آمریکا نمی‌تواند طرح تمدید تحریم‌های تسلیحاتی را به تصویب برساند - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 27031
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۷:۴۴ |
ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل بین‌الملل :

آمریکا نمی‌تواند طرح تمدید تحریم‌های تسلیحاتی را به تصویب برساند

شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است، میزبان جلسه رأی‌گیری درباره طرح پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران باشد، اما طبق پیش‌بینی تحلیلگران و دیپلمات‌ها در سازمان ملل، طرح آمریکا برای تمدید تحریم فروش سلاح به ایران رد و تأیید نخواهد شد.
آمریکا نمی‌تواند طرح تمدید تحریم‌های تسلیحاتی را به تصویب برساند

شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است، میزبان جلسه رأی‌گیری درباره طرح پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران باشد، اما طبق پیش‌بینی تحلیلگران و دیپلمات‌ها در سازمان ملل، طرح آمریکا برای تمدید تحریم فروش سلاح به ایران رد و تأیید نخواهد شد.
خبرگزاری فرانسه در گزارشی آورده است که بر اساس قطعنامه قبلی شورای امنیت و برجام، تحریم تسلیحاتی ایران باید تا ۱۸ اکتبر لغو می‌شود. بنابراین دیپلمات‌های خارجی در سازمان ملل متحد نگران هستند این طرح تهدیدی علیه برجام باشد، چراکه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده است که تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران به معنی پایان برجام است. درنهایت کشورهای اروپایی که گفته بودند با تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران موافق هستند اما پیش‌بینی می‌شود اولویت آن‌ها حفاظت از برجام باشد. ازآنجاکه شماری از دیپلمات‌های خارجی در سازمان ملل متحد در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه پیش‌بینی کرده‌اند طرح آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با شکست مواجه شود به‌احتمال زیاد این طرح حتی نتواند حداقل رأی لازم برای تأیید (۹ رأی مثبت) را به دست بیاورد و نیازی به رأی وتو روسیه و چین هم نخواهد بود. ابوالفضل ظهره‌وند، کارشناس مسائل بین‌الملل در رابطه با طرح پیشنهادی آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران در گفت‌وگو با «رسالت» بیان کرد: در شرایط فعلی به نظر نمی‌رسد که آمریکایی‌ها بتوانند این پیش‌نویس را به تصویب برسانند و بنا به دلایل مختلف با مخالفت روسیه و چین مواجه می‌شوند و این قابل پیش‌بینی است. بنابراین طرح آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با شکست مواجه خواهد شد. وی افزود: بحثی دیگری در این رابطه مطرح می‌شد که کشورهای حوزه خلیج‌فارس درخواستی را برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی به شورای امنیت داده‌اند که گفته می‌شود این اقدام نیز از شیطنت رئیس شورای امنیت خلیج‌فارس بود و کشورهای عمان و قطر در جریان نبوده‌اند. ظهره‌وند تأکید کرد: مجموع این مسائل نشان از آن است که فشار آمریکایی‌ها برای این‌که بتوانند به این قطعنامه دست پیدا کنند بسیار بالا می‌باشد اما بعید است که به نتیجه برسد.این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: در شرایط فعلی به‌طور حتم آمریکایی‌ها مجبور هستند به اعضای ۱+۴متوسل شوند تا شاید آن‌ها بتوانند با راه‌اندازی سیستم ماشه، کار را پیش ببرند که این هم اقدام دشواری است چراکه آمریکایی ها  نه در ظرفیت ۲۲۳۱ و نه در برجام چیزی در دست ندارند.ظهره‌وند در انتها بیان کرد: فشاری که آمریکا می‌خواهد به ما وارد کند فشار مضاعفی بر آن هست. بنابراین ما باید بدانیم که وضعیت غرب به‌مراتب از ما سخت‌تر و دشوارتر است و با علم به این موضوع می‌توانیم بهتر تصمیم بگیریم و بهتر عمل کنیم.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.