آواربرداری بی وقفه - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 66759
  پرینتخانه » اجتماعی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۶:۲۵ |
تاکید معاون اول برای برخورد قاطع با خاطیان و مقصران ریزش متروپل

آواربرداری بی وقفه

6 روز از حادثه دردناک متروپل می گذرد، این ساختمان همچون بیماری است که در یک قدمی مرگ ایستاده و هرآن احتمال ریزش آن وجود دارد. بر اساس تجاربی که از ساختمان پلاسکو به دست آمده، در هنگامی که تعدادی از مردم در حال کمک بودند این ساختمان ریزش کرد و تلفات افزایش یافت و برای آنکه دوباره این حادثه تکرار نشود، تیم مهندسی مستقر در منطقه با کمک لیزر، جابه‌جایی‌های ساختمان را بررسی و شرایط را مدیریت می‌کنند تا جابه‌جایی بخش‌های باقی‌مانده متروپل باعث ریزش نشود.
آواربرداری بی وقفه

گروه اجتماعی
۶ روز از حادثه دردناک متروپل می گذرد، این ساختمان همچون بیماری است که در یک قدمی مرگ ایستاده و هرآن احتمال ریزش آن وجود دارد. بر اساس تجاربی که از ساختمان پلاسکو به دست آمده، در هنگامی که تعدادی از مردم در حال کمک بودند این ساختمان ریزش کرد و تلفات افزایش یافت و برای آنکه دوباره این حادثه تکرار نشود، تیم مهندسی مستقر در منطقه با کمک لیزر، جابه‌جایی‌های ساختمان را بررسی و شرایط را مدیریت می‌کنند تا جابه‌جایی بخش‌های باقی‌مانده متروپل باعث ریزش نشود. آنطور که مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفته است: شرایط ناپایدار سازه‌ها ضریب خطر وقوع حوادث ثانویه را در منطقه بالا برده و عملیات آوار برداری را با پیچیدگی و سختی مواجه کرده است.
عملیات امدادگران برای یافتن قربانیان بیشتر فاجعه ادامه دارد، فاجعه ای بزرگ که وزیر کشور آن را جرم بزرگ توصیف کرده و  مقام معظم رهبری با ارسالی پیامی، ضمن تسلیت به مردم داغدار آبادان و دستور خطاب به مسئولان برای رسیدگی به ابعاد مختلف این حادثه و جلوگیری از تکرار حوادث مشابه توسط رئیس جمهور، خواهان «مجازات عبرت‌آموز» مقصران شدند. 
 ۴ دستور رئیس جمهور
روز پنج شنبه جلسه فوق‌العاده ای برای بررسی گزارش‌ هیئت‌های اعزامی و پیگیری و نظارت بر آخرین اقدامات انجام شده در حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان برگزار شد و رئیس جمهور به مدیران اجرایی، ۴ دستور داد. نخست از رسانه ملی و تمام افراد و رسانه های دلسوز کشور خواست تا کمک کنند مردم در جریان اخبار صحیح و دقیق این تلاشها قرار گیرند. به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس جمهور در دومین بخش از دستورات خود بر شناسایی و پیگیری مقصرین و قاصرین این حادثه تاکید کرد و گفت: با هر فرد در هر رده ای که در این حادثه مرتکب تخلف یا ترک فعل شده باید به شدت برخورد شود. 
سومین دستور رئیس جمهور به دستگاه های مجری و ناظر در فرآیند  ساخت و ساز بود. آیت الله رئیسی تاکید کرد: نباید هیچ ساختمانی بدون رعایت اصول، ضوابط و استانداردهای مهندسی ساخته شود و باید از ادامه فعالیت و ساخت و ساز ساختمان های با سازه های نا ایمن جلوگیری گردد. رئیس جمهور در چهارمین دستور خود به وزارت کشور و سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها ماموریت داد تا ساختمان های ساخته شده نا ایمن و در معرض آسیب را شناسایی و معرفی نمایند تا اقدامات لازم برای مقاوم سازی، تخلیه یا تخریب آنها توسط صاحبان آن ساختمان‌ها انجام شود. 
 فساده گسترده میان سازنده، پیمانکار، مالک و دستگاه‌های مجوزدهنده
معاون اول رئیس جمهور نیز صبح جمعه با هدف پیگیری آخرین وضعیت رسیدگی به حادثه ریزش ساختمان متروپل وارد آبادان شد و با حضور در محل حادثه برج متروپل از روند آواربرداری و بررسی عملیات بازدید و دستورات لازم برای تسریع در عملیات جستجو را صادر و تصریح کرد که عملیات جست و جو تا یافتن آخرین فرد زیرآوارمانده ادامه می یابد.
پس از این بازدید، مخبر تاکید کرد: در حادثه متروپل فساد گسترده‌ای میان سازنده، پیمانکار، مالک و دستگاه‌های مجوزدهنده وجود دارد و باید به سرعت به این موضوع رسیدگی شود. این رسیدگی باید به شکلی باشد که بازدارنده باشد تا در هیچ جای کشور کسی جرات چنین کاری نداشته باشد.
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه مقام معظم رهبری از همان ابتدای حادثه موضوع را دنبال می‌کردند، گفت: در خرمشهر و آبادان ساخت و سازهایی از سازنده متروپل وجود دارد که محل خطر است و باید به این ساختمان‌ها نیز رسیدگی شود.
وی تاکید کرد: باید با عاملان حادثه متروپل که چه مقصر و چه قاصر باشند با جدیت برخورد شود. اینکه کسی بخواهد به این شکل جمع‌آوری مال نامشروع آن هم به قیمت جان مردم کند، اصلا قابل قبول نیست. دولت دو موضوع را دنبال خواهد کرد؛ اول اینکه مسئله را به سرعت جمع کند و دوم به خانواده‌های آسیب‌دیده در این حادثه رسیدگی کند.
معاون اول رئیس جمهور گفت: ممکن است برای آواربرداری نیاز به تخریب برخی از خانه‌ها باشد و یا خانه‌ای آسیب ببیند که دولت در این زمینه خسارات را جبران خواهد کرد.
کار در متروپل بسیار پیچیده است و قابل مقایسه با حادثه پلاسکو نیست. با این وجود، مخبر ابراز امیدواری کرد که در یکی دو روز آینده تکلیف همه چیز روشن شود: «متروپل در بافت کوچه‌های تنگ و باریک قرار دارد و از طرف دیگر، ساختمان وضعیت بسیار بدی دارد؛ به نظر می‌رسد فساد گسترده‌ای بین پیمانکار، سازنده، ناظر، دستگاه‌های صادرکننده مجوز و برخی جاهای دیگر که به آن‌ها اعلام شده و عمل نکردند، وجود دارد. فاجعه بسیار بد و غیر قابل تحملی رخ داده و هنوز ساختمان‌هایی در کشور و منطقه وجود دارند که باید به سرعت به آن‌ها رسیدگی شوند که این کارها در حال پیگیری است تا احتمال وقوع چنین حوادثی به حداقل برسد.»
وزیر کشور هم در محل آواربرداری ساختمان متروپل آبادان حضور یافت و از آخرین روند آواربرداری و حضور ماشین‌آلات جدید در این منطقه بازدید کرد. احمدی وحیدی در حاشیه جلسه ستاد فرماندهی عملیات پاسخ به بحران حادثه ساختمان متروپل از اشد مجازات مسببین و کسانی که غفلت کرده‌اند خبر داد و گفت: متاسفانه نه تنها تعلل بلکه جرم بزرگی اتفاق افتاده و باید به آن رسیدگی شود:«فکر می کنم دستگاه قضا باید با اشد مجازات با مسببین و کسانی که غفلت کرده‌اند برخورد کند. مردم هم مطمئن باشند که دستگاه قضا در خصوص کسانی که عامل بروز فاجعه تلخی بوده‌اند، رسیدگی محکمی خواهد کرد، کسانی که برای کسب درآمد بیشتر به راحتی با جان مردم بازی کردند، هیچ وقت قابل گذشت نیستند و باید درس عبرت شوند.»  وزیر کشور مطرح کرد، بحث اول ما آواربرداری است و دوم نیز خطرزدایی است و فعلا در مرحله رفع خطر هستیم.مراحل بعدی بنا به بررسی های کارشناسان و متخصصان انجام خواهد شد. وی اعلام کرد: همچنان در حال ورود دستگاه‌های جدیدتر و سنگین‌تر به شهر هستیم و یک کارگاه بزرگ در این جا شکل گرفته تا بتوانیم پاسخگوی عزیزان در منطقه باشیم. همه از تمام استان‌ها و شرکت‌های فعال در استان خوزستان مشارکت داشته‌اند. همه دستگاه‌ها و نهادهای حاضر در این بحران، از جمله هلال احمر، مدیریت بحران کشور، اورژانس، قرارگاه خاتم، سپاه، آتش‌نشانی، نیروی انتظامی و شرکت پالایش نفت فعال بوده‌اند و کار با هماهنگی پیش می‌رود.
 تداوم عملیات امدادرسانی و آواربرداری
رئیس جمعیت هلال احمر از تداوم عملیات امدادرسانی و آواربرداری در محل حادثه ریزش ساختمان متروپل در شهرستان آبادان به صورت شبانه‌روزی خبر داد.
به گزارش ایسنا دکتر پیرحسین کولیوند با اشاره به این که محیط امدادرسانی با خطر ریزش ساختمان مواجه است، گفت: عملیات جست و جو، نجات و آواربرداری به صورت شبانه روزی در حال انجام است. بر اساس اطلاع‌رسانی جمعیت هلال احمر، وی افزود: تلاش می شود تا با حفظ سرعت در امدادرسانی نکات ایمنی نیز در دستور کار قرار گیرد تا امدادرسانی بدون آسیب صورت گیرد. در این عرصه تمامی ارگان ها و مجموعه ها در حال همکاری هستند و در زمینه تجهیزات و ادوات کمبودی وجود ندارد و عملیات با مدیریت وزیر کشور به خوبی پیش می رود. رئیس جمعیت هلال احمر با تاکید بر این که اولویت اول هلال احمر 
جست و جو و نجات است، ادامه داد: در کنار مردم و شهروندان هستیم تا عملیات جست و جو و نجات به صورت کامل صورت گیرد؛ اما باید توجه داشت که با ماموریتی سخت و پیچیده مواجه هستیم.وحید شعبانی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان نیز با اشاره به سرعت گرفتن روند عملیات آواربرداری، گفت: با تلاش‌های فراوان صورت پذیرفته توسط همه دست اندرکاران، بخشی از ساختمان ریزش کرده در خیابان امیری آبادان آواربرداری و قسمت‌هایی نیز برای ادامه عملیات، ایمن‌سازی شده است. 

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.