازگردد. طبق یافته‌های این نظرسنجی، ۴۶ درصد از پاسخ‌دهندگان معتقدند که بایدن کارش را نسبت به آنچه که از یک رئیس‌جمهور انتظار می‌رفت درست انجام نداده است. ۱۶ درصد این افراد از میان کسانی هستند که به بایدن رأی داده‌اند. از هر ۷ نفر رأی‌دهنده مستقل ۶ نفر می‌گویند که بایدن کارش را به‌درستی انجام نداده است. 
دوسوم آمریکایی‌ها یعنی حدود ۶۴ درصد می‌گویند که دوست ندارند بایدن برای دور دوم در انتخابات ۲۰۲۴ شرکت کند. مخالفت‌ها با نامزدی ترامپ در انتخابات بعدی نیز دستکمی از بایدن ندارد و ۵۸ درصدمخالف حضور ترامپ در دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری هستند. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.